A
paragraf 13 tycker jag säger det mesta..
framförallt när det inte står att detta bara gäller yrkesfolk eller inhyrd.. anställd mm.
utan PERSONLIG SKYDDSUTRUSTNING.

Skärmdump av paragraf 13 och 14 i en säkerhetsföreskrift som listar personlig skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
M -MH- skrev:
Vedbacke kräver inte samma sak som skogsarbete, inte ens som anställd. Att rölja träd öve väg är tien samma sak som vedback, skulle jag tippa.

Jag vet att Arbetsmiljöverket kan bestämma saker åt privatpersoner, men skall låta det vara osvuret om det gäller för motrosåg. Det är vad jag fått höra på utbildningar i alla fall.
Jo den lagparagrafen kräver samma sak..
Personlig skyddsutrustning..
Och listar sedan vad detta innebär..
Vill ni inte bära denna, välj en bågsåg istället..
 
Maskintok skrev:
paragraf 13 tycker jag säger det mesta..
Jag ger upp. :rolleyes: Det är svårt att diskutera med någon som uppenbarligen inte tar till sig något av vad andra skriver. :cry:
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ger upp. :rolleyes: Det är svårt att diskutera med någon som uppenbarligen inte tar till sig något av vad andra skriver. :cry:
skönt om du ger upp, åk och köp dig skyddsutrustning och följ den lag som finns som också reglerar privatpersoner...
som vid användning av en motorsåg skall ha just skyddsutrustning
 
Maskintok skrev:
finns många olika syn på detta..
Här är en i mängden..
Nya regler för motorsågskörkort – BillerudKorsnäs
[länk]
Fortfarande ... ingen dom i någon rätt om att det faktiskt är så.

Den stora frågan är när for man som skogsägare ett arbetsgivaransvar. (ty då är det otvetydigt om att skydd krävs)
Som jag har förstått det, är det direkt man gör något som är "att bedriva verksamhet" och då speciellt skogsbruk i detta fall.

Dvs att äger du skog och går ut med en vän/grannen/alla andra utom familj i rakt nedstigande led i skogen för att göra något är det att klassa som "att bedriva verksamhet" .

MEN tar grannen och själv går ut i din skog utan din vetskap eller tillstånd eller på något annat sätt har ett arbetstagarförhållande till dig och röjer/kör motorsåg (hhmp även kallat "stjäla julgran") så är det inte ett arbetsgivarförhållande lägre då grannen gjort det på "eget bevåg" och därför är du som skogsägare inte ansvarig för vad han håller på med om det blir en olycka.

Notera skillnaderna mellan att grannen gör det med ditt tillstånd eller inte

Har inte hittat någonstans att en skogsägare skulle bli ansvarig för en klant med motorsåg som knatat ut i skogen för att stjäla julgran och gör illa sig.
Det MÅSTE till ett arbetsförhållande.
Och som sagt. ... visa mig en enda dom från domstol som säger att en skogsägare blir ansvarig för att en julgranstjuv gör illa sig i skogen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Fortfarande ... ingen dom i någon rätt om att det faktiskt är så.

Den stora frågan är när for man som skogsägare ett arbetsgivaransvar. (ty då är det otvetydigt om att skydd krävs)
Som jag har förstått det, är det direkt man gör något som är "att bedriva verksamhet" och då speciellt skogsbruk i detta fall.

Dvs att äger du skog och går ut med en vän/grannen/alla andra utom familj i rakt nedstigande led i skogen för att göra något är det att klassa som "att bedriva verksamhet" .

MEN tar grannen och själv går ut i din skog utan din vetskap eller tillstånd eller på något annat sätt har ett arbetstagarförhållande till dig och röjer/kör motorsåg (hhmp även kallat "stjäla julgran") så är det inte ett arbetsgivarförhållande lägre då grannen gjort det på "eget bevåg" och därför är du som skogsägare inte ansvarig för vad han håller på med om det blir en olycka.

Notera skillnaderna mellan att grannen gör det med ditt tillstånd eller inte

Har inte hittat någonstans att en skogsägare skulle bli ansvarig för en klant med motorsåg som knatat ut i skogen för att stjäla julgran och gör illa sig.
Det MÅSTE till ett arbetsförhållande.
Och som sagt. ... visa mig en enda dom från domstol som säger att en skogsägare blir ansvarig för att en julgranstjuv gör illa sig i skogen.
Det finns inga idag.
Men det betyder inte att det inte kommer.
 
C
M -MH- skrev:
Jag vet att Arbetsmiljöverket kan bestämma saker åt privatpersoner
Det är inget konstigt med det och beror som sagt på att man kan vara arbetsgivare även som privatperson.

Glöm det här med att arbetsgivare = näringsidkare = skogsägare. Bara för att det vanligtvis är så betyder det inte att det alltid är så i alla situationer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det finns inga idag.
Men det betyder inte att det inte kommer.

Mjo, men nu pratar vi inte om vad som kan komma att ske i framtiden utan om vad som faktiskt gäller ändra fram till första domen som säger något annat (som inte ens det är säkert att det gäller för att det kan överklagas några instanser innan det blir giltigt på "riktigt") ;)
 
A
M MrDizzy skrev:
Mjo, men nu pratar vi inte om vad som kan komma att ske i framtiden utan om vad som faktiskt gäller ändra fram till första domen som säger något annat (som inte ens det är säkert att det gäller för att det kan överklagas några instanser innan det blir giltigt på "riktigt") ;)
skyddsutrustning är det krav på och har varit för alla som hanterar en såg.. oavsett om det är i yrket eller ej.

Så att ens börja ifrågasätta det mest grundläggande... visar att man inte är mogen och kompetent nog för att bruka en såg..
Detta var och är anledningen till att behörighetskrav kom... Det och den låga kunskapen som folk besitter... Detta visar att även fast kunskapskrav finns så funkar det inte ändå... För man vill inte förstå utan det ska gå ändå.. För privatpersoner... Som tror sig ha bättre koll....
 
Maskintok skrev:
skyddsutrustning är det krav på och har varit för alla som hanterar en såg.. oavsett om det är i yrket eller ej.

Så att ens börja ifrågasätta det mest grundläggande... visar att man inte är mogen och kompetent nog för att bruka en såg..
Detta var och är anledningen till att behörighetskrav kom... Det och den låga kunskapen som folk besitter... Detta visar att även fast kunskapskrav finns så funkar det inte ändå... För man vill inte förstå utan det ska gå ändå.. För privatpersoner... Som tror sig ha bättre koll....
Men du argumenterar ju mot egna halmgubbar och felaktigheter. Skyddsutrustning är inget krav för en privatperson som exempelvis på egen mark ska fälla träd. Det spelar ingen roll att detta inte uttryckligen sägs i 13§, för föreskriften i sin helhet är inte gällande i situationer som denna.

Anledningen till att behörighetskrav kom var -- precis som andra åtgärder inom arbetsmiljöområdet -- att få en säkrare och förbättrad arbetsmiljö. Ingenting annat. Att det sen är jävligt smart för privatpersoner att också använda skyddsutrustning har ingenting med saken att göra.
 
  • Gilla
bakterie och 5 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men du argumenterar ju mot egna halmgubbar och felaktigheter. Skyddsutrustning är inget krav för en privatperson som exempelvis på egen mark ska fälla träd. Det spelar ingen roll att detta inte uttryckligen sägs i 13§, för föreskriften i sin helhet är inte gällande i situationer som denna.

Anledningen till att behörighetskrav kom var -- precis som andra åtgärder inom arbetsmiljöområdet -- att få en säkrare och förbättrad arbetsmiljö. Ingenting annat. Att det sen är jävligt smart för privatpersoner att också använda skyddsutrustning har ingenting med saken att göra.
Du vet vad säkerbutik är va?
Jag sålde ju jonsered i 16 år..
Tack vare oss handlare så får idag privatpersoner köpa sågar utan krav på att visa upp dokumentation över behörighet av motorsåg..

Så jo kom igen när ni alla levt i verkligheten och sålt maskiner, gått kurser i vad som verkligen gäller emot lagkrav.
din personliga skyddsutrustning kommer du inte ifrån.. handlare med säkerbutik logga får egentligen inte sälja sågar om du inte kan bevisa att du har skyddsutrustning..
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A
@cpalm du vet vad som krävs när man ska bli instruktör för motorsåg?

De där timmarna man får plugga på om amvs krav på säkerhetsutrustning...
Inte en enda av er skulle klara detta..
För ni glömmer konstant att varselvästen gäller även på privatmark... ;)
samma som med första förband.. :cool:
 
Maskintok skrev:
Tack vare oss handlare så får idag privatpersoner köpa sågar utan krav på att visa upp dokumentation
Ja vi minns nog alla hur svårt det var förr i tiden när man hängde runt HVA butiken för att hitta någon som kunde köpa ut en såg. Nä int va allt bättre förr int. Det har du rätt i! :crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vi minns nog alla hur svårt det var förr i tiden när man hängde runt HVA butiken för att hitta någon som kunde köpa ut en såg. Nä int va allt bättre förr int. Det har du rätt i! :crysmile:
smart du ;)
Hva ville faktiskt införa detta, men det sa vi handlare nej till..
Admin och arbetsbördan.. skulle bli för stor.
Sedan har man som handlare inte den tiden oftast att hinna med att fråga ens över denna sak..
De flesta handlare idag kan knappt framföra en såg i skogen eller vedbacken.
de enda som krävs är att man betalar säkerskog en avgift varje år och att minst en ur personalen har kortet..
Då oftast en mekaniker.. sällan säljarna har denna behörighet...
 
Maskintok skrev:
Du vet vad säkerbutik är va?
Jag sålde ju jonsered i 16 år..
Tack vare oss handlare så får idag privatpersoner köpa sågar utan krav på att visa upp dokumentation över behörighet av motorsåg..

Så jo kom igen när ni alla levt i verkligheten och sålt maskiner, gått kurser i vad som verkligen gäller emot lagkrav.
din personliga skyddsutrustning kommer du inte ifrån.. handlare med säkerbutik logga får egentligen inte sälja sågar om du inte kan bevisa att du har skyddsutrustning..
Men vad är det du gnäller på då, om du nu själv har varit med och sett till att "obehöriga" privatpersoner får köpa motorsågar? :p

Bevisa att man har skyddsutrustning? Genom att svara ja på frågan?
Screenshot av textdokument som listar krav för "Säker Butik", fokus på punkten om säkerhetsutrustningskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.