40 108 läst · 424 svar
40k läst
424 svar
Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Svårt att ta artikeln på allvar när det är flera uppenbara faktafel. Författaren har nog inte så bra koll själv utan har bara läst varje företags reklambroschyr.
Blir lätt frustrerad över att wifi alltid framställs som något bra och enkelt utan att nämna de stora säkerhetsbristerna med det. Det går att ha wifi IoT (smarta hem produkter) på ett säkert sätt. Ett helt separat wifi nät eller vlan med strikta trafikregler är enligt mig någon form av minimum. Men då är det helt plötsligt inte så himla enkelt och "plug&play" längre som artiklar av den här typen verkar mena att det är. Det finns mycket forskning och statistik som visar att gemene man inte ens har förstånd att byta ut standardlösenord på produkter.
Blir lätt frustrerad över att wifi alltid framställs som något bra och enkelt utan att nämna de stora säkerhetsbristerna med det. Det går att ha wifi IoT (smarta hem produkter) på ett säkert sätt. Ett helt separat wifi nät eller vlan med strikta trafikregler är enligt mig någon form av minimum. Men då är det helt plötsligt inte så himla enkelt och "plug&play" längre som artiklar av den här typen verkar mena att det är. Det finns mycket forskning och statistik som visar att gemene man inte ens har förstånd att byta ut standardlösenord på produkter.
Känner till hur de resonerar och har pratat med deras support kring detta. De har börjat svänga, det går ex att uppdatera OS i Gateway med en direkt knapp i appen och deras support beskrev det som att båda åsikter kring firmwareuppdateringar för slutkund finns inom företaget. Som du säger, vilket jag håller med om, är det en produkt som i dagens anda är anmärkningsvärt stabil, icke-krånglande och buggfri. Jag har inte haft en enda bugg eller avbrott på ett par år.Nissens skrev:Haha, jag har inga intressen i Plejd. 😊
Deras idé är att bara uppdatera när det behövs och utan att användaren behöver fundera på det.
Jag skulle tro att de satsar väldigt mycket på verifiering innan de släpper någon firmware, jag tror inte jag sett något system så fritt från buggar förut faktiskt.
De gånger jag fått ny firmware har varit när jag använt någon nyare funktion, har aldrig behövt bli av med någon bugg.. så att uppdatera för uppdaterandets skull har de väl bedömt som onödigt antar jag.
Det kan ju vara en bra strategi när man har några miljoner enheter ute tänker jag.
För gemene man spelar det ingen roll om det finns en knapp för "uppdatera firmware", 85% kommer inte se den knappen då det inte finns någon anledning att leta efter den om allt fungerar som det gjorde vid installation. För resterande 15 % signalerar en uppdatera-knapp att företaget är aktivt, visar intresse och fortsatt utvecklar sina produkter. Det kan mycket väl vara så att de löser generella uppdateringar och förbättringar backend alternativt om det verkligen behövs, går att fjärruppdatera hela flottan av Plejd-puckar.
För mig, kanske en del andra, är uppdateringar och release notes ett sätt att följa på vilken nivå företaget ligger, är det återkommande buggfixar (Shelly), är det utöver buggfixar generella förbättringar (Ex Ikea https://static.homesmart.ikea.com/releaseNotes/), är det ingenting (Ex Deltaco WiFi-lampor).
Är det säkrare med Bluetooth eller Zigbee? Det är ju lika lätt att lyssna på den trafiken och finns säkert fler säkerhetsluckor då teknikerna inte har funnits lika länge.A Anaii skrev:Svårt att ta artikeln på allvar när det är flera uppenbara faktafel. Författaren har nog inte så bra koll själv utan har bara läst varje företags reklambroschyr.
Känns som Ikea Trådfri eller Philips Hue är lämpligare i det fallet. Dessutom mycket billigare att komma igång med.Alfredo skrev:
Har svårt att se fördelen med Plejd. Det finns både enklare och billigare system som uppfyller samma funktion som de flesta använder det till, och det finns bättre system för mer avancerade funktioner.
Ja, om inte annat för att det redan är separerade nät. IoT trafiken i sig är oftast rätt ointressant. Det är ju inte så att man skickar mail och uträttar bankärenden via Zigbee.useless skrev:
Fast det är väl just det som är fördelen, att det är ett slags mellansystem som är helt tillfyllest för den stora majoriteten av befolkningen.A Anaii skrev:Känns som Ikea Trådfri eller Philips Hue är lämpligare i det fallet. Dessutom mycket billigare att komma igång med.
Har svårt att se fördelen med Plejd. Det finns både enklare och billigare system som uppfyller samma funktion som de flesta använder det till, och det finns bättre system för mer avancerade funktioner.
Hur kul ser det ut i "IKEA-hem" eller "Philips Hue-hem" med en uppklistrad extra dosa ovanför varje traditionell lampknapp för att styra lampor? Hur vettigt är det att man ska springa och byta batterier i en lamp-knapp (Vet att Philips har en knapp som klarar sig utan batteri). Hur bra är det att all form av enkel automation/schema går om intet om en gäst tryckt på den traditionella lampknappen?
På detta sätt är Plejd superbt då det inte syns och endast rullar på i bakgrunden, vill man inte använda funktionalitet fungerar allt som ett vanligt hem från 70-talet.
Ok. Så det är lättare att hacka sig in på nätet via en Shellypuck än t ex en dator ansluten till det trådlösa nätverket?A Anaii skrev:
Håller med. Den där knappen i gatewayen hade jag inte koll på. Beror nog på det du säger - har inte saknat den. 😊B bygges skrev:Känner till hur de resonerar och har pratat med deras support kring detta. De har börjat svänga, det går ex att uppdatera OS i Gateway med en direkt knapp i appen och deras support beskrev det som att båda åsikter kring firmwareuppdateringar för slutkund finns inom företaget. Som du säger, vilket jag håller med om, är det en produkt som i dagens anda är anmärkningsvärt stabil, icke-krånglande och buggfri. Jag har inte haft en enda bugg eller avbrott på ett par år.
För gemene man spelar det ingen roll om det finns en knapp för "uppdatera firmware", 85% kommer inte se den knappen då det inte finns någon anledning att leta efter den om allt fungerar som det gjorde vid installation. För resterande 15 % signalerar en uppdatera-knapp att företaget är aktivt, visar intresse och fortsatt utvecklar sina produkter. Det kan mycket väl vara så att de löser generella uppdateringar och förbättringar backend alternativt om det verkligen behövs, går att fjärruppdatera hela flottan av Plejd-puckar.
För mig, kanske en del andra, är uppdateringar och release notes ett sätt att följa på vilken nivå företaget ligger, är det återkommande buggfixar (Shelly), är det utöver buggfixar generella förbättringar (Ex Ikea [länk]), är det ingenting (Ex Deltaco WiFi-lampor).
Ja, om du använder Shelly Cloud. Eller om det är Tuya WiFi-enheter du använder dig av. Om någon skulle hacka de molnen kommer de åt ditt hemnätverk via dina prylar.useless skrev:
Ja, men då är det molntjänsterna som är osäkra. Inte det faktum att den enskilda prylen hemma hos mig är kopplad till Wifi-nätet.S sjoelund skrev:
I så fall är det en säkerhetsrisk använda Plejds eller Wisers uppkopplade gateways också.
Kineserna har väl redan access till de flesta hemmens LAN i Sverige?useless skrev:
Är det inte kameror, så är det solpanelsutrustningar eller mobiler och surfplattor eller ”datorspel” och datorer som är inloggade på hemmets nätverk.
Ja, alla de enheterna hör hemma i separata nätverk (VLAN).useless skrev:
För en extern molntjänst kan du aldrig anta är helt säker.