9 020 läst · 44 svar
9k läst
44 svar
IVT-värmepump halverar förbrukningen - kallt i huset!
Hej igen!
Skruvade upp luckan och skrapade bort lite smuts där nere där luften kommer in. Jag skruvade också upp de två skruvarna, drog ut och tvinnade till sladdarna lite, satte tillbaka och skruvade åt. Dock anger värmepumpen fortfarande att det är 15 grader ute, så verkar inte ha givit effekt.
Är det något på bilderna som ni reagerar på, som inte ser ut som det borde?
Skruvade upp luckan och skrapade bort lite smuts där nere där luften kommer in. Jag skruvade också upp de två skruvarna, drog ut och tvinnade till sladdarna lite, satte tillbaka och skruvade åt. Dock anger värmepumpen fortfarande att det är 15 grader ute, så verkar inte ha givit effekt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vilka är tåtarna?
Tack!
Tack!

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Stämmer mätningen på plinten med förväntat värde enligt tabellen?P peter.linkan skrev:Hej igen!
[bild] [bild] [bild]
Anslut plinten igen och testa att skruva bort kabeln för GT2 inne i maskinen. Verifiera att du får samma värden som när du mätte direkt på plinten och återkom hit.

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Jag skulle ha klippt av den skalade biten av kabeln och skalat om den för att vara säker på bra kontakt.
Om du har en multimeter så kan du testa att lossa kabeln från plinten i utegivaren och mäta motståndet mellan de två skruvarna. Det ska vara runt 15kohm när det är 0-gragit ute (se tabell tidigare i tråden). Stämmer det så sätter du tillbaks kabeln där, lossar andra änden där den sitter i värmepumen och mäter motståndet mellan de två trådarna. Det ska förhoppningsvis visa ungefär samma värde.
Om du har en multimeter så kan du testa att lossa kabeln från plinten i utegivaren och mäta motståndet mellan de två skruvarna. Det ska vara runt 15kohm när det är 0-gragit ute (se tabell tidigare i tråden). Stämmer det så sätter du tillbaks kabeln där, lossar andra änden där den sitter i värmepumen och mäter motståndet mellan de två trådarna. Det ska förhoppningsvis visa ungefär samma värde.
Hej alla snälla!
Jag har lånat en multimeter, men inte hunnit kolla motståndet. Ska undersöka det imorgon.
Håller med @Alfredo om att det är anfrätt där på metallfilmsmotståndet. Därför känns det rätt klart det är där problemet är.
Jag har en kontakt som kan hjälpa mig att byta det, om jag bara köper en ny som ska sättas på. Jag har dock ingen som helst aning. Är det någon av er som kan hitta rätt på nätet, som jag kan beställa?
Skriv bara om det är någon uppgift som behövs för att välja rätt, så ska jag hitta det.
Jag har lånat en multimeter, men inte hunnit kolla motståndet. Ska undersöka det imorgon.
Håller med @Alfredo om att det är anfrätt där på metallfilmsmotståndet. Därför känns det rätt klart det är där problemet är.
Jag har en kontakt som kan hjälpa mig att byta det, om jag bara köper en ny som ska sättas på. Jag har dock ingen som helst aning. Är det någon av er som kan hitta rätt på nätet, som jag kan beställa?
Skriv bara om det är någon uppgift som behövs för att välja rätt, så ska jag hitta det.

Logga in
Skapa konto

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Det är möjligt att Conrads variant fungerar men det är viktigt att kurvan stämmer överens.
NTC-motståndet som Byggoteknik säljer för 49 kr är testad med IVT: https://www.byggoteknik.se/givare-temperatursensor-utomhus
NTC-motståndet som Byggoteknik säljer för 49 kr är testad med IVT: https://www.byggoteknik.se/givare-temperatursensor-utomhus
Redigerat:
Där ser man!
Var ska man montera på den? På samma ställe som den nuvarande delen sitter på? Eller där tåtarna går in?
Bilden på hemsidan ser nämligen annorlunda ut än min dosa:
Tack, jag ser till att det också kommer på skyddslack
Var ska man montera på den? På samma ställe som den nuvarande delen sitter på? Eller där tåtarna går in?
Bilden på hemsidan ser nämligen annorlunda ut än min dosa:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack, jag ser till att det också kommer på skyddslack