48 279 läst · 423 svar
48k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
har du rätt utrustning... Så är det enda som jag kan se det hindrande är att stormfällda träd kräver högre behörighet för att få röra..GK100 skrev:Exemplet ni var inne på där man blir förstängd av nedfallna träd över vägen och man då skulle stå med motsvarande (arbetsgivar)ansvar som markägare om tex jag råkar komma förbi med såg och för all del övrig lämplig (ut)rustning och ordnar passage. Du borde kunna hitta exempel från stormarna Gudrun och Per på olyckor, tillbud som då borde beivrats. Praktiska prov på alla nivåer och med all tänkbar utrustning gjordes då under åtminstone första veckan så om inget föll ut från det kommer det nog inte hända i dina teoretiska fall heller.
Så om du har något mer konkret för det fallet vore det intressant.
AB är lägsta för att få köra såg..
C och S är svår fällda och vindfällda träd...
Vad då straffas? Jag bara påtalat att StoraEnso kanske inte är så pålitliga när det gäller att följa lagar. Till och med jag vet att kartellbildningar är förbjudna, men antingen visste de det inte det eller så bröt de medvetet mot lagen. I inget av alternativen så kommer StoraEnso ut med några plus i kanten. Antingen är de hopplöst inkompetenta eller så är de medvetet kriminella. I båda fallen är det ändå klart att man bör ta deras juridiska råd med en stor nypa salt.Maskintok skrev:
Jag gör ingen värdering alls i detta fall.L lbgu skrev:Vad då straffas? Jag bara påtalat att StoraEnso kanske inte är så pålitliga när det gäller att följa lagar. Till och med jag vet att kartellbildningar är förbjudna, men antingen visste de det inte det eller så bröt de medvetet mot lagen. I inget av alternativen så kommer StoraEnso ut med några plus i kanten. Antingen är de hopplöst inkompetenta eller så är de medvetet kriminella. I båda fallen är det ändå klart att man bör ta deras juridiska råd med en stor nypa salt.
Det finns även något som kallas nödläge...
Ska du kapa ett träd för att släppa fram en ambulans,då är bedömningen en.
Ska du kapa trädet för att komma till jobbet så är bedömningen en annan.
Problemet är om du skadar dig utan utbildning...kan du bedömma ett träd i spänn?
Ska du kapa ett träd för att släppa fram en ambulans,då är bedömningen en.
Ska du kapa trädet för att komma till jobbet så är bedömningen en annan.
Problemet är om du skadar dig utan utbildning...kan du bedömma ett träd i spänn?
Om det är för SäkerSkog kan väl kvitta. Men du tjänar pengar på att folk behöver motorsågsbehörighet. Alltså har du ett ekonomiskt intresse av att så många som möjligt känner sig tvingade att utbilda sig i motorsågning. Det bör man tänka på när man läser dina inlägg, för du gör ditt bästa för att skrämma folk att utbilda sig genom att påstå att de riskerar åtal i alla möjliga och omöjliga situationer.Maskintok skrev:
Och välja rätt ställe för kap och vilket kap..skoge skrev:
Nä det gör jag inte.L lbgu skrev:Om det är för SäkerSkog kan väl kvitta. Men du tjänar pengar på att folk behöver motorsågsbehörighet. Alltså har du ett ekonomiskt intresse av att så många som möjligt känner sig tvingade att utbilda sig i motorsågning. Det bör man tänka på när man läser dina inlägg, för du gör ditt bästa för att skrämma folk att utbilda sig genom att påstå att de riskerar åtal i alla möjliga och omöjliga situationer.
falsk anklagelse igen.
har inte tagit betalt en enda gång för detta.
smartskaft.
Fast i denna tråd hänvisas väl inte ens till några "råd" från dem utan det har väl bara dragits lite svårförståeliga kopplingar mellan hur de agerar vid försäljning av ved på rot och hur "lagar och regler" ser ut?L lbgu skrev:
Du borde få ditt konto avstängt.L lbgu skrev:Om det är för SäkerSkog kan väl kvitta. Men du tjänar pengar på att folk behöver motorsågsbehörighet. Alltså har du ett ekonomiskt intresse av att så många som möjligt känner sig tvingade att utbilda sig i motorsågning. Det bör man tänka på när man läser dina inlägg, för du gör ditt bästa för att skrämma folk att utbilda sig genom att påstå att de riskerar åtal i alla möjliga och omöjliga situationer.
Du kommer med personangrepp och förtal..
Det sista är brottsligt..
Ta och rannsaka dig själv och skärp till dig.
Och läs vad folk skriver..
Du är rolig du.Maskintok skrev:
Du säger själv:
Maskintok skrev:
Men du kallar det "personangrepp och förtal" när någon antar att även du är klok nog att som andra utbildare ta betalt för dina tjänster...Maskintok skrev:
Nä det kvittar inte.L lbgu skrev:Om det är för SäkerSkog kan väl kvitta. Men du tjänar pengar på att folk behöver motorsågsbehörighet. Alltså har du ett ekonomiskt intresse av att så många som möjligt känner sig tvingade att utbilda sig i motorsågning. Det bör man tänka på när man läser dina inlägg, för du gör ditt bästa för att skrämma folk att utbilda sig genom att påstå att de riskerar åtal i alla möjliga och omöjliga situationer.
Det är skillnad att vara instruktör åt säkerskog eller att instruera egen utbildning.
säkerskog har en prislista för sina instruktörer som ligger mellan 1500 kr per person och dag till 4500 kr per person och dag...
Så där blir det mer åt kartellbildning än hos oss övriga.