I ikeo skrev:
ehhm du har inte barn förstår jag
Jo, men hon är 3år gammal och förstår redan när man tänder/släcker efter sig.
Men det kanske mer beror på att vi har varit hemma med henne och att hon inte börjat på dagis än.
 
X xLnT skrev:
Jo, men hon är 3år gammal och förstår redan när man tänder/släcker efter sig.
Men det kanske mer beror på att vi har varit hemma med henne och att hon inte börjat på dagis än.
och om du väntar lite till tills barnet växer till sig och kan läsa och somnar ifrån alla lampor så......
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, varför inte?
Min frys har ett inbyggt larm om man har dörren öppen för länge, det är ganska praktiskt. Oftast larmar det för att man står och rotar för länge, men några gånger har det larmat för att en låda inte varit inskjuten tillräckligt och på så vis hindrat dörren från att stängas helt.
Jag är rätt glad att larmet uppfattade detta istället för att jag själv skulle ha gjort det när jag kom ner till frukosten morgonen efter och hittat frysen igenisad eller all mat fördärvad.
Du ser inga fördelar med en sådan larmsignal? Inga alls?
Jo, men nu pratar vi övervakning/larm inte automation. Jag är en stor användare av larm/övervakning/loggning, men jag har hittills inte något behov av att automatiskt utföra (små)saker åt mig.
 
I ikeo skrev:
och om du väntar lite till tills barnet växer till sig och kan läsa och somnar ifrån alla lampor så......
Så du föredrar att där står tänt i rummet från det att hon somnar till det att sista personen går och lägger sig?
Eller du tänker sätta rörelsesensorer i alla rum? Som har olika tidsvärden för när det ska vara släckt else rörelse?
Det är just detta som gör att jag inte tycker automatisering funkar speciellt bra.
 
Jag tycker det är toppen att bergvärmepumpen automatiskt anpassar sig efter utetemp, det är en bra automation. Den typen är kanon.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I ikeo skrev:
tänkte nog mer på att barn är väldigt dåliga på att släcka lampor därav att en auotmatisering eller schema för att släcka lampor är ett krav.
sen har ju ju iofs plejd hemma som har begränsad funktionalitet så det kanske är dags att byta upp sig, iofs hjälper ju homekit med mer funktionalitet.
Sen om nån kan rekomendera en bra brevlåde sensor så skulle jag bli glad med tanke på att det verckor ibland innan man kommer ihåg att det fortfarande finns folk som skickar döda träd
Ja, jag förstår att detta är hårda krav för att hemmet skall fungera.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag förstår att detta är hårda krav för att hemmet skall fungera.
Jo det är hårda krav från "hon som bestämmer" och det kan man då tillgodose med moderna öppna lösningar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Så du föredrar att där står tänt i rummet från det att hon somnar till det att sista personen går och lägger sig?
Eller du tänker sätta rörelsesensorer i alla rum? Som har olika tidsvärden för när det ska vara släckt else rörelse?
Det är just detta som gör att jag inte tycker automatisering funkar speciellt bra.
Måste vi bestämma här och nu exakt hur belysningen ska bete sig i alla rum? 😃

I mitt fall har jag vissa fasta tider och en del saker som sker genom knapptryckningar. Men även om en händelse inte startar automatiskt (att jag istället trycker på en knapp) så varierar systemet vad som händer beroende på tid på dygnet, vem som är vaken, vem som är hemma osv. Villkor är en viktig del av automation, även om det inte är "automatisk automation".
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jo, men hon är 3år gammal och förstår redan när man tänder/släcker efter sig.
Men det kanske mer beror på att vi har varit hemma med henne och att hon inte börjat på dagis än.
Bara 1 barn också... Det är alltid någon lampa som står på om man inte har någon form av automatik som släcker. Jag har en för att släcka morgon så inte nattlampor står på hela dagen. Barnen vågar ju inte sova när det är mörkt när de lärt sig att det är läskigt...
 
X xLnT skrev:
Jo, men nu pratar vi övervakning/larm inte automation. Jag är en stor användare av larm/övervakning/loggning, men jag har hittills inte något behov av att automatiskt utföra (små)saker åt mig.
Det var du som tog temperaturlarm på kylskåpet som ett exempel som var skrattretande. Om det inte var vad du menade får du gärna förklara, för nu låter det på dig som att det är helt naturligt och bra.

Och bara för att vara tydlig, det (larmet på min frys då som exempel) är något som sker automatiskt, dvs en automation.
”När temperaturen blir lägre än X” => larma
är precis lika mycket automation som
”När klockan slår över till X” => släck lampa A

Om det sedan är du eller tillverkaren av frysboxen som skapat den är ganska irrelevant.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jo, men nu pratar vi övervakning/larm inte automation.
Larm, övervakning och automation flyter ju ihop mer och mer eftersom man kan blanda alltihop i samma system (inte i alla system 😉). Tex, om man ändå har rörelsesensorer till larmet som går att styra belysning med så kostar det ju inte ens något extra.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Larm, övervakning och automation flyter ju ihop mer och mer eftersom man kan blanda alltihop i samma system (inte i alla system 😉). Tex, om man ändå har rörelsesensorer till larmet som går att styra belysning med så kostar det ju inte ens något extra.
Jo det är en enorm utveckling just nu och valet handlar mer om man vill ha en väktartjänst eller ej.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mycket märkligt att en ”expert” dessutom från duktiga M inte tar med Z-wave. Som utan tvekan har det största utbudet av produkter på marknaden till väldigt bra priser.
 
J jassaj skrev:
Mycket märkligt att en ”expert” dessutom från duktiga M inte tar med Z-wave. Som utan tvekan har det största utbudet av produkter på marknaden till väldigt bra priser.
Känns som att det är på utgång. Jag har själv då och då kollat på Z-wave men konstaterar gång på gång att grejerna kostar sjukt mycket mer än om man istället köper Zigbee. Så, bra priser vet jag inte?
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Jag började min bana med hemautomation med några puckar zigbee, inte alls imponerad, nu är de utbytta till Shelly.
Sen har jag lite Zigbee för trådlösa sensorer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.