T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har levt och arbetat i tre europeiska länder. Alla har fördelar och nackdelar. Dom som vill fly Sverige snarast: gör det. Många av er kommer att längta tillbaka av olika skäl: mat, kylan, sjukvården, mm. Men flytt bara, fortare än kvickt!
Haha jo tjena. Inte en enda av de jag känner har önskat komma tillbaka. Många har inte ens besökt Sverige på flera år. Det är bara att öppna Aftonbladet och läsa all skit som pågår i detta urspårade land (skjutningar, våldtäkter, home invasions, rån) eller föreställa sig ännu en pissgrå, slaskig lång mörk vinter så kommer man nog snabbt över minsta tanke på att flytta till Sverige.

Vilka tre europeiska länder har du bott i och under vilka omständigheter? Vad menar du att jag som har stort kapital, tjänar miljoner och kan jobba med en laptop ska sakna i Sverige? 😁 Vänta 2 år i vårdkön? Alla spännande våldsdåd? Mångkulturen på tbanan? Oron för att mina barn ska bli rånade på sina märkesjackor?

Så klart det finns nackdelar även i andra länder, men poängen är ju att fördelarna väger över numera. Sverige har förändrats. Det borde även du inse.

För 10-15 år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle resonera så här. Nu kan jag knappt vänta tills jag flyttar. För varje år som går ruttnar jag mer och mer på detta land. Känner rent av avsmak varje gång jag kommer hit från mina utlandsresor och ser hur det ser ut. Vet inte om jag är i Irak eller Sverige. Tror inte det kommer bli bättre heller, jag har inte tid att vänta på en förändring jag ändå inte kan se realistiskt ska komma.

Folk får bli hur kränkta de vill över det, har slutat bry mig. Investerar inte längre känslor i detta land. Dock tror jag många börjar vakna och känner samma sak. Alla vågar inte säga som det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Antikrigspropaganda, snarare. Vi vill ju att kriget ska ta slut på ett bra sätt.
Skämtsvar:

Donald Trump och Vladimir Putin i arméuniformer skakar hand med ett redigerat nyhetsankare om återtagandet av Konstantinopel med Hagia Sofia i bakgrunden, den 8 april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Allvarligt svar:

Tyck vad du vill, men ta krigsskiten nån annanstans. Det är lika skadligt som Israel-Palestina-tjafs. Alla är övertygade om att ”deras sida” har rätt och det blir bara gift av det hela.

Finns många andra forum för sånt. Kolla forumreglerna.
 
Har man gott om pengar finns det bara bra länder/områden att bosätta sig i. Alperna till ex. ligger nära och bra.
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Så länge man betalar skatt i Sverige har man väl rätt att utnyttja det som skatten går till?
Jag hade bott i Afrika 90% redan om inte covid kommit och ställt till det, vi har mark och hus där redan.

Jag betalar fastighetsavgift plus en drös med avgifter typ kommunalt avlopp, bredband,elnät, el (elskatt och moms på allt) inkomstskatt på pensionen...
men försöker bo utomlands så mycket det bara går eftersom svenska pesetas är trots att det nästan är den sämsta valutan i världen ändå är värd bra mycket mer i köpkraft där än här.

Klimatet vid ekvatorn är bättre än här, man får bygga mur med både glasbitar och elstängsel och man får till och med beväpna sig om man vill.

Sjukvården är gratis eller skitbillig, och det tar max en halvdag innan man får se en läkare och läkemedel som i Sverige knappt går att få om man inte är döende (vanlig antibiotika) kan man gå in på i stort sett vilket apotek som helst och få ut över disk.

Vatten, avlopp, el och drivmedel ( och priset på bussresor) är statligt reglerade så nästan alla har råd.
Det finns egentligen inget i Sverige som är särskilt mycket bättre numera förutom sommar klimatet som kommer att göra att hela Europa vill komma hit när 40+ blir standard.

Det är alltså kallare och stabilare klimat i Afrika söder om Sahara än i Europa...sug på den...
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så länge man betalar skatt i Sverige har man väl rätt att utnyttja det som skatten går till?
Jag hade bott i Afrika 90% redan om inte covid kommit och ställt till det, vi har mark och hus där redan.

Jag betalar fastighetsavgift plus en drös med avgifter typ kommunalt avlopp, bredband,elnät, el (elskatt och moms på allt) inkomstskatt på pensionen...
men försöker bo utomlands så mycket det bara går eftersom svenska pesetas är trots att det nästan är den sämsta valutan i världen ändå är värd bra mycket mer i köpkraft där än här.

Klimatet vid ekvatorn är bättre än här, man får bygga mur med både glasbitar och elstängsel och man får till och med beväpna sig om man vill.

Sjukvården är gratis eller skitbillig, och det tar max en halvdag innan man får se en läkare och läkemedel som i Sverige knappt går att få om man inte är döende (vanlig antibiotika) kan man gå in på i stort sett vilket apotek som helst och få ut över disk.

Vatten, avlopp, el och drivmedel ( och priset på bussresor) är statligt reglerade så nästan alla har råd.
Det finns egentligen inget i Sverige som är särskilt mycket bättre numera förutom sommar klimatet som kommer att göra att hela Europa vill komma hit när 40+ blir standard.

Det är alltså kallare och stabilare klimat i Afrika söder om Sahara än i Europa...sug på den...
Intressant läsning och perspektiv 👍 Vet inte riktigt vart i Afrika det är men klimatet kring Kanarieöarna och Kap Verde gillar jag enormt mycket. Den eviga våren som de kallar det. 23-28C året runt i princip. Alldeles perfekt.

Cypern och Malta blir extremt varma på sommaren, men med pool och AC är det ändå härligt tycker jag. Sommar ända tills December. Man lever på ett annat sätt. Det känns mer socialt och hälsosammare, både mentalt och fysiskt. I Sverige blir det mycket sitta inne istället för att umgås ute halva året när solen går ner kl 14 och vädret är skit. Känns som att man slänger bort halva sitt liv och inte kan leva till sin fulla potential.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Kilrain Kilrain skrev:
Tyck vad du vill, men ta krigsskiten nån annanstans. Det är lika skadligt som Israel-Palestina-tjafs. Alla är övertygade om att ”deras sida” har rätt och det blir bara gift av det hela.
Det är helt galet och orimligt att tycka att Ryssland har rätt i sitt överfallskrig, så argumentet om att "alla är övertygade om att deras sida" har rätt är värdelöst. En objektiv betraktelse bör utgå från FN-stadgan och då blir svaret om vem som har rätt självklart.

Det är du som tar upp det hela tiden. Om du vill att den deltråden ska dö ut så kan du låta bli att kommentera.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
P
I Intet skrev:
Har man gott om pengar finns det bara bra länder/områden att bosätta sig i. Alperna till ex. ligger nära och bra.
Vissa länder i alperna är bättre än andra.
 
P pmd skrev:
Vissa länder i alperna är bättre än andra.
Schweiz är väl ett ganska trevligt alpland? Inte så mycket skjutningar där mig veterligen och lägre skatter? Har för mig att Foppa bor där numera.
 
Redigerat:
P
Jag har bara rest igenom Schweiz under cirka en vecka (och gjort ett par kortare affärsbesök i Zürich och Martigny). Mitt intryck är att Schweiz är ett slags Tyskland men med bättre ordning och reda.

Jag ogillar dock de skumma schweiziska bankerna och landets extrema neutralitetspolitik.
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har bara rest igenom Schweiz under virka en vecka (och gjort ett kortare affärsbesök i Zürich). Mitt intryck är att Schweiz är ett slags Tyskland men med bättre ordning och reda.

Jag ogillar dock de skumma schweiziska bankerna och landets extrema neutralitetspolitik.
Samma här, inte tillräckligt med erfarenhet av Schweiz för att kunna dra några direkta slutsatser. Jag föredrar personligen varmare klimat dessutom även om Schweiz är sagolikt vackert.
 
P
Sommarkvällarna är åtminstone varmare än i Sverige. :)
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sommarkvällarna är åtminstone varmare än i Sverige. :)
Sant. Det kan bli fruktansvärt varmt i Schweiz. Kom hem från München för ett par dagar sedan. 35C varmt utan AC. Det var lite svettigt. Men efter ett par öl och en schnitzel sov man gott ändå 😁
 
Jag har alltid undrat varför den som gnäller över att bo i Sverige inte har stuckit redan?

Eller det är väl inte så svårt egentligen att lista ut. Några punkter är väl
- "ungarna" ska klara sig själva = De ska gå ut skolan här först. Varför då? De kan väl gå i era kommande länder? Ser inga problem med det.
- Får aldrig tummarna ur röven
- Skryter om något de egentligen inte har?

=)

Har jag eldat på något nu? Så sluta gnälla eller flytta?
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har alltid undrat varför den som gnäller över att bo i Sverige inte har stuckit redan?

Eller det är väl inte så svårt egentligen att lista ut. Några punkter är väl
- "ungarna" ska klara sig själva = De ska gå ut skolan här först. Varför då? De kan väl gå i era kommande länder? Ser inga problem med det.
- Får aldrig tummarna ur röven
- Skryter om något de egentligen inte har?

=)

Har jag eldat på något nu? Så sluta gnälla eller flytta?
Det finns väl lika många skäl som det finns människor. Oavsett är det inte ditt problem. Timingen kommer när den kommer. Det är ett relativt stort beslut som mognar fram med tiden för de flesta i min ålder, inget som sker impulsivt 🙄

Sköt du ditt så sköter jag mitt?

Frågan är varför sådana som du blir så kränkta av det hela. Skadar det din illusion om att Sverige skulle vara världens bästa land?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
inte riktigt vart i Afrika det är
Östafrika Tanzania,
Vi har hus i centrala Dar es- Salaam ( 2 hus, ett med 8 rum som hyrs ut till studenter vid School of Journalism and Mass Communication som ligger granne och ett som vi bor i med europeisk standard (kyl, frys, 2 AC, vattenklosett och dusch med varmt och kallt vatten, gasspis m.m.).

Sen har vi en 7000 m2 beachplot vid Indiska oceanen i kigamboni, det är där jag vill bo, länk till närmsta granne
https://maps.app.goo.gl/sMLXuCuTgH6iqSc19?g_st=ac

Sen har vi 17000 m2 tomt med 30 typiska en/två rums hus i Mwanza( vid Lake Viktoria )
och en 20000 m2 strandtomt vid Lake Victoria i luchulele.

När covid kom, alpresenärer återkom sjuka en masse insåg vi att här kan vi inte stanna så vi köpte 3 månaders biljett till Tanzania.
Min fru är född där..en s.k.negress 😉

Vi fastnade sedan i Tanzania februari till november när alla flyg till Europa stängdes (Tanzania var i stort sett det enda landet förutom Sverige som inte stängdes ner helt) så vi köpte mark eftersom den var billig och jag var stadd vid kassa och min fru är född där och jag gillade landet..nånstans ska man leva som pensionär och Sverige är inte platsen.

Vi tillbringade 4 vintermånader i Sverige och sedan åkte vi tillbaks i 8 månader till.

Sen när vi kom tillbaka strulade det till sig med en massa familjegrejer som gjorde att vi inte kunnat åka tillbaks, men nu är det löst och min fru är redan där och vilken dag som helst sticker jag också.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.