3 981 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
IVT 860 ingen värme i radiatorer
Det ser ut som alla 4 anslutningsslangar är av typen som är för tappvatten.
Dessa är inte syrediffusionstäta. Detta leder till rost/magnetit i värmesystemet.
Jag har varit på annläggningar som bara är 2 år gamla som är helt igenfyllda med rost pga fel slangar.
Dessa slangar levereras inte med värmepumpen så det är inte ivts felbutan installatören.
Dessa är inte syrediffusionstäta. Detta leder till rost/magnetit i värmesystemet.
Jag har varit på annläggningar som bara är 2 år gamla som är helt igenfyllda med rost pga fel slangar.
Dessa slangar levereras inte med värmepumpen så det är inte ivts felbutan installatören.
Ja, jag noterade faktiskt det också när jag tog fram vilka slangar som skulle behövas bytas men förstod inte om det kunde påverka så mycket. Det här känns som jag får prova hur alla fina ord om ansvarstid och så från husbyggaren gäller i verkligheten, det är ju inom 10 år och ett fel som jag omöjligen kunde ha upptäckt innan...
Tiden går, slangarna byttes i varje fall, helt igensatta, slingorna spolades igenom, bytte alla ventiler och så bad jag dom sätta i ett magnetfilter som hade ett väldigt tjockt lager magnetit på sig efter ett par dagar bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
IVT Garanti ingen ersättning för kass ventil
Värmepumpar -
Är elektrikerns förslag kostnadseffektivt (få plats i elskåp och mäta förbrukningen på två säkringar)?
El -
Hur får man bäst upp ett massivt trägolv till andra våningen?
Golv -
Ingen värme på elementen. IVT 413 airx
Värmepumpar