P
D Dilato skrev:
Sen när vi kom tillbaka strulade det till sig med en massa familjegrejer som gjorde att vi inte kunnat åka tillbaks, men nu är det löst och min fru är redan där och vilken dag som helst sticker jag också.
Jag hoppas att du har internetförbindelse så att vi får se inlägg av dig här i fortsättningen också!

Senast jag var i Östafrika var för 16 år sen. Då var det lite si och så med mobiltäckningen i buschen. :)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag hoppas att du har internetförbindelse så att vi får se inlägg av dig här i fortsättningen också!

Senast jag var i Östafrika var för 16 år sen. Då var det lite si och så med mobiltäckningen i buschen. :)
Mobiltäckningen är mycket bra i Tanzania /Kenya/Uganda, Afrika hoppade i stort sett över hela kopparkabel-grejen och gick direkt på 3/4/5G.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
E Erik JS skrev:
Tack för tipset! Jag ser fram emot att lära mig ett nytt språk och uppleva en ny kultur. Det är alltid en utmaning att anpassa sig till något nytt, men jag tror att varje ny erfarenhet gör en rikare som person. Integration är en tvåvägsgata, och jag hoppas kunna bidra positivt till samhället jag blir en del av, samtidigt som jag lär mig mycket av dem som redan bor där. Till skillnad från de som importeras hit från tredje världen är inte mitt mål att förvandla mitt nya land till en bananrepublik och leva på bidrag hela livet :)

Det börjar dock blir komiskt uppenbart att du är rejält kränkt av någon anledning. Kanske för att du sitter fast här och ruttnar och egentligen också önskar att du hade möjlighet och råd att flytta. Eller så är du bara ensam. Oavsett tycker jag lite synd om dig lilla gubben. Du får kämpa på ♥️
Jag är inte ett dugg kränkt. Jag är mer fascinerad över de som inte fattat hur bra det mesta fungerar i Sverige jämfört med de flesta länder i världen. Att det finns rötägg som kommit till Sverige och framförallt Stockholmsområdet är väl alla överens om är något som måste stävjas.

Har du fattat hur många som invandrat till de flesta länder i Europa? Tyskland har typ 5 miljoner muslimer. Av Londons befolkning är ca 20% födda i ett land utanför EU. Jag tror att om du har invandrarfobi så har du typ 3 länder att välja på, Finland, Schweiz och kanske Luxemburg skulle funka. Det roliga är att du själv blir invandrare där, och något säger mig att du knappast lär anamma nya språk, traditioner och kulturer. Det är ju på grund av dom du lämnar Sverige. 😂

Jag har i många år jobbat med att resa jorden runt och har vänner på alla kontinenter i många länder. Jag har haft många av dom som gäster i Sverige.

Det du målar upp så svart är en västanfläkt jämfört med vad de flesta länder på jorden lever med.

Jag har både råd och möjlighet att flytta, men det är som jag redan sagt inte aktuellt att flytta utomlands permanent. För att jag inte vill. Jag vill dels inte lura ut mina barn ur landet, speciellt inte när det är dags för familjebildande, dels uppskattar jag att umgås med mina barn och ev blivande barnbarn. Till skillnad från det du skriver gör jag det för att jag uppskattar dom och vice versa, du verkar ju tycka att det bara är dina barn som uppskattar dig, inte tvärtom eftersom du säger att du inte vill stanna i Sverige för deras skull…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Östafrika Tanzania,
Vi har hus i centrala Dar es- Salaam ( 2 hus, ett med 8 rum som hyrs ut till studenter vid School of Journalism and Mass Communication som ligger granne och ett som vi bor i med europeisk standard (kyl, frys, 2 AC, vattenklosett och dusch med varmt och kallt vatten, gasspis m.m.).

Sen har vi en 7000 m2 beachplot vid Indiska oceanen i kigamboni, det är där jag vill bo, länk till närmsta granne
[länk]

Sen har vi 17000 m2 tomt med 30 typiska en/två rums hus i Mwanza( vid Lake Viktoria )
och en 20000 m2 strandtomt vid Lake Victoria i luchulele.

När covid kom, alpresenärer återkom sjuka en masse insåg vi att här kan vi inte stanna så vi köpte 3 månaders biljett till Tanzania.
Min fru är född där..en s.k.negress 😉

Vi fastnade sedan i Tanzania februari till november när alla flyg till Europa stängdes (Tanzania var i stort sett det enda landet förutom Sverige som inte stängdes ner helt) så vi köpte mark eftersom den var billig och jag var stadd vid kassa och min fru är född där och jag gillade landet..nånstans ska man leva som pensionär och Sverige är inte platsen.

Vi tillbringade 4 vintermånader i Sverige och sedan åkte vi tillbaks i 8 månader till.

Sen när vi kom tillbaka strulade det till sig med en massa familjegrejer som gjorde att vi inte kunnat åka tillbaks, men nu är det löst och min fru är redan där och vilken dag som helst sticker jag också.
Låter bra, jag har aldrig varit där, men något jag är lite trött på i liknande länder är korruptionen. Och så är det det där med säkerheten, man får ha koll på områden man skall undvika.

Kanske är det bättre i Tanzania. Jag var med en kvinna från Zimbabwe en gång i tiden. Det hon berättade om hemlandet var väl sådär bra. Vi åkte aldrig dit.
 
Att välja vistelseort är till stor del att välja livsstil. De Svenska säsongerna, den Svenska naturen, den Svenska kulturen, det Svenska systemet, Svenska folket osv leder till en ofrånkomligt svensk livsstil. Gillar man inte denna så är det så klart lönlöst att stanna.

Att låta rädsla och fördomar härja fritt i det egna hjärnkontoret till den grad att man låter dem ta kontrollen över ens liv tycker jag dock är tragiskt. Lycka kommer i grund och botten inifrån.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Det finns väl lika många skäl som det finns människor. Oavsett är det inte ditt problem. Timingen kommer när den kommer. Det är ett relativt stort beslut som mognar fram med tiden för de flesta i min ålder, inget som sker impulsivt 🙄

Sköt du ditt så sköter jag mitt?

Frågan är varför sådana som du blir så kränkta av det hela. Skadar det din illusion om att Sverige skulle vara världens bästa land?
Jag skiter fullkomligt i vilket. Det är bara patetiskt att se ett gnäll från människor som aldrig drar ur tummarna :)
Jag är nöjd att bo här. Och har inga problem med varken vädret eller människorna.

Det som är bullshit är folk som påstår att deras barn ska klara sig själva och gå ur skolan först. Lite som att kräma ur det sista innan man drar. Folk har väl råd att låta barnen gå i skolan i deras tilltänkta länder :)
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte ett dugg kränkt. Jag är mer fascinerad över de som inte fattat hur bra det mesta fungerar i Sverige jämfört med de flesta länder i världen. Att det finns rötägg som kommit till Sverige och framförallt Stockholmsområdet är väl alla överens om är något som måste stävjas.

Har du fattat hur många som invandrat till de flesta länder i Europa? Tyskland har typ 5 miljoner muslimer. Av Londons befolkning är ca 20% födda i ett land utanför EU. Jag tror att om du har invandrarfobi så har du typ 3 länder att välja på, Finland, Schweiz och kanske Luxemburg skulle funka. Det roliga är att du själv blir invandrare där, och något säger mig att du knappast lär anamma nya språk, traditioner och kulturer. Det är ju på grund av dom du lämnar Sverige. 😂

Jag har i många år jobbat med att resa jorden runt och har vänner på alla kontinenter i många länder. Jag har haft många av dom som gäster i Sverige.

Det du målar upp så svart är en västanfläkt jämfört med vad de flesta länder på jorden lever med.

Jag har både råd och möjlighet att flytta, men det är som jag redan sagt inte aktuellt att flytta utomlands permanent. För att jag inte vill. Jag vill dels inte lura ut mina barn ur landet, speciellt inte när det är dags för familjebildande, dels uppskattar jag att umgås med mina barn och ev blivande barnbarn. Till skillnad från det du skriver gör jag det för att jag uppskattar dom och vice versa, du verkar ju tycka att det bara är dina barn som uppskattar dig, inte tvärtom eftersom du säger att du inte vill stanna i Sverige för deras skull…
Det finns långt fler än tre länder haha. Det är tydligt att du inte har koll och lever med en hemmacentrerad världsbild med illiusionen om att Sverige fortfarande är världsbäst och att inget kan mäta sig med det. Det enda Sverige är världsbäst inom nu är skjutningar, våldtäkter, och islamisering.

Om du tror att jag kommer sitta här frivilligt och bara acceptera det och fortsätta betala miljoner i skatt utan att se mig om efter andra alternativ så tror du fel. Jag ser det som min plikt att optimera mitt och min familjs liv och göra det bästa för våra pengar, men tur att Sverige har dig då som kan fortsätta finansiera bidragskassan medan du ruttnar i vårdkön.

Övrigt svammel är slöseri att ens bemöta. Du får grina hur mycket du vill om det. Det är uppenbart att du är både kränkt och sårad över att folk vill flytta härifrån :)
 
Hahahahaha, vilken jävla skittråd!
/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag skiter fullkomligt i vilket. Det är bara patetiskt att se ett gnäll från människor som aldrig drar ur tummarna :)
Jag är nöjd att bo här. Och har inga problem med varken vädret eller människorna.

Det som är bullshit är folk som påstår att deras barn ska klara sig själva och gå ur skolan först. Lite som att kräma ur det sista innan man drar. Folk har väl råd att låta barnen gå i skolan i deras tilltänkta länder :)
Jag kan säga detsamma, skiter fullständigt i om du vill bo kvar här. Ingen har frågat. Jag förstår inte ens varför det skulle vara relevant haha.

Och jag flyttar när jag flyttar, du har ingenting med det att göra och har ingen aning om hur min eller andra människors situation ser ut. Så fjantig kommentar.

Antalet svenskar som flyttar ökar stadigt för varje år. Över 700 000 svenskar bor numera utomlands :)
 
Redigerat:
S Staffan-N skrev:
Att välja vistelseort är till stor del att välja livsstil. De Svenska säsongerna, den Svenska naturen, den Svenska kulturen, det Svenska systemet, Svenska folket osv leder till en ofrånkomligt svensk livsstil. Gillar man inte denna så är det så klart lönlöst att stanna.

Att låta rädsla och fördomar härja fritt i det egna hjärnkontoret till den grad att man låter dem ta kontrollen över ens liv tycker jag dock är tragiskt. Lycka kommer i grund och botten inifrån.
Du tror på riktigt att det bara handlar om rädsla och fördomar? Ledsen att säga det, men det är inte konstigt att det ser ut som det gör idag om folk i detta land har en så naiv inställning.

Min ena unge har blivit rånad, oskyldiga har skjutits ihjäl i sina hem inte långt ifrån där jag tidigare bodde. Skjutningar är en daglig förekommelse (vilket folk typ rycker på axlarna åt nu i Sverige) och korruptionen, bidragsfusket och våldtäkterna har ökat lavinartat samtidigt som folk dör i vårdköerna. Allt detta ska vi acceptera trots att vi har bland de högsta skatterna i världen.

Hur tror du Sverige ser ut om 50 år när redan idag majoriteten av invånarna i förorterna är muslimer och utomeuropéer (som dessutom har noll intresse och incitament att integreras eller assimileras). Hur mycket av det "svenska" tror du kommer att finnas kvar med en sådan signifikativ demografisk förändring? Vad gör du när de första islamiska partierna börjar utmana de etablerade partierna? Hur långt ska det få gå innan sådana som du börjar vakna.

Snälla du. Det har ingenting med "rädsla och fördomar" att göra. Det är sunt förnuft att se sig om efter bättre alternativ för sig själv och sin familj. Vissa stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting, andra agerar och reagerar. Det är också just pga den inställningen du visar här som jag insett att det inte finns hopp. Ingen förändring kommer att ske. Överhuvudtaget inget blir bättre. Det blir bara värre för varje år som går. Det är inte konstigt att allt fler svenskar väljer att flytta och allt färre företag väljer att etablera sig här. Det finns en anledning till det.

Vill du leva så här, så gör det. Jag vill inte det. Så enkelt är det. Det finns egentligen inget att tjafsa om. Du stannar, jag flyttar. Alla är nöjda :)
 
Redigerat:
T
I Intet skrev:
Alltså. Så gott om pengar har jag inte.
Åjo, priset för köp av förstånd är relativt, så det handlar inte om mängden pengar. Lite kan du nog ha råd med. Investera i din framtid. Livet är kort och döden kommer till oss alla, fattig som rik.
 
E Erik JS skrev:
Du tror på riktigt att det bara handlar om rädsla och fördomar? Ledsen att säga det, men det är inte konstigt att det ser ut som det gör idag om folk i detta land har en så naiv inställning.

Min ena unge har blivit rånad, oskyldiga har skjutits ihjäl i sina hem inte långt ifrån där jag tidigare bodde. Skjutningar är en daglig förekommelse (vilket folk typ rycker på axlarna åt nu i Sverige) och korruptionen, bidragsfusket och våldtäkterna har ökat lavinartat samtidigt som folk dör i vårdköerna. Allt detta ska vi acceptera trots att vi har bland de högsta skatterna i världen.

Hur tror du Sverige ser ut om 50 år när redan idag majoriteten av invånarna i förorterna är muslimer och utomeuropéer (som dessutom har noll intresse och incitament att integreras eller assimileras). Hur mycket av det "svenska" tror du kommer att finnas kvar med en sådan signifikativ demografisk förändring? Vad gör du när de första islamiska partierna börjar utmana de etablerade partierna? Hur långt ska det få gå innan sådana som du börjar vakna.

Snälla du. Det har ingenting med "rädsla och fördomar" att göra. Det är sunt förnuft att se sig om efter bättre alternativ för sig själv och sin familj. Vissa stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting, andra agerar och reagerar. Det är också just pga den inställningen du visar här som jag insett att det inte finns hopp. Ingen förändring kommer att ske. Överhuvudtaget inget blir bättre. Det blir bara värre för varje år som går. Det är inte konstigt att allt fler svenskar väljer att flytta och allt färre företag väljer att etablera sig här. Det finns en anledning till det.

Vill du leva så här, så gör det. Jag vill inte det. Så enkelt är det. Det finns egentligen inget att tjafsa om. Du stannar, jag flyttar. Alla är nöjda :)
Varför så säker på att det var riktat mot dig? Men nu när jag har dig på tråden; det är ju ganska chockerande uppgifter du kommer med, det här att majoriteten i förorterna är muslimer och utomeuropéer som har noll intresse av att integreras. Har du källor så vi kan läsa mer om det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
S Staffan-N skrev:
Att välja vistelseort är till stor del att välja livsstil. De Svenska säsongerna, den Svenska naturen, den Svenska kulturen, det Svenska systemet, Svenska folket osv leder till en ofrånkomligt svensk livsstil. Gillar man inte denna så är det så klart lönlöst att stanna.
Problemet är att det är just det man gillar, varför får vi inte ha kvar det? Och vart skall man flytta för att få det, finns det ett svenskare Sverige någon annan stans?

Borde vara enklare att de som vill ha sharialagar och klankrig bor i länder där det är naturligt...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M mnils skrev:
Problemet är att det är just det man gillar, varför får vi inte ha kvar det? Och vart skall man flytta för att få det, finns det ett svenskare Sverige någon annan stans?

Borde vara enklare att de som vill ha sharialagar och klankrig bor i länder där det är naturligt...
Håller med dig i dina ord. Varför skulle vi inte få ha kvar Sverige och den svenska livsstilen? Vill man ha sharialagar kan man flytta. För här har vi det ju inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Varför så säker på att det var riktat mot dig? Men nu när jag har dig på tråden; det är ju ganska chockerande uppgifter du kommer med, det här att majoriteten i förorterna är muslimer och utomeuropéer som har noll intresse av att integreras. Har du källor så vi kan läsa mer om det?
Du bor inte i en av våra storstäder, det är uppenbart. Jag är uppvuxen i en av dessa förorter. Är du? Herregud, naiviteten är skrämmande.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.