pacman42 pacman42 skrev:
Jag väntar på att någon skall köpa en reklamspot på radio eller TV som hackar allas röstassistenter. Jag har redan råkat ut för att radion i bilen har triggat Googles röstassistent ett par gånger ("OK, g..."), men när kommer reklamsnurran som säger:
- "OK Google sätt en larm om 30 sekunder" paus på tre sekunder "ja"
Eller varför inte:
- "OK Google, skicka ett meddelande till mamma" - paus på tre sekunder - "jag säger upp bekantskapen med dig" - paus på tre sekunder - "ja"

Säkerhetsriskerna med detta är VÄLDIGT stora. Folk anar inte hur illa det är.
Det har redan gjorts flera gånger, bland annat Toyota:
https://www.fastcompany.com/3048445...-tells-siri-to-turn-your-phone-off-in-the-car

Vad som är läskigare är att våra assistenter är bättre på att lyssna av vad vi är. Genom relativt enkel teknik går det att dölja kommandon så att en människa inte hör/lägger märke till kommandot, men Siri/GH/Alexa uppfattar det:
http://www.hiddenvoicecommands.com/demo

Min Google Home vaknade till liv flera gånger när jag lyssnade på demot ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Och tillbaka till ämnet, jag och sonen försökte byta till nästa låt med Googles röstassistent i bilen igår. Efter 30 minuters bilfärd hade vi fortfarande inte lyckats. Jag har inte heller hittat någon lösning på detta problem på nätet. När den inte ens kan göra de mest basala funktioner, hur skall den då kunna vara till någon större nytta. Dessutom så klarar den inte av att tolka min sons röst särskilt bra i den bullriga miljön i en bil, det fungerar bättre ju djupare röst man har. Dvs, man skall helst vara en man...
Intressant. Jag är generellt sett imponerad över hur bra både Alexa och Google Home hör, speciellt när det är hög musik i rummet. Har dock inte testat i en bil, så det kanske är helt kört där?

Pratar ni svenska eller engelska med den? Min väldigt anekdotiska uppfattning är att den är bättre på att tolka engelska än svenska. Fungerar det när bilen står still?

Den fungerar bättre ju mindre vägljud och musik man har.

Svenska eller engelska spelar ingen större roll. Jag föredrar engelska då det känns naturligare efter man sagt OK Google...

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om hur bra en röstassistent är. Jag har på annan plats i detta forum tagit upp en fråga om (specifikt) Google Home. Men för de som av olika anledningar har svårt att se, eller med händer manövrera saker och ting, är detta en otrolig hjälp. I stället för att hålla på och fumla med knapparna på radion, TV´n eller en väckarklocka så får man med rösten alla hjälp som är möjlig idag. För att inte tala om att använda en dator. Helt omöjligt om man inte ser. Nu kan Google svara på frågor, fixa nyheterna, väderrapport eller upplysa om vad en proktolog gör. Det kallar jag framsteg!!

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
dil20190301.gif

• Gilla
  • Haha
Milix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.