8 992 läst · 44 svar
9k läst
44 svar
IVT-värmepump halverar förbrukningen - kallt i huset!
Det enda som verkar användas på mönsterkortet är anslutningsplinten och givaren. Då går det lika bra att använda en sockerbit istället eller så kopplar du in den nya givaren på ovansidan av anslutningsplinten. Klipp bort den gamla givaren så att den inte ev ger felvärden.
Allright! Så de två sladdarna, in i en sockerbit, och på ovansidan av sockerbiten går givaren in.
Då används inte det gröna chipet till något, utan det enda som krävs är sladdarna, sockerbit och givare?
Det låter ju väldigt enkelt
Ska skyddslack på ändå, och var i så fall? Där givaren går in i sockerbiten?
Då används inte det gröna chipet till något, utan det enda som krävs är sladdarna, sockerbit och givare?
Det låter ju väldigt enkelt
Ska skyddslack på ändå, och var i så fall? Där givaren går in i sockerbiten?

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Om du inte ska löda dit den på kretskortet använd en sockerbit som är rostfri och skydda ledarna på NTC-motståndet på något sätt.P peter.linkan skrev:Allright! Så de två sladdarna, in i en sockerbit, och på ovansidan av sockerbiten går givaren in.
Då används inte det gröna chipet till något, utan det enda som krävs är sladdarna, sockerbit och givare?
Det låter ju väldigt enkelt
Ska skyddslack på ändå, och var i så fall? Där givaren går in i sockerbiten?
Behövs verkligen det? Visst, TS tidigare verkar ju ha korroderat rätt rejält, men nog tycker jag det borde funka att bara sätta motståndet i en sockerbit utan någon slags skyddslack. Kanske inte för evigt men åtminstone några tiotals år.Boilerplate4U skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag vet inte om det är att krångla till det speciellt mycket att göra rätt från början.Alfredo skrev:
Det är ju visserligen en smaksak men personligen ser jag alltid till att utföra jobb med kvalitet för av minimera eventuell behov av extra förvaltningsåtgärder. Jag har utmanat Murphys lag tillräckligt många gånger för att inse att det lönar sig i längden.
Vad som är rätt är nog kan nog debatteras. Jag gissar att 99 procent av liknande "sockerbitsanslutningar" i liknade miljöer inte har någon form av skyddslack men trots det fungerar utmärkt. Det är väl ingen större skillnad på att ansluta ett motstånd i en sockerbit eller att skruva fast en FK/FQ i ett vägguttag på husfasaden. Tror ingen skulle använd skyddslack i det senare fallet.Boilerplate4U skrev:
Skulle gissa att det håller utan skyddslack pumpens livslängd ut. Rätt o rätt, har man skyddslack hemma kanske man kan använda lite, men jag skulle inte åkt extra och köpt det. Samma med den rostfria sockerbiten. Hade blivit något som redan finns hemma.
Jag blev lite fundersam när det specifikt skulle vara en rostfri sockerbit. Jag har aldrig stött på en sockerbit som rostat, i alla fall så jag antar att korrosionsskyddet i normala fall är tillräckligt bra.Alfredo skrev:
Hittade ogalvanizerad 3 tum spik i bra att ha lådan, så det kanske finns sockerbitar som bara lämpar sig för inomhusbruk med...

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Quick 'n Dirty (eller inte) är en livsfilosofi. Personligen försöker jag undvika Murphy.
Oavsett om det är enkelt att byta vill man nog undvika att det uppstår onödigt strul mitt i vintern pga korrosion så mitt råd kvarstår:
1. Om möjligt, löd om motståndet på kretskortet och skydda anslutningsledarna.
2. Alternativt, använd rostfri sockerbit (typ mässing el liknande) och limma fast den mot botten av lådan så att NTC-motståndet ligger fritt i luften. Om möjligt skydda anslutningsledare med tex nagellack, värmelim eller dyl.
Oavsett om det är enkelt att byta vill man nog undvika att det uppstår onödigt strul mitt i vintern pga korrosion så mitt råd kvarstår:
1. Om möjligt, löd om motståndet på kretskortet och skydda anslutningsledarna.
2. Alternativt, använd rostfri sockerbit (typ mässing el liknande) och limma fast den mot botten av lådan så att NTC-motståndet ligger fritt i luften. Om möjligt skydda anslutningsledare med tex nagellack, värmelim eller dyl.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 943 inlägg
Ska man skyddslacka måste det vara hyperrent, har man tagit i trådarna till NTC motståndet så måste det rengöras annars så stänger man in smutsen som får gona sig i fred.
Trådarna till NTC motståndet är troligen förtent koppar, har mycket bra korrosionsmotstånd.
”Sockerbitar” är förnicklad mässing med elförzinkad stålskruv, skruven kan rosta men kontakten är ändå mässing - nickel - tenn - koppar, skruven står bara för att hålla fast tråden.
Protte
Trådarna till NTC motståndet är troligen förtent koppar, har mycket bra korrosionsmotstånd.
”Sockerbitar” är förnicklad mässing med elförzinkad stålskruv, skruven kan rosta men kontakten är ändå mässing - nickel - tenn - koppar, skruven står bara för att hålla fast tråden.
Protte
Återkoppling - först succé men sedan nytt problem.
Motståndet anlände med posten idag. Min pappa (gammal elektriker) monterade på det i en sockerbit. Före åtgärd registrerade värmepannan 16 grader utetemp och efter åtgärd 1,1 grader. Succé! Elkasetten började jobba för att hjälpa pannan. Värmen började gå upp i huset.
Efter en timme kontrollerade jag expansionskärlet. Hade stigit från 0,8 till 1,0. Jag pyste då ut lite luft undertill, ner till 0,8 igen för att det inte skulle bli för högt.
Nu, några timmar senare, stod expansionskärlet på 1,2. Jag pyste ut lite luft till - men ut kom inte luft utan den droppade vatten. Expansionskärlet blivit vattenfyllt under kvällen?
Jag fortsatte pysa. Strax efter började det bubbla, så vatten blandat med luft. Tog ner den ytterligare för att ha marginal uppåt om den skulle fortsätta stiga inatt, och mellan 0,8-0,5 kom inget vatten alls utan bara luft, som det ska. Står nu på 0,5.
Vad betyder detta?
Motståndet anlände med posten idag. Min pappa (gammal elektriker) monterade på det i en sockerbit. Före åtgärd registrerade värmepannan 16 grader utetemp och efter åtgärd 1,1 grader. Succé! Elkasetten började jobba för att hjälpa pannan. Värmen började gå upp i huset.
Efter en timme kontrollerade jag expansionskärlet. Hade stigit från 0,8 till 1,0. Jag pyste då ut lite luft undertill, ner till 0,8 igen för att det inte skulle bli för högt.
Nu, några timmar senare, stod expansionskärlet på 1,2. Jag pyste ut lite luft till - men ut kom inte luft utan den droppade vatten. Expansionskärlet blivit vattenfyllt under kvällen?
Jag fortsatte pysa. Strax efter började det bubbla, så vatten blandat med luft. Tog ner den ytterligare för att ha marginal uppåt om den skulle fortsätta stiga inatt, och mellan 0,8-0,5 kom inget vatten alls utan bara luft, som det ska. Står nu på 0,5.
Vad betyder detta?
Dels har du ett trasigt Expansionskärl då det inte ska komma vatten där och dels är det ett användarfel att tro att man sänker trycket genom att släppa ut förtrycket i nämnda Expansionskärl. Det ska normalt vara förtryckt till 0,5bar med variation för höga byggnader där man kan ev köra högre tryck
I ett normalt fungerande system ska expansionskärlet ta upp expansionen av vattnet vid normala variationer och du ska normalt inte behövs släppa av något tryck. Om du absolut måste det får du absolut inte göra det med att släppa ut luften i expansionskärlet då du då tappar kärlets funktion utan måste göra det med avluftning på ett element, en säkerhetsventil eller liknande. Expansionskärlets förtryck dvs den luft som finns där inne måste finnas kvar för funktionen
I ett normalt fungerande system ska expansionskärlet ta upp expansionen av vattnet vid normala variationer och du ska normalt inte behövs släppa av något tryck. Om du absolut måste det får du absolut inte göra det med att släppa ut luften i expansionskärlet då du då tappar kärlets funktion utan måste göra det med avluftning på ett element, en säkerhetsventil eller liknande. Expansionskärlets förtryck dvs den luft som finns där inne måste finnas kvar för funktionen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur få kontroll på energiförbrukningen för uppvärmning av huset
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Värmepumpar -
Vad är årsförbrukningen på el med direktverkande el och luftvärmepump?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Går det att mäta elförbrukningen i en extra stuga?
El -
Hur kan elförbrukningen öka?
Elavtal, elpriser & elförbrukning