skoge skoge skrev:
Du är fortfarande på skogsägares mark, StoraEnso kräver kort även om du köper ved på rot
De är naturligtvis fria att kräva "vad de vill" i samband med en frivilligt avtalad vedförsäljning.

Detta betyder dock inte på något sätt att de är tvungna enligt "lagar och regler" att göra det så jag har väldigt svårt att se vad StoraEnsos krav egentligen tillför debatten.

skoge skoge skrev:
de har nog rätt bra koll på lagar och regler
Ingen aning om vilken koll de har. Min slutsats skulle lika gärna kunna vara att de inte anser sig ha full koll och därför tar det säkra före det osäkra och tar höjd med egna krav som kan överstiga vad "lagar och regler" kräver.
 
Maskintok skrev:
inte alls kan du läsa så är det bara att läsa om 16 år och motorsåg..
Man kan hävda att det är inför skolgång på skogsbruksskola... Eller inför tagande av körkort för såg...

Det finns inget ni kan säga för att övertyga mig om att det finns ett arbetsgivaransvar för en markägare där någon privatperson gör illa sig.

Om vi pratar generellt arbetsgivaransvar så hävdar AMV en massa saker som INTE sen håller då det överklagas.
Opps.
läs tex detta
https://www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv/darfor-overklagar-taskrunner-arbetsgivaransvaret-7003825
https://www.arbetsvarlden.se/arbetsmiljoverket-borde-overklaga-taskrunner-domen/
Detta enl förvaltningsrätten.
Och kollar man lite mer på det upplägget som Taskrunner har så är det BETYDLIGT mer "arbetsgivar"-mässigt än om en privatperson går in i en skog för att tex stjäla julgran och gör illa sig med motorsågen

Eller läs detta
https://tidningensyre.se/2021/2-jul...ler-kan-bli-oforsakrade-om-gigekonomin-vaxer/
citat
"Nyligen testade Arbetsmiljöverket om egenanställningsföretaget Cool company hade arbetsgivaransvar för en gig-jobbare som jobbade på en byggarbetsplats men utan fallskydd. Men Cool company friades eftersom inget avtal hade tecknats med kunden"

Så skulle detta prövas i rätten så kommer en markägare INTE att ha ett arbetsgivaransvar för privatpersoner.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Se så, tagga ner och öva på läsförståelsen innan du brusar upp dig. Jag skrev kan gälla, inte att de nödvändigtvis gäller. Säker Skog anser t.ex. att de gäller, så det är inte direkt så att åsikten är helt unik.
Kom ihåg att SäkerSkog tjänar pengar på att folk genomgår motorsågsutbildningar (Samma sak gäller för övrigt en användare här som gör sitt bästa i att skrämma folk från att använda motorsåg utan körkort) så att de vill få det till att det ska krävas körkort i alla möjliga och omöjliga fall är inte att förvånas över. Jag är säker på att de tjänar rätt bra på dessa utbildningar.
 
A
L lbgu skrev:
Kom ihåg att SäkerSkog tjänar pengar på att folk genomgår motorsågsutbildningar (Samma sak gäller för övrigt en användare här som gör sitt bästa i att skrämma folk från att använda motorsåg utan körkort) så att de vill få det till att det ska krävas körkort i alla möjliga och omöjliga fall är inte att förvånas över. Jag är säker på att de tjänar rätt bra på dessa utbildningar.
kom igen nu..
Vart har jag skrivit att jag tar betalt för detta?
säkerskog tar inte betalt.. För mer än avgiften för kortet.
Sedan är det instruktörerna som sätter sin egen avgift för sin utbildning..

Så nu då istället för att komma med falsk anklagelse så vad var det du ville?
 
L lbgu skrev:
Kom ihåg att SäkerSkog tjänar pengar på att folk genomgår motorsågsutbildningar (Samma sak gäller för övrigt en användare här som gör sitt bästa i att skrämma folk från att använda motorsåg utan körkort) så att de vill få det till att det ska krävas körkort i alla möjliga och omöjliga fall är inte att förvånas över. Jag är säker på att de tjänar rätt bra på dessa utbildningar.
Stor skillnad på körkort och utbildning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Stor skillnad på körkort och utbildning
En vanlig utbildning brukar kosta genom säkerskog ca 1500 kr per person och dag.

Medans kortet vid avklarad kurs.. kostar ca 300 kr..
ett svenskt körkort kostar väl.. :thinking:150 kr eller mer att lösa ut..

Så jag kan hålla med om att utbildare tjänar pengar... Men eftersom inte lagen kräver just körkortet så duger dokumentation på avlagda godkända prov...

utbilda har jag alltid gjort gratis... ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detta skulle kunna bli en lång utläggning men jag håller det så kort jag kan.

Jag har på flera ställen i denna tråd redan gett min syn på vad "juridiska frågor" är men lite kort kan det väl sammanfattas med att det handlar om hur lagstiftning och gällande rätt i övrigt ser på någon viss företeelse. Hur en domstol skulle döma i en viss situation. Hur liknade frågor tidigare behandlats av rättsväsendet, i lagstiftningen, förarbeten, doktrinen och så vidare.

Det som jag inte anser hör hemma är rena tyckanden baserade på hur man anser det borde vara och som ofta kan gå tvärtemot vad som gällande rätt faktiskt säger. Extra illa är det när dessa direkt felaktiga personliga åsikter framställs som om de vore "lagen".

Visst tycker jag det kan finnas utrymme här för att diskutera det man anser felaktigt idag och hur man istället anser det borde fungera. Då ska det dock framstå klart att det är en förändring man efterlyser och det ska inte framstå som ens önskade framtidsbild är den som gäller idag.

Märkvärdigt vet jag inte men om någon agerar efter ett direkt felaktigt råd här kan det få rätt stora konsekvenser. Det är väl "märkvärdigt" med felaktigheter här på ungefär samma sätt som med felaktiga råd i elforumet. Följer någon ett sådant felaktigt råd kan det gå illa och felaktigheter både kan och ska snabbt rättas vare sig det är i elforumet, här eller någon annanstans. Lite extra olyckligt med felaktigheter tycker jag dock kanske det är i ett delforum som behandlar "läran om rättsreglernas tolkning och tillämpning".
Jag tackar för att du svarar om än kort. Den här tråden verkar gå bort i tok kan inte finnas mycket man kan dra nytta, lärdom av här.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Jag tackar för att du svarar om än kort. Den här tråden verkar gå bort i tok kan inte finnas mycket man kan dra nytta, lärdom av här.
Vilken lärdom vill du ha?
 
Maskintok skrev:
En vanlig utbildning brukar kosta genom säkerskog ca 1500 kr per person och dag.

Medans kortet vid avklarad kurs.. kostar ca 300 kr..
ett svenskt körkort kostar väl.. :thinking:150 kr eller mer att lösa ut..

Så jag kan hålla med om att utbildare tjänar pengar... Men eftersom inte lagen kräver just körkortet så duger dokumentation på avlagda godkända prov...

utbilda har jag alltid gjort gratis... ;)


En sak som du har sagt och är hur bra som helst .... är just detta mer utbildning.
Jag personligen jämför att köra motorsåg som att dyka eller köra MC...
Visst du kan göra det utan problem eller fara för din eller annans säkerhet även utan utbildning, MEN risken att det händer något ökar markant. Och det är då olyckor som ingen vill vara med om.

Jag har personligen sett en överarm naggas upp av en slö motorsåg som högg och stutsade.
Motorstoppet gick i ... men kjedjan stannade inte tillräckligt fort och sågade bort en 10x10cm köttremsa på utsidan av gubbens överam ned till benet som blev lite skrapat.
Detta var för ca ... 35 år sen då man var 11 bast.
Men iom att gubben hamnade i chock , armen var inte avkapad, varken biceps eller triceps var av och det sprutade inte blod och de vuxna runtikring. .. "Jaha dags att åka till akuten ... hur fan gör vi nu, vi har inget fordon här" ( & mobiltelefoner fanns ju inte på den tiden) utan att drabbas av panik så blev upplevelsen ungefär lika som då man var med vid älgslakten.
Men respekten för motorsåg har alltid levat kvar. Och vetskapen om att kedjan ska vara vass, annars slipa för F*N!

Så utbildning är bra, och ditt förslag om att få till en utbildning för de som vill här på BH är ju underbar.
( även om jag ur juridisk mening anser att den inte behövs för privatpersoner är det ändå en bra sak )
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
En sak som du har sagt och är hur bra som helst .... är just detta mer utbildning.
Jag personligen jämför att köra motorsåg som att dyka eller köra MC...
Visst du kan göra det utan problem eller fara för din eller annans säkerhet även utan utbildning, MEN risken att det händer något ökar markant. Och det är då olyckor som ingen vill vara med om.

Jag har personligen sett en överarm naggas upp av en slö motorsåg som högg och stutsade.
Motorstoppet gick i ... men kjedjan stannade inte tillräckligt fort och sågade bort en 10x10cm köttremsa på utsidan av gubbens överam ned till benet som blev lite skrapat.
Detta var för ca ... 35 år sen då man var 11 bast.
Men iom att gubben hamnade i chock , armen var inte avkapad, varken biceps eller triceps var av och det sprutade inte blod och de vuxna runtikring. .. "Jaha dags att åka till akuten ... hur fan gör vi nu, vi har inget fordon här" ( & mobiltelefoner fanns ju inte på den tiden) utan att drabbas av panik så blev upplevelsen ungefär lika som då man var med vid älgslakten.
Men respekten för motorsåg har alltid levat kvar. Och vetskapen om att kedjan ska vara vass, annars slipa för F*N!

Så utbildning är bra, och ditt förslag om att få till en utbildning för de som vill här på BH är ju underbar.
( även om jag ur juridisk mening anser att den inte behövs för privatpersoner är det ändå en bra sak )
anledning till att amv valde att sätta behörighet och skydd har varit för att olyckor skett i höga antal...
Jag har frågat vem som eller vilka stått för den högsta andelen skador, olyckor..

privatpersoner eller proffs?

Det är väldigt få proffs som sågar sig eller skadar sig vid arbete med såg.
Det händer ja, men den största delen är privata och skogsägare...

att ta en utbildning på hur var när man ska hantera sin såg är bara att visa mognad inför uppgiften...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vilken lärdom vill du ha?
Exemplet ni var inne på där man blir förstängd av nedfallna träd över vägen och man då skulle stå med motsvarande (arbetsgivar)ansvar som markägare om tex jag råkar komma förbi med såg och för all del övrig lämplig (ut)rustning och ordnar passage. Du borde kunna hitta exempel från stormarna Gudrun och Per på olyckor, tillbud som då borde beivrats. Praktiska prov på alla nivåer och med all tänkbar utrustning gjordes då under åtminstone första veckan så om inget föll ut från det kommer det nog inte hända i dina teoretiska fall heller.

Så om du har något mer konkret för det fallet vore det intressant.
 
A
GK100 GK100 skrev:
Exemplet ni var inne på där man blir förstängd av nedfallna träd över vägen och man då skulle stå med motsvarande (arbetsgivar)ansvar som markägare om tex jag råkar komma förbi med såg och för all del övrig lämplig (ut)rustning och ordnar passage. Du borde kunna hitta exempel från stormarna Gudrun och Per på olyckor, tillbud som då borde beivrats. Praktiska prov på alla nivåer och med all tänkbar utrustning gjordes då under åtminstone första veckan så om inget föll ut från det kommer det nog inte hända i dina teoretiska fall heller.

Så om du har något mer konkret för det fallet vore det intressant.
Gudrun och per var före detta behörighetskrav kom till..
Gudrun 2004 och Per 20?någonting
 
Maskintok skrev:
kom igen nu..
Vart har jag skrivit att jag tar betalt för detta?
säkerskog tar inte betalt.. För mer än avgiften för kortet.
Sedan är det instruktörerna som sätter sin egen avgift för sin utbildning..

Så nu då istället för att komma med falsk anklagelse så vad var det du ville?
Möjligt att jag missförstod dig. Jag hade av något inlägg du skrivit fått uppfattningen att du sysslade med utbildning i motorsågning. Jag antog att man efter din utbildning kunde få ett intyg som motsvarade motorsågskörkortet. Jag antog även att du tog betalt för ditt utbildningsarbete. Om det inte var så så ber jag om ursäkt för mitt misstag.
 
GK100 GK100 skrev:
Exemplet ni var inne på där man blir förstängd av nedfallna träd över vägen och man då skulle stå med motsvarande (arbetsgivar)ansvar som markägare om tex jag råkar komma förbi med såg och för all del övrig lämplig (ut)rustning och ordnar passage. Du borde kunna hitta exempel från stormarna Gudrun och Per på olyckor, tillbud som då borde beivrats. Praktiska prov på alla nivåer och med all tänkbar utrustning gjordes då under åtminstone första veckan så om inget föll ut från det kommer det nog inte hända i dina teoretiska fall heller.

Så om du har något mer konkret för det fallet vore det intressant.
https://www.svd.se/elva-omkom-i-arbetet-efter-stormen-gudrun
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Möjligt att jag missförstod dig. Jag hade av något inlägg du skrivit fått uppfattningen att du sysslade med utbildning i motorsågning. Jag antog att man efter din utbildning kunde få ett intyg som motsvarade motorsågskörkortet. Jag antog även att du tog betalt för ditt utbildningsarbete. Om det inte var så så ber jag om ursäkt för mitt misstag.
Jag är instruktör ja, men inte åt säkerskog..
Och vad jag vet så är det inte lag på att utbilda folk gratis..du får dokumentation på avklarade godkända prov.
vilket är lagkravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.