H henche skrev:
Går det att förstärka med geo-duk ut från muren in i marken för att göra den stabilare? Obs, jag har aldrig byggt en mur själv =)
Hej,
Det tror jag inte är möjligt pga stenarnas oregelbundna form.

Sen är jag fortfarande av uppfattningen att det ska hålla. Under studiebesöket i Åre förra sommaren såg vi många skifferstödmurar som är betydligt högre än min. Dessutom är planen som sagt att fylla med generösa mängder 16-32 bakom.

AXS AXS skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Inspiration!
Tack så mycket!
Den där muren ser rätt lik ut min, nåde i storlek och utförande. Vet vi om den håller över tid?

Efter att ha snabbkollat på filmerna ovan inser jag att jag har fel verktyg. Jag har en liten slägghammare och en huggmejsel från biltema. Den där spetsiga lilla släggan som han använder i stället för huggmejsel ser ju riktigt smidig ut. Vart får man tag på en sådan?

• Gilla
hanson#16
  • Laddar…
AXS
N nybyggarn3 skrev:
Efter att ha snabbkollat på filmerna ovan inser jag att jag har fel verktyg. Jag har en liten slägghammare och en huggmejsel från biltema. Den där spetsiga lilla släggan som han använder i stället för huggmejsel ser ju riktigt smidig ut. Vart får man tag på en sådan?
Han svarar på mess! Väldigt trevlig.

Och det står ett hus på muren nu, så det håller.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Är det uteslutet att gjuta en armerad mur bakom skiffermuren?
Och så att säga använda skiffermuren som ena sidan i en "gjutform"?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det uteslutet att gjuta en armerad mur bakom skiffermuren?
Och så att säga använda skiffermuren som ena sidan i en "gjutform"?
Det är nog svårt. Är ju Rätt mycket hål. Framförallt tror jag inte att det behövs.

eriksaaf eriksaaf skrev:
Hej
Kanske sent nu, men jag bydde min mur efter anvisningarna på denna hemsida:
[länk]
Blev riktigt bra.
Fin tomt du har föresten!
Tack för infon. Jobbigt språk det där. Byggde du med skiffer? Stödmur? Om så, höjd?

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för infon. Jobbigt språk det där. Byggde du med skiffer? Stödmur? Om så, höjd?

Haha, jag har jobbat i norge sedan några år tillbaka så antar att jag är lite arbetsskadad..
Myren jag har hemma är 1.8m på det högsta men den är byggd med stenar som jag fått fram när jag grävt ut. Det var morän som grävdes ut så sånna stenar är det byggt med.

Mina kollegor har byggt med skiffer i norge och de har murar som är 1.5-2.5meter, men han som byggde 2,5m har använt jordarmeringsnät bakom muren.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Haha, jag har jobbat i norge sedan några år tillbaka så antar att jag är lite arbetsskadad..
Myren jag har hemma är 1.8m på det högsta men den är byggd med stenar som jag fått fram när jag grävt ut. Det var morän som grävdes ut så sånna stenar är det byggt med.

Mina kollegor har byggt med skiffer i norge och de har murar som är 1.5-2.5meter, men han som byggde 2,5m har använt jordarmeringsnät bakom muren.
Om jag bara gjort någorlunda rätt kan det ju omöjligt vara ett problem med mina 1 meter på högsta stället.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det är nog svårt. Är ju Rätt mycket hål. Framförallt tror jag inte att det behövs.
Betong, om den inte blandas väldigt lös kommer inte att rinna ut genom muren, krävs rejält stora hål för det.
Så att det skulle vara svårt håller jag inte med om.
Men om du får muren stadig ändå då är ju det bättre!

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Om jag bara gjort någorlunda rätt kan det ju omöjligt vara ett problem med mina 1 meter på högsta stället.
Ja, det ska nog gå bra.
Jag vet att de torra murarna som vi bygger ibland är 10m hög, lutar 10:1 och har jordarmering.
Har gjort någon mur på 2m som är byggd utan bruk(bara staplade stenar), men minns inte lutningen.

Jag jobbar i anleggsbranschen i norge. Då vi bygger murar får vi oftast med en detaljritning som visar hela uppbyggningen. :)

Om du kan få tyngdpunkten bakåt så ska det kunna gå bra.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Efter aftonens insats börjar stora delar av den synliga muren vara färdig. Kan nog bli helt ok det här. Fattas lite i låga änden och i krönet på höga hörnet. Sen går arbetet in i ny fas som känns lite enklare. Att stapla muren som till största delen döljs av köket. Det enda som kommer att synas av den delen är krönet som sticker upp över mark. Här handlar det bara om att stapla sten på varandra, med förskjuten skarv och i lagom långa skift. Jag tror att jag har en övervikt av stor sten kvar. Det passar nog rätt bra.

• Delvis byggd stenmur vid en uteplats med stolar och ett bord, arbetsföremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggd stenmur vid byggprojekt med stenkross och armeringsnät, omkringliggande lösa stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Ja, det ska nog gå bra.
Jag vet att de torra murarna som vi bygger ibland är 10m hög, lutar 10:1 och har jordarmering.
Har gjort någon mur på 2m som är byggd utan bruk(bara staplade stenar), men minns inte lutningen.

Jag jobbar i anleggsbranschen i norge. Då vi bygger murar får vi oftast med en detaljritning som visar hela uppbyggningen. :)

Om du kan få tyngdpunkten bakåt så ska det kunna gå bra.
Tack för svar. Min mur är bara 1 meter hög i ett hörn och typ 1 meter på varje sida. Sen faller höjden mot 0. Jag gissar att hörnet är starkaste punkten så det vore ju själva fan om det inte håller.

Vore intressant att veta ur man fäster jordarmering i muren. Om det inte är något helt annat?

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.