Hej!

Nej, nu när det blir är lite kallare så märker man ju att det inte fungerar som det ska, alltså, så länge golvvärmen på nedervåningen är satt på någon nivå så att någon slinga är aktiv så orkar vattnet inte upp till radiatorerna på övervåningen. Märkligt, pumpen som sitter i IVT:n fungerar ju uppenbarligen annars skulle det ju inte bli varmt då pumpen vid golvvärmefördelaren inte går.
 
Nuvarande teori här, anslutningsslangarna kan vara igensatta det är tydligen en fjäder i dessa så de lättare blir igensatta och det blir för dåligt flöde, så jag ska se till att få dessa bytta.
 
Är GV kopplat på samma stam upp som elementen och flödet är för snålt, så är det nog så att pumpen ska ställas till max för att tryck på flödet eller igensatta slangar. Klassiker på IVT äldre. Är flödet får låg så stjäl GV om termodonen är mycket öppna , genom att pumpen för GV drar åt sig flödet. Blir en kortslutning i systemet Allt detta med GV som är på samma stam som elementen 1 tr. upp, är ett problem som många har. Lika blir det med en källare med element och VP står nere. Elementen har kortare väg för att få flödet och stjäl från övriga delar.
 
Pumpen är på max, IVT teknikern som sa att det kunde vara anslutningsslangarna kommenterade också att jag har en ventil som kortsluter tillopp och retur, han sa att den inte brukade sitta där, den var öppen nu så varmt vatten kom in på retursidan också, när vi stängde den så löser den för högt gastryck, vilket han sa kunde vara fallet om det var dåligt flöde, för då har det ingen vart att ta vägen. Se bild.

Så nu sitter jag här och funderar på om jag ska be en röris byta anslutningsslangarna på chans eller försöka reda ut mer vad det kan vara, jag tycker en golvslinga inte får riktigt med värme heller men det vet jag inte om det är relaterat till det övriga. Tycker inte anslutningsslangarna borde vara igensatta på 7 år sen det byggdes.
 
  • Installation av rör och ventiler under panna med manometer och flexibla slangar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter den ventilen mellan in/ut från värmen kompressor så ska den vara stängd ör som en baypass. Har du rensat filter, under ventilen inklämd sitter som det ser ut en filterboll. med sexkantpluggen uppåt. då ska det vara ett handtag på undersddan att stänga, för att kunna rengöra utan att tappa ut nästan all vatten
 
Har ni kollat silen i returledningen?
Det ser ut som du har en filterventil precis ovan golvbrunnen.
 
Filtret är kollat och det var rent. Bypass-ventilen är nu stängd, men som sagt så löser den på högt gastryck efter ett tag då, i varje fall om golvvärmen är på också men jag har inte testat klart exakt när det händer.

Var inte och kollade golvvärmefördelaren igen, den verkar inte som ventilen på den slingan öppnar (den åker upp lite och blir blå på dom andra ) tog loss den och försökte få piggen under att röra sig, men den verkar sitta fast om det är tänkt att ventilen ska trycka ned den i varje fall.
 
Ja, något verkar ju vara galet med golvvärmen (också?) helt klart, alla 8 ventiler verkar orubbliga, luftar jag på retursidan så kommer droppar det lite vatten (0.5l på 10 minuter kanske) ingen luft, kanske är har alla fastnat i stängt läge, dom ser ut att vara i samma höjd i varje fall. Vatten är genomskinligt, lite rött och lämnar ett ordentligt lager av rost efter sig. Prövade smörja en Roth ventil och dra/trycka rätt hårt på den med polygrip men den rör sig möjligen en halv millimeter nedåt eget annat, men piggen går fint att snurra på. Rören på returen ser nästan tommat ut (ingen beläggning i) medan de på tilloppet verkar ha fått lite rost i sig. Tja vad vet jag, kallt är det i varje fall nu :)
 
Sitter piggarna nere så finns det ingen värme, knacka på med ett mejselskaft som hackspett så brukar dom lossna. Inga verktyg på piggarna. Elementen hur är det med dom, fullt öppna. det att VP löser berör säkert på att VP inte blir av med värmen, går cirkpumpen som den ska, vet du det Den sitter bakom frontplåten nere under VP.
 
J jonaserik skrev:
Sitter piggarna nere så finns det ingen värme, knacka på med ett mejselskaft som hackspett så brukar dom lossna. Inga verktyg på piggarna. Elementen hur är det med dom, fullt öppna. det att VP löser berör säkert på att VP inte blir av med värmen, går cirkpumpen som den ska, vet du det Den sitter bakom frontplåten nere under VP.
Piggarna verkar lite lossna, gjorde som du skrev men dom sitter fortfarande kvar, trycker jag ovanifrån med något i trä ör den sig kanske 0.5mm, känns typ som den skulle hållas kvar av tryck/vakuum men det är bara känslan. Alla radiatorer är fullt öppna. Märkliga är ju att den värmepumpen löser innan den ens lyckas skicka upp det varma vattnet till övervåningen, jag menar även om vi skulle säga att golvvärmen var helt stängd någonstans så borde ju pumpen i värmepannan kunna trycka upp vattnet bara istället för att lösa. Jag är ju fortfarande fundersam varför det ens sitter en bypass mellan tillopp och retur när IVT teknikern inte hade sett det förut och man kan ju tänka sig att man normalt sett inte vill att vattnet tar den vägen...
 
Blir det värme uppe om du stänger ned golvet.
 
Tidigare blev kom det upp lite värme om jag stängde av golvvärmen, men nu verkar det inte heller fungera, det har blivit sämre helt klart. Nu är returen varmare än tillopp i värmepumpen och som sagt så löser den om jag stänger bypass, misstänker att det är stopp i returen vid värmepumpen. Drog i anslutningsslangen igår, den kändes frasig och då rensade jag filtret igen och då var det massa grisaktiga flagor i den som inte varit där tidigare.
 
IVT och slangar, har varit uppe förr. kan inte säga 100 % men är en god kandidat för dåligt flöde och VP blir inte av med värmen, samt flödet över systemet blir väldigt kort. Blir stökigt att byta om det inte finns ventiler att stänga med. Huset kan ramla ner, som det kallas, allt vatten åker ur. Det går att byta själv om man vet vad verktyg är, men blött blir det.
 
Jag får försöka få den bygg, kanske borde sätta i ett magnetfilter också då det verkar vara mycket rost i vattnet, frågan är vart det kommer ifrån, alla för är ju antingen plast eller koppar och systemet är sju år gammalt bara. Kanske går att byta själva men det är pressat och går inte att stänga av direkt vid pumpen, enda som finns är för att stänga av till övervåningen.
 
Hur gammal är den, burken i den är av stål, kanske därifrån som det kommer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.