Mikael_L
Nu efter att ha fortsatt att prova att vara snål med elpatronen även under kalla dagar (det har varit runt -15° någon dag) så ser jag ju att med 0,5kW tillskott dalar tempen i tankarna kontinuerligt.
Minst 1kW elpatron verkar vara ett måste när utetempen ligger runt -10°.

Jag har skruvat in allt så det blir ca 2° kallare inomhus än komfortabelt, och så stödeldar vi i kaminen för att det ska bli riktigt mysigt. Och den värmen återvinns ju då den snåla elpatroninställningen ser till att IVT'n nästan alltid kör återvinning.
 
V vegaz skrev:
Hej
Jag har hela sommaren kört med vår panna (IVT 490) utan elpatron. Jag tyckte nämligen det var lite onödigt att den drog igång på full effekt direkt efter en dusch då vi endå inte behöver mer varmvatten efter det på länge. Duschar på morgonen före jobb och behöver ju inte varmvatten förrän vi kommer hem. På den tiden hinner kompressorn/värmeåtervinningen att värma vattnet till sina 60 grader. För övrigt kan nämnas att detta sparar ca 200:- per månad från motsvarande månad 2008.

Nu börjar hösten komma och golvvärmen ska kanske snart kopplas in igen. Min test i höst/vinter blir att endast köra på återvinningen/kompressorn. Dvs fortsätta att ha elpatronen urkopplad.

Jag behöver dock er hjälp att sätta lite ramar och regler för att ha lite koll... Kan jag förvänta mig att klara uppvärmningen endast på kompressorn, "allämnvärmen från elprylar mm" samt eldning i kaminen. Och hur mycket eldning i kaminen i så fall.

1. Förra året gjorde vi av med totalt 14.000 kwh. Under sommaren har vi nu gjort av med totalt 400-600 kwh/månad (hushållsel, varmvatten).
2. Under de kallaste månaderna gjorde vi av med som mest 1900 kwh (alltså ca 1500 kwh i uppvärmning?)
3. IVTs värmepumpseffekt är ca 2 kw och den drar då ca 1 kw
4. Utluften från pannan när kompressorn går är ca 0-5 grader.
5. Innetemperatur runt 20 grader önskas
6. Huset är mycket tätt och välisolerat (byggt 2008, 30 cm cellplast i grund, 36 cm lättbetongväggar, 70cm stenull i vind, 36cm mineralull i snedvägg). Värmeförluster och läckage minimerat genom värmekamerabesikningar under och efter bygget.
7. 1½ plans hus, 164 kvm boyta
8. Vedeldning en gång om dagen tycker vi är ok - dock max 5 kbm ved under vintern.
9. Dovre 2100 CB (11 kw) inmurad kassett. Verkningsgrad - vet ej??

Klarar vi detta tror ni? Hur mýcket ved Vad säger ni som kan räkna på detta?

Måste bara fråga. Kan man stänga av elpatronen helt? Hur i så fall?
 
Mikael_L
Håll inne knapp höger pil i 5-10 sekunder.
Displayen meddelar Access: serviceläge.

I meny 8.12 hittar du max tillgänglig effekt för elpatron.
Det är en mjukvarustyrd effektbegränsning av tillskottsvärmen, som begränsar genom att pulsbreddsmodulera strömmen till slingorna för de små effektstegen (100W per steg).

Jag brukar ställa ner denna till typ 0,2kW under sommarhalvåret, bara så att pumpen kan få lite elpatronhjälp att toppa värmen vid legionella-körning.

Under höst och vår ökar/minskar jag successivt på tillgänglig effekt så under den kallaste perioden godkänner jag mellan 1-2 kW. Jag försöker tvinga IVT'n att köra kompressordrift maximalt.


edit:
OBS, ladda ner installatörsmanualen som är länkad till i inlägg #65 på förra sidan.
Och ha lite koll på vad du gör, ty man ska nog inte pillra i riktigt alla inställningar.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håll inne knapp höger pil i 5-10 sekunder.
Displayen meddelar Access: serviceläge.

I meny 8.12 hittar du max tillgänglig effekt för elpatron.
Det är en mjukvarustyrd effektbegränsning av tillskottsvärmen, som begränsar genom att pulsbreddsmodulera strömmen till slingorna för de små effektstegen (100W per steg).

Jag brukar ställa ner denna till typ 0,2kW under sommarhalvåret, bara så att pumpen kan få lite elpatronhjälp att toppa värmen vid legionella-körning.

Under höst och vår ökar/minskar jag successivt på tillgänglig effekt så under den kallaste perioden godkänner jag mellan 1-2 kW. Jag försöker tvinga IVT'n att köra kompressordrift maximalt.


edit:
OBS, ladda ner installatörsmanualen som är länkad till i inlägg #65 på förra sidan.
Och ha lite koll på vad du gör, ty man ska nog inte pillra i riktigt alla inställningar.
Jag tänkte begränsa elpatron på ivt 690. Menyn ser ut att vara likvärdig mellan 490 och 690.
I både manualerna står det kopplat till 8.12
”Varning: Max tillgängligt eltillskott att detta inte ska vara högre eller lägre än vad pumpen har för effekt.”
Är det helt lugnt att dra ner detta värde eller finns det några andra risker (förutom brist på VV eller värme)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.