Nissens
E Erik JS skrev:
Det finns långt fler än tre länder haha. Det är tydligt att du inte har koll och lever med en hemmacentrerad världsbild med illiusionen om att Sverige fortfarande är världsbäst och att inget kan mäta sig med det. Det enda Sverige är världsbäst inom nu är skjutningar, våldtäkter, och islamisering.

Om du tror att jag kommer sitta här frivilligt och bara acceptera det och fortsätta betala miljoner i skatt utan att se mig om efter andra alternativ så tror du fel. Jag ser det som min plikt att optimera mitt och min familjs liv och göra det bästa för våra pengar, men tur att Sverige har dig då som kan fortsätta finansiera bidragskassan medan du ruttnar i vårdkön.

Övrigt svammel är slöseri att ens bemöta. Du får grina hur mycket du vill om det. Det är uppenbart att du är både kränkt och sårad över att folk vill flytta härifrån :)
Du verkar inte begripa vad jag skriver. Jag har rest jorden runt i många år och har vänner i många länder, många av dom har varit mina gäster i Sverige.

Jag har alltså gedigen erfarenhet från många länder, och du ger ett omoget och onyanserat intryck. Jag tycker att du skall dra ur tummarna och flytta direkt. Skaffa gärna ett nytt medborgarskap, med din ekonomi kanske du kan köpa dig ett. Avsäg dig sedan ditt svenska medborgarskap.

Det är ett bra sätt att skaffa sig livserfarenhet.

Det är rätt tröttsamt att lyssna på dessa gnällpellar som har en massa negativa åsikter, men aldrig gör något åt det.

Det är de tomma tunnorna som skramlar mest. 😊
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är som du skriver, ett tyckande. Fakta är det inte.
Jag har inte påstått att Sverige är sämre än de flesta andra länder.
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar med ”genomsnittargument” - har vad jag vet inte använt det.
Kanske borde jag skrivit medianargument istället? Den faktan är bara användbar om man väljer boendeland slumpmässigt eftersom då är risken över 50% att man hamnar i ett sämre land.

Till vilken annan nytta har man glädje av att veta att Sverige är bättre än de flesta andra länder?
 
Nissens
C cbrolin skrev:
Jag har inte påstått att Sverige är sämre än de flesta andra länder.
Har inte sett att någon påstått att du gjort det heller, så vad är problemet?
C cbrolin skrev:
Kanske borde jag skrivit medianargument istället? Den faktan är bara användbar om man väljer boendeland slumpmässigt eftersom då är risken över 50% att man hamnar i ett sämre land.
Visst, men nu var diskussionen att någon ondgjorde sig över hur dåligt Sverige blivit. Kan ju vara bra med lite perspektiv.
C cbrolin skrev:
Till vilken annan nytta har man glädje av att veta att Sverige är bättre än de flesta andra länder?
Kan ju vara intressant för någon som fått för sig att Sverige tillhör bottenskiktet - vilket är rent trams.
 
Nissens Nissens skrev:
Har inte sett att någon påstått att du gjort det heller, så vad är problemet?
Du påstod att mitt tyckande inte är fakta. Vilket tyckande är det som är fel, menar du?
Nissens Nissens skrev:
Visst, men nu var diskussionen att någon ondgjorde sig över hur dåligt Sverige blivit. Kan ju vara bra med lite perspektiv.
Man kan ju alltid jämföra med de som har det sämre. Ett idiotsäkert sätt att gradvis få det sämre själv. Sedan toppen 2011 har kronan tappat 30% mot euron. Där har du ett mått.
Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara intressant för någon som fått för sig att Sverige tillhör bottenskiktet - vilket är rent trams.
Jag tror nog snarare att det är det omvända som gäller. Att svenskar fortfarande tror att vi är bäst i världen på allt. Till exempel har nog nästan alla sett via nyheter svältande barn i Afrika mer än en gång och förstår att Sverige är mycket bättre än så.
 
Redigerat:
Nissens
C cbrolin skrev:
Du påstod att mitt tyckande inte är fakta. Vilket tyckande är det som är fel, menar du?
Du skrev ju själv att det var många som tyckte, jag höll bara med dig…
C cbrolin skrev:
Man kan ju alltid jämföra med de som har det sämre. Ett idiotsäkert sätt att gradvis få det sämre själv. Sedan toppen 2011 har kronan tappat 30% mot euron. Där har du ett mått.
Visst, Norges krona har tappat ännu mer. Har de det ännu sämre i Norge då menar du?

I Danmark är det tvärtom, så där har de det mycket bättre?
C cbrolin skrev:
Jag tror nog snarare att det är det omvända som gäller. Att svenskar fortfarande tror att vi är bäst i världen på allt. Till exempel har nog nästan alla sett via nyheter svältande barn i Afrika meet än en gång.
Ja, många Svenskar tror att hela världen har Sverige som förebild.

I den riktiga verkligheten vet nästan ingen ens vad Sverige är för något. De flesta jag träffat visste inget om Sverige. De känner ofta till ABBA, men tror att de är från UK…
Den Svensk som varit mest bekant har varit Zlatan, de vet ofta vem han är OCH att han är från Sverige.

Sverige är ett litet udda land uppe i norra utkanterna av Europa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Om jag hade gjort det jag ville (dvs köpt de saker som gav mitt liv lite guldkant) och nu bara inte var nöjd att pengarna satt på bankkontot..

Ja då hade jag investerat i fastigheter.. inte egentligen för att jag tror bu eller bä om bostadsmarknaden (!) utan bara av rent personligt intresse!

Ser så mycket vackra hus överallt som förfaller som "jag vill ha" (som jag ser framför mig hur de skulle/borde se ut).. trots jag eg inte är sugen på att själv flytta :) jag vill bara helt sonika se till att det renoveras upp, slutar förfalla och får en ny chans till liv..

Vissa hus tror man på.. andra inte.. men för mig personligen skulle det kännas bra "att hjälpa dem" :)

Sedan finns det troligen helt andra "nyttiga/nyttigare/smartare" saker att göra..

(Oavsett ska man alltid tänka på att man inte lever för evigt och man ska vara nöjd med det man köpt/gjort med livet.. om man så dör "nästa vecka".. man ska inte skjuta upp allt)
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Om jag hade gjort det jag ville (dvs köpt de saker som gav mitt liv lite guldkant) och nu bara inte var nöjd att pengarna satt på bankkontot..

Ja då hade jag investerat i fastigheter.. inte egentligen för att jag tror bu eller bä om bostadsmarknaden (!) utan bara av rent personligt intresse!

Ser så mycket vackra hus överallt som förfaller som "jag vill ha" (som jag ser framför mig hur de skulle/borde se ut).. trots jag eg inte är sugen på att själv flytta :) jag vill bara helt sonika se till att det renoveras upp, slutar förfalla och får en ny chans till liv..

Vissa hus tror man på.. andra inte.. men för mig personligen skulle det kännas bra "att hjälpa dem" :)

Sedan finns det troligen helt andra "nyttiga/nyttigare/smartare" saker att göra..

(Oavsett ska man alltid tänka på att man inte lever för evigt och man ska vara nöjd med det man köpt/gjort med livet.. om man så dör "nästa vecka".. man ska inte skjuta upp allt)
Förstår tanken, men jag skulle nog inte vilja ägna resten av livet till att renovera förfallna hus… och de är förfallna av en anledning. Ingen vill ha dom, åtminstone inte där de står. Så i praktiken skulle renoveringarna vara meningslösa, husen blir öde igen när man kastat in handduken…
 
C cbrolin skrev:
Jag brukar också känna mig som en givmild hjälte, om än i mindre skala, varje gång det är deklarationsdax. Undrar alltid om mitt månatliga bidrag räcker till viktiga saker såsom: Taxi mm.
Den var riktigt gammal, är yrket arkeolog?
Givetvis så måste miljöpartisterna få fri tillgång till taxi annars så måste de ha egna bilar som släpper ut en massa föroreningar...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vem du skrev till, men jag har faktiskt ett par naturliga sjöar, den ena med inhemsk fisk, den andra har jag åtminstone hittat fjällkarp i, så det verkar redan vara inplanterat o klart.
Återstår båt med tillbehör… men hoppar nog det…
Jag skrev till ts då tråden handlar om vad han skulle göra med sina pengar.
Men en stund med metspö verkar fler behöva i denna tråd :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Förstår tanken, men jag skulle nog inte vilja ägna resten av livet till att renovera förfallna hus… och de är förfallna av en anledning. Ingen vill ha dom, åtminstone inte där de står. Så i praktiken skulle renoveringarna vara meningslösa, husen blir öde igen när man kastat in handduken…
Alla hus har inte samma historia.. och alla hus tilltalar en inte "känslomässigt".. men har sett flera hus här för en bra (på tok för billigt..) som av olika anledningar aldrig blev färdigrenoverade, bara stod, kronofogden sålde osv. .. som hade sån potential att "bli nått"..

Rätt plats, rätt känsla, rätt historia.. och potensial att bli något (såna projekt skulle jag gärna ta mig an)

Jag blir lika lycklig att se andra göra det jag inte kunde.. ett av husen jag ville ha.. togs om hand om för 5 år sen kanske och strålar idag (och såldes för 3 ggr inköpspriset - man hade inte behövt investerat så mycke alls.. då kök /maskiner osv stod redan i huset nytt bara att den som påbörjade renoveringen fick slut på pengar.. och huset blev stående). Varje gång jag åker förbi blir jag lite glad.. även om det inte var jag som "gjorde färdigt det" :)

(sen är det som du säger, vissa hus har en begränsad säljstatus...... pga var det ligger osv)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska jag svara på dina frågor när du drar helt huvudlösa slutledningar utifrån vad jag skriver, rätt meningslöst tycker jag.

Skinnskallar är väl lika relevanta i den här tråden som dina åsikter om muslimer. Så om du inte tycker att skinnskallar ska nämnas i en tråd om TS funderingar kring vad han ska göra med sina pengar så kan du ju sluta med att ta upp muslimer.

Ja, jag känner judiska personer.

Jag såg häromdagen att större andel av tjejerna som är invandrare eller har invandrade föräldrar nu studerar vidare efter gymnasiet än tjejer som växt upp i Sverige med svenska föräldrar. De har alltså presterat väl i skolan och kommer att bidra till samhället.
Hur många Skinnskallestater finns det med 80+ miljoner invånare som har som uttalat mål att utplåna alla judar? Som troligen är någon vecka från att skaffa kärnvapen?

Tycker du att skinnskallar är lika relevanta som det absolut största hotet mot vår västerländska livsstil, den fundamentalistiska islamismen, så är du inte lika vettig som jag annars trott från dina övriga inlägg.

Tips: Man behöver inte tycka enligt vissa bestämda linjer bara för att man anser sig tillhöra ett visst läger. Enligt min omgivning borde jag älska Trump, men han är det största aktuella hotet vi har som inte är direkt relaterat till någon religion.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är rätt tröttsamt att lyssna på dessa gnällpellar som har en massa negativa åsikter
Visst är det! 😉
 
Snigla Snigla skrev:
Om jag hade gjort det jag ville (dvs köpt de saker som gav mitt liv lite guldkant) och nu bara inte var nöjd att pengarna satt på bankkontot..

Ja då hade jag investerat i fastigheter.. inte egentligen för att jag tror bu eller bä om bostadsmarknaden (!) utan bara av rent personligt intresse!

Ser så mycket vackra hus överallt som förfaller som "jag vill ha" (som jag ser framför mig hur de skulle/borde se ut).. trots jag eg inte är sugen på att själv flytta :) jag vill bara helt sonika se till att det renoveras upp, slutar förfalla och får en ny chans till liv..

Vissa hus tror man på.. andra inte.. men för mig personligen skulle det kännas bra "att hjälpa dem" :)

Sedan finns det troligen helt andra "nyttiga/nyttigare/smartare" saker att göra..

(Oavsett ska man alltid tänka på att man inte lever för evigt och man ska vara nöjd med det man köpt/gjort med livet.. om man så dör "nästa vecka".. man ska inte skjuta upp allt)
Vi kan inte vara mer överens. Jag formligen lider av se gamla hus i olika grad av förfall. Jag får varje gång samma impuls, att springa fram med en bytta linolja samtidigt som jag ropar -var inte ledsen. Jag är här nu...!
Men så vaknar jag upp ur min dagdröm och inser att jag inte har ork nog att renovera ännu ett av alla dessa ståtliga hus, för jag vet hur lång tid det tar.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Hur många Skinnskallestater finns det med 80+ miljoner invånare som har som uttalat mål att utplåna alla judar? Som troligen är någon vecka från att skaffa kärnvapen?

Tycker du att skinnskallar är lika relevanta som det absolut största hotet mot vår västerländska livsstil, den fundamentalistiska islamismen, så är du inte lika vettig som jag annars trott från dina övriga inlägg.

Tips: Man behöver inte tycka enligt vissa bestämda linjer bara för att man anser sig tillhöra ett visst läger. Enligt min omgivning borde jag älska Trump, men han är det största aktuella hotet vi har som inte är direkt relaterat till någon religion.
Nu gällde det det judarnas situation i Sverige eftersom Erik skrev "Fråga den judiska befolkningen i Sverige om de känner sig trygga". Hatet och hoten mot dem kommer inte bara från en minoritet av muslimerna utan det finns det gott om ute på högerkanten bland svenskar sen generationer (har sett det i det här forumet för några år sen också). Det bara inte syns så tydligt längre när de inte rakar sina huvuden men åsikterna finns ju kvar.

Jag är emot antisemitism oavsett från vilket håll den kommer. Jag klarar av att ha två tankar i huvudet. Men det är tokigt att bara skylla antisemitismen på muslimer.

Det är farligt när man börjar jämställa islamister med muslimer i allmänhet . Då generaliserar man för mycket. Precis som det är farligt när andra länder börjar jämställa koranbrännare eller åsikterna hos NMR med alla svenskar och deras åsikter.

Därför blir det fel när man först påstår att det finns 8 % muslimer i Sverige, och att de kommer att växa till 30 % på 25 år, och sen börjar prata om islamister som om det vore samma sak.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
De som sen åker på semester till sina gamla hemländer tror jag dock inte att det gäller för.
Varför är det fel att en kvinna som flydde från Iran på 80-talet reser tillbaks för att träffa sina föräldrar?
Hon har ju inte ändrat sina åsikter om hur förfärligt det är att leva där men ibland så är kärleken till föräldrarna så stor att hon behöver träffa dem, t.ex. när de blir gamla och sjukliga så att de inte kan resa till Sverige (bara en i taget kunde få visum så bara en förälder fick vara med på bröllopet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.