48 277 läst · 423 svar
48k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Gillar särskilt inledningen på de två första styckena i texten.P pmd skrev:
"Körkortet kan vara nödvändigt även för skogsägare som jobbar privat i sin egen skog"...
"När man arbetar i sin egen skog krävs inget körkort"...
Klart och tydligt
AFS 2012:1 är utformad med stöd av arbetsmilijöförordningen. Arbetsmilijöförordningen är beslutad av regeringen och är till för att i mer detalj ge stöd för tolkningen av den mer övergripande arbetsmiljölagen. Arbetsmiljölagen är en lag, dvs stiftad av riksdagen och reglerar arbetslivet med regler för att förebygga ohälsa och olyckor.Maskintok skrev:
Redigerat:
Helt riktigt. Jag tror inte att någon här i tråden har argumenterat för att använda motorsåg utan säkerhetsutrustning.Jetkokos skrev:
Om man köper en avancerad maskin med vassa rörliga delar så gör man förstås bäst i att noga läsa igenom bruksanvisningen för att lära sig vilka faromoment man kan råka ut för och skaffa sig den säkerhetsutrustning som tillverkaren rekommenderar. Det vore helt befängt att inte göra det oavsett vad lagen ställer för krav.
En dåre som inte vill använda säkerhetsutrustning för motorsåg letar väl för säkerhets (eller inte) skull lämpligen reda på en butik som inte är medlem i Säker Butik?Jetkokos skrev:
Givetvis. Alla motorsågsköpare är genomärliga och ljuger aldrig.
Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.Maskintok skrev:
Men jag ska ge dig ett enkelt exempel:
Säg att jag som privatperson köper ett antal träd på rot av en skogsägare. Jag betalar honom och sen går jag ut i skogen och sågar ner mina inköpta träd. Kan du få detta till att jag på något sätt kan anses anställd av skogsägaren?
L lbgu skrev:Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.
Säg att jag som privatperson köper ett antal träd på rot av en skogsägare. Jag betalar honom och sen går jag ut i skogen och sågar ner mina inköpta träd. Kan du få detta till att jag på något sätt kan anses anställd av skogsägaren?
Det hela är ruskigt enkelt... Men det kommer du att bli varse om du skulle sätta detta i verkligheten och skada dig.. varsågod.L lbgu skrev:Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.