Hur maskintoken tror att privatpersoner använder sågen, bara för att det inte är ett lagkrav.:D

Teckning av en person i kalsonger som använder en såg på ett överdrivet och osäkert sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Hur maskintoken tror att privatpersoner använder sågen, bara för att det inte är ett lagkrav.:D

[bild]
Jag?
Nu var du orättvis... Inte min bild..
 
A
Person i skyddshjälm och byxor, utan tröja, sågar av en gren med motorsåg i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men visst, detta är hur ni vill ha det...
Den "nakna" sanningen.. :crysmile:
 
A
så här ser det nog ut när ni är igång...
privata huggare från byggahus.. Karikatyr av folk som fäller träd, överdrivet poserade som privata skogshuggare, utrustade med såg och skyddshjälmar.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
motorsågskörkort är inget lag krav..
Okej, "dokumentation på avlagt och godkänt teoretiskt och praktisk prov" då, om det är det du är inne på igen?
Rätt skall vara rätt.
 
A
C cpalm skrev:
Okej, "dokumentation på avlagt och godkänt teoretiskt och praktisk prov" då, om det är det du är inne på igen?
Rätt skall vara rätt.
Jajemän.
Så ingen tror att det är en produkt som är lagkravet... För det är det inte..
 
P
Maskintok skrev:
finns många olika syn på detta..
Här är en i mängden..
Nya regler för motorsågskörkort – BillerudKorsnäs
[länk]
Som (minoritets)delägare av BillerudKorsnäs måste jag be om ursäkt för vår PR-avdelnings lite luddiga formuleringar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Som (minoritets)delägare av BillerudKorsnäs måste jag be om ursäkt för vår PR-avdelnings lite luddiga formuleringar.
Gillar särskilt inledningen på de två första styckena i texten.
"Körkortet kan vara nödvändigt även för skogsägare som jobbar privat i sin egen skog"...
"När man arbetar i sin egen skog krävs inget körkort"...

Klart och tydligt :rofl:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
skyddsutrustning är det krav på och har varit för alla som hanterar en såg.. oavsett om det är i yrket eller ej.
AFS 2012:1 är utformad med stöd av arbetsmilijöförordningen. Arbetsmilijöförordningen är beslutad av regeringen och är till för att i mer detalj ge stöd för tolkningen av den mer övergripande arbetsmiljölagen. Arbetsmiljölagen är en lag, dvs stiftad av riksdagen och reglerar arbetslivet med regler för att förebygga ohälsa och olyckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Att det sen är jävligt smart för privatpersoner att också använda skyddsutrustning har ingenting med saken att göra.
Helt riktigt. Jag tror inte att någon här i tråden har argumenterat för att använda motorsåg utan säkerhetsutrustning.

Om man köper en avancerad maskin med vassa rörliga delar så gör man förstås bäst i att noga läsa igenom bruksanvisningen för att lära sig vilka faromoment man kan råka ut för och skaffa sig den säkerhetsutrustning som tillverkaren rekommenderar. Det vore helt befängt att inte göra det oavsett vad lagen ställer för krav.
 
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men vad är det du gnäller på då, om du nu själv har varit med och sett till att "obehöriga" privatpersoner får köpa motorsågar? :p
En dåre som inte vill använda säkerhetsutrustning för motorsåg letar väl för säkerhets (eller inte) skull lämpligen reda på en butik som inte är medlem i Säker Butik?
Bevisa att man har skyddsutrustning? Genom att svara ja på frågan?
[bild]
Givetvis. Alla motorsågsköpare är genomärliga och ljuger aldrig.
 
P
Maskintok skrev:
Men jag trodde aldrig att motståndare till personlig skyddsutrustning skulle vara så stark...
Hur stark är den, tycker du? Hur många inlägg i den här tråden har propagerat för att man ska använda motorsåg utan säkerhetsutrustning?
Vilka deltagare i tråden har propagerat för det?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Hur stark är den, tycker du? Hur många inlägg i den här tråden har propagerat för att man ska använda motorsåg utan säkerhetsutrustning?
Vilka deltagare i tråden har propagerat för det?
Det må jag isåfall gå tillbaka och leta efter.
Jag gick vidare i livet istället..
 
Maskintok skrev:
Nej det gör det inte..
Så visa mig de domslut som visar detta, annars är det samma åsikter som ni hävdar att vi andra har... Men tvärtemot..
lagen är skriven som den är och den drabbar inte en privatperson i direkt form.. Men inget som säger att det inte kan ske....
Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.

Men jag ska ge dig ett enkelt exempel:
Säg att jag som privatperson köper ett antal träd på rot av en skogsägare. Jag betalar honom och sen går jag ut i skogen och sågar ner mina inköpta träd. Kan du få detta till att jag på något sätt kan anses anställd av skogsägaren?
 
A
L lbgu skrev:
Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.

Men jag ska ge dig ett enkelt exempel:
Säg att jag som privatperson köper ett antal träd på rot av en skogsägare. Jag betalar honom och sen går jag ut i skogen och sågar ner mina inköpta träd. Kan du få detta till att jag på något sätt kan anses anställd av skogsägaren?
L lbgu skrev:
Självklart finns det inga sådana domslut. Varför skulle en åklagare lägga tid och möda på att visa att en privatperson som sågat ett träd på en skogsägares mark utan att vara anställd av denna skulle anses som anställd av skogsägaren. Din argumentation är ju i nivå som att påstå att det är olagligt att skala en apelsin eftersom det inte finns något domslut som visar att det är lagligt.

Men jag ska ge dig ett enkelt exempel:
Säg att jag som privatperson köper ett antal träd på rot av en skogsägare. Jag betalar honom och sen går jag ut i skogen och sågar ner mina inköpta träd. Kan du få detta till att jag på något sätt kan anses anställd av skogsägaren?
Det hela är ruskigt enkelt... Men det kommer du att bli varse om du skulle sätta detta i verkligheten och skada dig.. varsågod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.