40 117 läst · 424 svar
40k läst
424 svar
Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Om jag inte minns fel var det du, tillsammans med Leif, som drog fram aktiekursen som ett bevis på Plejds framgångar. Sen vände kursen och då är det helt plötsligt en dålig indikator...Nissens skrev:Omsättningen steg med 20% om du läser rapporten.
du får nog läsa på lite om hur aktier fungerar.
Kolla sådant som soliditet, EBIT, tillväxt Bruttomarginal och förklaringar i rapporten.
Kort sagt växer Plejd så det knakar, de har alltså ökad tillväxt (20%), minskade marginaler pga framtagning av nya produkter och lanseringar på nya marknader.
Aktiemarknaden går dock ofta hårt på siffror och struntar i förklaringarna, dessutom har allt relaterat till bygg bromsat kraftigt, du kanske har hört talas om det.
Du får läsa på lite om aktiemarknaden och företagsekonomi så kommer du att förstå.
För Plejd kan det bli riktigt bra om det går lika bra på de nya marknaderna som de gjort på de befintliga, men hur det blir vet ingen.
Omöjligt att veta, men om det är korrekt installerat med brytare och vridrattar och vettig konfigurering så har det ett högt värde.Alfredo skrev:Antag att du ska köpa ett hus. I huset sitter ett ganska nytt plejdsystem som i inköp kostade 25 tkr. Antag vidare att Plejds moln är borta.
Vad värderar du plejdsystemet till i denna situation? För mig har det ett negativt värde och jag skulle se det som något som jag snart var tvungen att byta ut.
Hade det däremot suttit ett hemautomatiseringssystem modell hobby med batteridrivna sensorer överallt och som skall länkas till min wifi router etc så hade det definitivt hamnat på minuskontot.
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Kört z-wave i många år nu. Nöjd så blir nog i nästa boende också.
Det var inte bara framgångar, men det är riktigt att om ett företag går bra och det syns tydligt i marginalerna så speglas det i aktiekursen bl.a för att även förväntningarna ökar.useless skrev:
Det Plejd har haft på senare tid är kostnader för att få fram spotarna och satsningar på de nya marknaderna, vilket självklart påverkar marginalerna. Att omsättningen ökat kraftigt är viktigt.
Utöver det så är ”marknaden” allmänt skeptiskt till aktier som är förknippade med byggsektorn just nu. Förutom ränteoron förstås.
Såå, spotarna verkar sälja bättre än förväntat, men den intressantaste delen tycker jag är hur det kommer att gå på de nya marknaderna.
De har en enkel och felfri autouppdateringstjänst. Man behöver inte ens bry sig, den uppdaterar direkt när det behövs.B bygges skrev:Just firmware delen förstår jag inte utan de kunde väl isf baka in en enkel och felfri autouppdateringstjänst.
I övrigt tror jag inte att Plejd riktar sig till dig. Du är en för avancerad användare och vill ha funktionalitet bortom ersättning av manuell lampknapp med lite enklare automatisering och röststyrning.
I min värld är det istället ett krav att "smarta" produkter inte får ta mer tid vid användning än de "dumma" produkterna de ersätter förutom möjligen en liten inlärningspuckel i början. Jag vill inte använda någon skripteditor och allt måste fungera som man förväntar sig även om det är småbarn som trycker på lampknapparna.
Jag kommer vara den första som ersätter Shelly firmware med deras Matter firmware och förlorar den funktionalitet du värnar 😉
Jag begriper inte att så många elektriker är så hängivna Plejd. Någon som förstår?I ikeo skrev:tänkte nog mer på att barn är väldigt dåliga på att släcka lampor därav att en auotmatisering eller schema för att släcka lampor är ett krav.
sen har ju ju iofs plejd hemma som har begränsad funktionalitet så det kanske är dags att byta upp sig, iofs hjälper ju homekit med mer funktionalitet.
Sen om nån kan rekomendera en bra brevlåde sensor så skulle jag bli glad med tanke på att det verckor ibland innan man kommer ihåg att det fortfarande finns folk som skickar döda träd
Ja det är förståeligt. För sin verksamhets skull behöver de sätta ett system som är hands off för icke-elektriker, dvs pilla i kablar i en dosa. Där är det många system som faller bort. Vidare behöver det vara tillräckligt enkelt för en elektriker att förstå och konfigurera, där faller mer komplexa bus-system bort ex KNX.Imin Rudenlöv skrev:
Att de skulle montera Shelly, ja det gör de säkert på begäran. Men, det är krångligare att skapa de enklare typer av automatiseringar som efterfrågas av vanliga kunder. Därtill är WiFi baserade enheter inte seriöst i ett större system.
Jo jag har läst och Babak och du har nog gått i samma skola.Nissens skrev:Omsättningen steg med 20% om du läser rapporten.
du får nog läsa på lite om hur aktier fungerar.
Kolla sådant som soliditet, EBIT, tillväxt Bruttomarginal och förklaringar i rapporten.
Kort sagt växer Plejd så det knakar, de har alltså ökad tillväxt (20%), minskade marginaler pga framtagning av nya produkter och lanseringar på nya marknader.
Aktiemarknaden går dock ofta hårt på siffror och struntar i förklaringarna, dessutom har allt relaterat till bygg bromsat kraftigt, du kanske har hört talas om det.
Du får läsa på lite om aktiemarknaden och företagsekonomi så kommer du att förstå.
För Plejd kan det bli riktigt bra om det går lika bra på de nya marknaderna som de gjort på de befintliga, men hur det blir vet ingen.
Hursomhelst så finns det då många varningssignaler inkl att få tag på chip för hårdvaran.
En aktiekurs bygger då på förväntningar i framtiden och det här går sannolikt illa.
Nja, det är grundläggande kunskaper. Babak är väl mer konfident om de nya marknaderna än vad jag är, ingen kan ju veta hur det kommer att gå. Men det är ju hans jobb att vara framåtlutad om man säger så.P paralun skrev:
Du verkar vara i andra ändläget, vad är det du vet som ingen annan känner till?
Ja, Plejd marknadsförde sig där helt enligt sin affärsmodell, elektrikernas arbete underlättas samtidigt som användaren får ett användarvänligt stabilt tillräckligt smart system, och de har i stort sett inga reklamationer.Imin Rudenlöv skrev:
Både elektrikern och användaren får ett mervärde. Win-win-win kan man säga.
Ja det förstår jag.Imin Rudenlöv skrev:
Lättbegripliga och lättinstallerade produkter.
Minimalt supportbehov efter överlämnandet.
Massiv riktad marknadsföring.
Gör "medelsvensson" tillräckligt nöjd med minimal strulrisk.
Stabila produkter som gör det de gör riktigt bra om man inte bekymrar sig för (är medveten om) de nackdelar som finns.
Normala, snabba och välfungerande vägar vid eventuell reklamation.
Hade min mamma önskat lite "smart ljusstyrning" på ålderns höst hade jag tveklöst rekommenderat Plejd! Själv skulle jag dock aldrig ta i det med tång...
Haha, jag har inga intressen i Plejd. 😊B bygges skrev:
Deras idé är att bara uppdatera när det behövs och utan att användaren behöver fundera på det.
Jag skulle tro att de satsar väldigt mycket på verifiering innan de släpper någon firmware, jag tror inte jag sett något system så fritt från buggar förut faktiskt.
De gånger jag fått ny firmware har varit när jag använt någon nyare funktion, har aldrig behövt bli av med någon bugg.. så att uppdatera för uppdaterandets skull har de väl bedömt som onödigt antar jag.
Det kan ju vara en bra strategi när man har några miljoner enheter ute kanske.