Intet Intet skrev:
Här är det en pensionsfondförsäkring. Så jag får bara ta ut 5000 i månaden, om jag minns rätt. Så i praktiken kan jag vara flytta medlen bland fonderna. Dessutom. Om jag tar ut dom blir det skatt på det mesta. Tvärs emot vad jag förutsåg när jag tog den för 30 år sedan.

Så, frågan är vilka fondtyper är mest okänsliga på kort sikt för börsens svängningar?
Ja då är det såklart svårare. Jag har lite förhoppning om att räntefonderna ska gå lite bättre ett tag framöver om de har räntor som har bundits nu under högränteperioden. Jag vill ju inte flytta pengar som har gått back.

Intet Intet skrev:
Om jag tar ut dom blir det skatt på det mesta. Tvärs emot vad jag förutsåg när jag tog den för 30 år sedan.
Tänka sig. Skatten blev inte lägre fram som man sålde försäkringarna med som argument. Du är inte ensam att ha tänkt och trott så. Vi är nog många som tänkt fel där.
Intet Intet skrev:
Så, frågan är vilka fondtyper är mest okänsliga på kort sikt för börsens svängningar?
Det beror på.😄
Vad menar du med kort tid. 1/2 sekund? Då är det nog ingen större skillnad. 5år? Det kan nog ses som en kort tid när det gäller att förvalta pensionskapital. Sedan är frågan hur stora svängningar man kan acceptera.

Diversifiering är en bra princip mot svängningar.

Annars är likvida medel en mycket stabil och bra placering för kapital som skall betalas ut som pension inom det kommande 1/2-året.

När det gäller förvaltning av pensionskapital brukar man snarare tänka på långsiktig stabilitet än att fokusera på kortsiktiga fördelar. Dvs kortsiktig långsiktighet på ca 3-5år kan nog vara ett vettigt perspektiv, som man kan kalla kortsiktigt.

Men för att svara på frågan: om man tänker branscher skulle jag tro att försvarsindustri, läkemedel, fastigheter, kärnkraftbygge, telefonbolag, och elproduktion kommer att ha en god efterfrågan på denna tidshorisont. 1-3år. Och längre än så. Sådant som behövs både i bra och dåliga tider. Och sådant som måste ersättas under och efter Ukrainakriget.

Men det är bara (kloka?) spekulationer och (intelligenta?) gissningar. Vill man ha ett exakt svar om framtiden får man invänta att den inträffar, tyvärr.😇

P
O O skrev:
Tänka sig. Skatten blev inte lägre fram som man sålde försäkringarna med som argument. Du är inte ensam att ha tänkt och trott så. Vi är nog många som tänkt fel där.
Det var nog rätt tänkt då, men när spelreglerna ändras är det svårt att retroaktivt ändra sig.

Man kan helt enkelt inte lita på att staten är långsiktigt pålitlig.

M mrsnhp skrev:
Jag vill ju inte flytta pengar som har gått back.
Min filosofi har varit att omfördela även av det som backat om "min tro" varit att det finns andra alternativ som ger bättre utdelning. Så min fokusering har varit framåt oberoende tidigare utveckling för hur kapital skulle placeras/omfördelas. Men har alltid gjort bedömning på lite längre sikt.

• Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.