Ta bort fläkten, plocka i sär motorn, byt till SKF 2Z C3 lager, skruva ihop, om det nu saknas garanti?
Vad gäller att fläkthjulen skulle vara obalanserade medvetet med extra vikter tar jag med en nypa salt.
Att en granne skulle limmat dit bokstäverna i fel ordning??
En fläkt som går dygnet runt i 5år har många timmar, 10år sedan är det normalt med lagerhaveri.
Som sagt, aldrig sett ett obalanserat fläkthjul o Ni som påstår att dagens fläktar är obalanserade, ta ett snack med EBM eller Ziehl Abegg får vi se om de håller med?

• Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Första gången jag hör att IVT kör med vanliga stickers/plastetiketter på utomhusdelarna men någon gång ska vara den första. ;)

Personligen tror jag att bolag som IVT är väldigt måna om sitt varumärken så det ska bli intressant med en uppföljning om hur det verkligen ligger till med både loggan och fläkten.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Första gången jag hör att IVT kör med vanliga stickers/plastetiketter på utomhusdelarna men någon gång ska vara den första. ;)

Personligen tror jag att bolag som IVT är väldigt måna om sitt varumärken så det ska bli intressant med en uppföljning om hur det verkligen ligger till med både loggan och fläkten.
Jobbar du med Ivt varje dag dom senaste
14 åren? Det är tyvärr så att de är plast med någon typ dubbelhäftande tejp på. Jag kan fixa en bild imorgon om de är det som behövs..

Ivt ÄR väldigt måna om sina kunder om man följer sitt serviceprogram som gäller för att garanti ska gälla.

• Gilla
Sndrus
  • Laddar…
T
Appendix Appendix skrev:
Fast här vill man väl först utreda om det är ett plagiat eller nått annat.
Att en stor tillverkare skulle klistra på fel logga finns inte.
Så sak samma om det är skit eller ej. Innan det är utrett om det är en IVT eller en ghettokopia är det svårt säga något kring resten.

här borde rubriken snarare vara ”fått piratkopia av lokal firma. Hur reklamera fem år senare”
Detta är iofs inget unikt. Dvs att stora kända kvalitetsmärken blir utsatta för kinaplagiat.
Det fanns tidigare ett kinamärke som kallade sig Hericsson med nästintill exakt samma logga på sina piratkopierade produkter som de kopierat från Ericsson's portfölj.

Jag har också köpt en AirX av Everöds elbyrå. Ett halvår efter garantin gick ut gick kompressorn sönder, mitt i vintern. Tur man har elpatroner i innerdelen tänker vissa då. Jo det gick ju bra i några veckor tills en kontaktor brann upp i innerdelen. Nu stod vi där utan värme och utan varmvatten mitt i vintern. Tog över en månad, kanske till och med 2 innan vi gick det fixat. Det blev inget billigt kalas det inte.

De senaste månaderna har det genererats felkoder flera gånger om dagen på grund av tryckfall. Ringde Everöds el för att höra om de hade någon aning om vad det kunde vara. Det enda de kunde göra var att skicka ut servicetekniker för att felsöka, kostar skjortan bara i utkörningsavgift. Skrev i en grupp på facebook, och där kom det ganska snabbt fram att det troligtvis är expansionskärlet som är kass. Jag öppnade upp innerdelen och mätte trycket i kärlet, det var noll tryck.

Allt detta har så klart hänt precis efter att garantin gått ut. Otur eller bristfälliga komponenter? Ja det kan man ju fråga sig.
Men att tre saker går sönder så lägligt är ju ytterst märkligt.

Det som jag tycker är mest skevt är att så fort affären är gjord och garantin gått ut så bryr sig inte Everöds elbyrå sig ett skit om kunden längre. Man ska ha betalt för lilla minsta, och dyrt ska det vara.

Sommaren efter vi fått pumpen installerad märkte jag att loggan på utedelen hade lossnat. Verkar inte som jag tog något foto på det, och hittar inget annat foto på pumpen heller. Fick dock påklistrat en ny logga under garantitiden. Nu börjar man ju dock undra om det är en ITV jag också haft innan jag fick en ny logga.

Någon IVT kommer det aldrig mer att bli, och inget hos Everöds elbyrå heller för den delen.

• Gilla
  • Wow
Spoz och 2 till
  • Laddar…
CHEMAS CHEMAS skrev:
Någon postade den här i början av tråden.

Kolla färgen på bokstäverna!

Edit: Ser nu att det verkar finnas IVT med vita också. Hmm.

Jag kan ha jävligt fel i det här så jag får nog lugna ner mig lite.

Ska ändå bli intressant om TS postar sin skylt eller ringer IVT.
Förklaringen är ganska simpel på färgen, olika årsmodell du vet…

CHEMAS CHEMAS skrev:
Mycket tjat om ett serviceschema.

IVT ska ha info ändå.

Om jag säger såhär, IVT har info om detta och just den här maskinen, tro mig jag vet . Den är producerad av Bosch i Tranås som köpte IVT Värmepumpar 2005. Varumärket IVT lever fortsatt kvar och produceras inom samma väggar sedan 80-talet.

Ring IVT och säg ditt serienummer. De måste ju kunna svara på om den är äkta. Verkar ju som du blivit blåst av el-firman om inte ens fabrikatet stämmer. I övrigt så kan jag intyga att IVT inte har någon vidare kvalitét i sina grejer. Har haft en IVT-pump i 10 år där i princip ALLT har gått söder. Var enda kort och fläkt har gått ett efter ett. Man kan tycka att en värmare skulle hålla lite längre. Men men, slit och släng.

• Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Lustigt hur en del försöker förklara den felaktiga loggan och den felaktiga bokstavsföljden i varumärket som någon slags prank från busiga barn eller installatör, eller arbetsresultat från uttröttade fabriksarbetare under antagandet att detta limmas dit bit för bit manuellt.

Allt är väl möjligt i princip men jag föredrar att gå på den enklaste förklaringen: piratgrejer, bedrägeri vilket är otroligt ymnigt förekommande.
Enklaste förklaringen är ju knappast piratgrejer. Visa mig ett enda fall av piratkopia på en ivt värmepump! Skulle det va så enkelt och vanligt måste det ju finnas massa exempel!
Nej, troligen har det blivit fel när det limmades på plats första gången. Och jo, det är troligtvis en människa som monterar det på plats.

T
L lordi skrev:
Jo, fläktar balanseras på ett eller annat sätt i fabrik.
Det är precis som med bildäck, fast de balanseras vid montaget på fälgen då även fälgar kan ha viss avvikelse i vikten.
Därför säljs ofta fläkt och motor komplett när det handlar om värmepumpar för de är balanserade och klara från fabrik och bara att montera in.
Allt som roterar med någolunda höga varvtal (som exempelvis fläktar och motorer) balanseras på det ena eller andra sättet i produktion.

• Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
J
Det är fullkomligt normalt med balanserande fläktar från samtliga tillverkare (Även EBM Papst som är en av dom främsta). Förekommer i allt från de minsta elektronikfläktar till 1200mm fläktar (ej sålt större än så personligen). Säger man något annat vet man helt enkelt inte vad man pratar om ‍♂️ Har fläktar från samma märke som varit i drift i snart 20 år och bytte en förra veckan som var 3 månader gammal.

• Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
K Kallep55 skrev:
Om jag säger såhär, IVT har info om detta och just den här maskinen, tro mig jag vet . Den är producerad av Bosch i Tranås som köpte IVT Värmepumpar 2005. Varumärket IVT lever fortsatt kvar och produceras inom samma väggar sedan 80-talet.
Har IVT info om TS värmepump eller vad menar du?

Jag vet att dom heter Bosch, det behöver du inte förklara för mig. Och när dom köpte IVT bryr jag mig inte om.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är fullkomligt normalt med balanserande fläktar från samtliga tillverkare (Även EBM Papst som är en av dom främsta). Förekommer i allt från de minsta elektronikfläktar till 1200mm fläktar (ej sålt större än så personligen). Säger man något annat vet man helt enkelt inte vad man pratar om ‍♂️ Har fläktar från samma märke som varit i drift i snart 20 år och bytte en förra veckan som var 3 månader gammal.
Du borde göra en tråd på något forum om hur dåliga fläktar dom tillverkar.. 3 månader?!?
(Det va ett skämt)

• Ledsen
cdx873v
  • Laddar…
CHEMAS CHEMAS skrev:
Har IVT info om TS värmepump eller vad menar du?

Jag vet att dom heter Bosch, det behöver du inte förklara för mig. Och när dom köpte IVT bryr jag mig inte om.
Ja IVT har info om TS maskin och TS har inte fullt ut gett en klar bild över varför han startat tråden, besvikelse när man inte blir särbehandlad tror jag är grunden till inlägget

• Ledsen
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Bilden blev spegelvänd av ngn anledning!
Då blir det ju VTI
Det här stämmer inte

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kallep55 skrev:
Ja IVT har info om TS maskin och TS har inte fullt ut gett en klar bild över varför han startat tråden, besvikelse när man inte blir särbehandlad tror jag är grunden till inlägget
Ok dåså. Kanske därför TS lyser med sin frånvaro. Du har nog en poäng där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.