K Kallep55 skrev:
Men hur hör lödning av köldmedierör till denna tråd?

Jaså kan du lova att de inte gör det? Mycket märkligt då jag har helt annan info som motsäger ditt påstående å det grövsta men hur jag kan veta det får du allt klura på.
Jag är inte med på din fråga, vad kan jag lova att de INTE gör?!?
 
L Lögahuset skrev:
Sjukt intressant (y)
Kan du förklara ström vägen, tänker att lagret brukar sitta klämt i plast.
Utveckla gärna.
Det finns flera olika lagerströmmar - ex vis vid stora roterande maskiner kan det bildas en längstspänning över rotorn - varför den ena rotorändan måste isoleras mot jord/chassie - men då pratar vi stora strömmar.
Det jag pratar om är strömmar som regel är kapacitivt kopplade från en spänningsförande lindning till rotorn - och som därigenom spänningssätter rotorn. Är då rotorn "frisvävande" mot jord - byggs det upp en spänning över lagren - och när den spänningen blir tillräckligt stor, slår det igenom oljefilmen - och bildar en gnista (typiskt runt 4 Volt). Strömmen som driver gnistan är den kapacitans som finns mellan rotor och jord - och som genom gnistan kortsluts.
Maskinerna jag brukade jobba med var som regel från några hundra kW upp till kanske ½ MW - och där blev kratrarna typiskt runt 50 µm. Samma sak händer med även små motorer - men kratrarna blir sannolikt mindre.
Som sagt - ser man vita punkter på rullbanan - är saken klar. Man brukar även kunna se svarta punkter - som då är föroreningar i fettet etc. - men vitt har alltid varit martensit.
Om lagret sitter i en plastbussning - är det sannolikt för att förhindra lagerströmmar - ett steg framåt.
Som sagt ett Oscilloscop och en prob som man för in i rotoraxels centrumhål - ger tydliga signaler. Var nyss ute i garaget - och minsann hängde inte min gamla egentillverkade prob på sin plats. Spetsen på den talar sitt tydliga språk om att den varit i kontakt med många motoraxlar :cool:.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Om man tittar noga så fattar även lite av loggan.
Kan de vara någon morgontrött stackare som satt bokstäverna fel bara.
Tror inte ivt skulle accepterat och köra vidare om de blivit massproduktion.
Vårt företag hade skickat tillbaka alla loggor om det stått fel.

Men till problemet. Brukar de inte finnas balanseringsvikter på fläktar? Om den är rättbalanserad så är det väl ändå minst troligast att lagret gått i förtid pga det. På en bil kan du behöva byta lager i många år för tidigt med medans vissa håller i 20 år.
Inte en chans i världen att ITV skulle vara ett misstag i IVTs produktion. Dessutom är loggan annorlunda. Klassiskt sätt för piratfabrikat att lura ögat. Dessutom kan de ju inte stämmas för förfalskning eftersom loggan ÄR annorlunda.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 6 till
  • Laddar…
E Erik1337 skrev:
Det är tyvärr så att de är plast med någon typ dubbelhäftande tejp på. Jag kan fixa en bild imorgon om de är det som behövs..
Det vore intressant. Ta gärna en närbild och beskriv årsmodell. Fattar inte att man skulle vara så snål att man kör med vanliga tejp-stickers på sådant som är utsatt för väder och vind..
 
  • Gilla
Ferryman
  • Laddar…
T
CHEMAS CHEMAS skrev:
Har IVT info om TS värmepump eller vad menar du?

Jag vet att dom heter Bosch, det behöver du inte förklara för mig. Och när dom köpte IVT bryr jag mig inte om.
Men denna heter ITV - inte IVT.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Men denna heter ITV - inte IVT.
om jag tar bort ett O på din Volvo har du en Volv
Eller Volvo då?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
N Niklas Bromma skrev:
Ring IVT och säg ditt serienummer. De måste ju kunna svara på om den är äkta. Verkar ju som du blivit blåst av el-firman om inte ens fabrikatet stämmer. I övrigt så kan jag intyga att IVT inte har någon vidare kvalitét i sina grejer. Har haft en IVT-pump i 10 år där i princip ALLT har gått söder. Var enda kort och fläkt har gått ett efter ett. Man kan tycka att en värmare skulle hålla lite längre. Men men, slit och släng.
Jag har ingen koll på medellivslängden för LVVP men alla märken har vissa modeller som för eller senare drabbas av problem pga konstruktionsfel eller felaktiga materialval. Vanligtvis är detta känt hos leverantören och då erbjuds kunden i de flesta fall sk good-will service eller inbyte.
 
Redigerat:
T
H Harald Blåtumme skrev:
Lustigt hur en del försöker förklara den felaktiga loggan och den felaktiga bokstavsföljden i varumärket som någon slags prank från busiga barn eller installatör, eller arbetsresultat från uttröttade fabriksarbetare under antagandet att detta limmas dit bit för bit manuellt.

Allt är väl möjligt i princip men jag föredrar att gå på den enklaste förklaringen: piratgrejer, bedrägeri vilket är otroligt ymnigt förekommande.
Instämmer.. Det kanske finns ömma tår..?
Piratkopia helt uppenbart.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag vill gärna också se en äkta IVT som inte har formsprutad kåpa inkl logga (ja jag har också en examen i plastteknik, inte bara kyl-/ventilationsteknik), det låter smått otroligt. Enda jag kan tänka mig är ifall Bosch har en identisk kåpa och de vill hålla nere tillverkningskostnaden. Men isf borde de ist skruva dit en logga eller på annat säkrare sätt fästa än vad som uppges här.
 
  • Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
F
R ravbogu skrev:
PÅ baksidan av ytterdelen står det i produkt skylten bl a "Bosch Thermoteknik AB, SE-57328 Tranås, Sverige" vilket stämmer med Bosch anläggning i Tranås. IVT maskinen är egentligen en Bosch maskin som IVT säljer i Sverige.
Vad står det för fabrikat på fakturan/kvittot du fick vid inköpet?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Min Packline takbox hade klisterbokstäver som föll bort en efter en. Minns även att torkskåpen i tvättstugan i flerfamiljshuset vi bodde i hade samma typ av klisterbokstäver som gick att flytta runt på så att det blev en roligare text. Om denna är så låter jag vara osagt, men omöjligt att ha den tekniken på logga är det ju inte...
 
  • Gilla
Erik1337
  • Laddar…
F
J JT8 skrev:
Det är fullkomligt normalt med balanserande fläktar från samtliga tillverkare (Även EBM Papst som är en av dom främsta). Förekommer i allt från de minsta elektronikfläktar till 1200mm fläktar (ej sålt större än så personligen). Säger man något annat vet man helt enkelt inte vad man pratar om ‍♂️ Har fläktar från samma märke som varit i drift i snart 20 år och bytte en förra veckan som var 3 månader gammal.
Alla produkter med snabbt roterande delar måste balanseras vid tillverkning. Det kan göras på många olika sätt. Vikter, klipp, fräsning, borrning, gjutning m.fl.
Annars skulle det bli oljud och lagerskador.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag vill gärna också se en äkta IVT som inte har formsprutad kåpa inkl logga (ja jag har också en examen i plastteknik, inte bara kyl-/ventilationsteknik), det låter smått otroligt. Enda jag kan tänka mig är ifall Bosch har en identisk kåpa och de vill hålla nere tillverkningskostnaden. Men isf borde de ist skruva dit en logga eller på annat säkrare sätt fästa än vad som uppges här.
Bara att stanna till vid nästa Air X du ser så ser du ju facit. För du verkar inte lita på vad någon annan säger iallafall.
Absolut borde det skruvats dit men nu är de inte så tyvärr
 
  • Gilla
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min Packline takbox hade klisterbokstäver som föll bort en efter en. Minns även att torkskåpen i tvättstugan i flerfamiljshuset vi bodde i hade samma typ av klisterbokstäver som gick att flytta runt på så att det blev en roligare text. Om denna är så låter jag vara osagt, men omöjligt att ha den tekniken på logga är det ju inte...
säker på att du inte hade en piratkopia? :rofl:
 
  • Haha
remrag och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min Packline takbox hade klisterbokstäver som föll bort en efter en. Minns även att torkskåpen i tvättstugan i flerfamiljshuset vi bodde i hade samma typ av klisterbokstäver som gick att flytta runt på så att det blev en roligare text. Om denna är så låter jag vara osagt, men omöjligt att ha den tekniken på logga är det ju inte...
i mina öron låter det dock otroligt att ett industriföretag i premiumklassen inte skulle byta ut den tekniken efter närmare 40 års kvalitetsutveckling. På en enhet som är tänkt att stå utomhus i 12+ år, dessutom.

Det är inte ens samma typsnitt på loggan.

Det som däremot är konstigt är att ingen annan i tråden har stött på detta tidigare. Det, tillsammans med lite märkligt beteende hos TS gör att det känns som att det är en hund begraven i hela det här inlägget.
 
  • Gilla
CHEMAS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.