60 258 läst · 86 svar
60k läst
86 svar
IVT 490 utan elpatron - vintertest
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Ang din cirk-pump är det nog rekomendabelt att den går, för att hålla skräp i vattnet flytande.hammarhaj skrev:Jag försöker snickra lite med min 490 för att få den lite mer effektiv och ej så "dygnselpatroninspirerad" (lång och konstigt ord) och har gjort som många ovan med effektvakter mm.
Det jag gjort mer är att minimera framledningskurvan så mycket det går samt även varmvattnet. Detta för att få VP att jobba med bättre temperaturer. Jag hoppas det får utslag på nästa räkning (graddagsjusterat självklart)
Effektbegränsningen är jättebra, då får man den effekt man behöver och kan invänta nästa dag när temperaturen höjs och man inte är hemma. Har man sedan som vi golvvärme på betongbjlk så blir trögheten helt ok att jobba med.
Ett bekymmer att hålla sig borta från är risken för avfrostning som man kommer till.
Jag har en fråga:
Kan man sommartid stänga av cirk-pumpen från regulatorn?
Jag märkte att den gick i somras, känns onödigt och ger inte någon möjlighet till att avlufta systemet direkt vilket man ju vill.
Skräpet (oxider mm.) kan lägga sig i botten på värmeslangar/radiatorer och försämra värmeavgivningen.
Ställ den på den lägsta hastigheten kanske !
Alltså jag har för en vecka sen köpt ett hus med en IVT 490 i och jag märkte direkt att lampan för elkassetten lyste ganska ofta, jag hittade då denna tråd och som det verkar så finns alla roliga inställningar under meny 8 men jag kan inte komma dit på något sätt i min meny. Finns detta undangömt på något sätt? Fick bara en väldigt enkel broschyr med i husköpet som dokumentation om IVT:an.
http://www.smedensberg.se/pdf/manual-ivt-490.pdfrogga2 skrev:Alltså jag har för en vecka sen köpt ett hus med en IVT 490 i och jag märkte direkt att lampan för elkassetten lyste ganska ofta, jag hittade då denna tråd och som det verkar så finns alla roliga inställningar under meny 8 men jag kan inte komma dit på något sätt i min meny. Finns detta undangömt på något sätt? Fick bara en väldigt enkel broschyr med i husköpet som dokumentation om IVT:an.
Du måste in i installatörsmenyn/servicemenyn för att komma åt den menyn.
Håll in den högra knappen i ca 6 sekunder så växlar 490'n över till serviceläget, och du kan då komma åt fler menyer.
På http://www.ivt.se finns det manualer att ladda ner. Den lite mer avancerade manualen kallar dom för installatörshandledning.
Håll in den högra knappen i ca 6 sekunder så växlar 490'n över till serviceläget, och du kan då komma åt fler menyer.
På http://www.ivt.se finns det manualer att ladda ner. Den lite mer avancerade manualen kallar dom för installatörshandledning.
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IVT490_Inst_1.2_sv.pdfpjoffen skrev:Du måste in i installatörsmenyn/servicemenyn för att komma åt den menyn.
På [länk] finns det manualer att ladda ner. Den lite mer avancerade manualen kallar dom för installatörshandledning.
d^_^b
Hehe ...vegaz skrev:
En fantastiskt bra tråd du startat.
Jag har precis börjat köra igång vår IVT490, och har redan upptäckt att den ibland står och kör elpatron medan inte ens kompressorn är igång ! :x
Jag ska helt klart greja en del med detta, och återrapportera hit vad jag kommer fram till. Men troligen kommer jag inte ha så mycket att bidra med förrän till hösten/vintern, då vi inte ens flyttat in än.
Men jag kastar in en fråga nu direkt.
Är det någon som vet om det finns någon IVT490 firmware. Antingen uppgraderad programvara från IVT eller någon hackad kod?
(Jag har ingen IVT men en NIBE)Mikael_L skrev:
Kan vara att förångningstemperaturen kommer under 0 grader, då stannar den ibland för att få bort is.
Eller så får kompressorn inte starta inom en viss tid efter den stannade (är en inställning för att minimera antal start-stopp)
Kontrollera att frånluftstemperaturen inte hamnar under 0 (öka ventilationen eller inomhustemperaturen om den gör det)
Kontrollera om det finns en inställning att elpatronen bara får vara igång om kompressorn är igång.
Så kan det verkligen vara, då vi fortfarande bygger är det ju rätt svalt i huset.harry73 skrev:
Och sen har jag inte monterat några vent.rör än, utan jag suger endast luft i tvättstugan, vilket kanske ytterligare försämrar vilken temp avluften får.
Det gör mig inte så mycket (i detta läge) att kompressorn stannar, men att vräka på kW med elpatronerna irriterar förstås, då det inte finns så stort värmebehov egentligen. Bara huset är över 0° så är det ganska OK, typ.
Men idag ska jag kolla service-menyerna där, som tipsades om i tråden.
Jag har nu kört elpatronsfritt under sommaren och hösten.
Men den senaste tiden har vår IVT490 orkat få upp vattentempen knappt över 40° . Så idag slog jag igång elpatronen.
Jag börjar lite försiktigt med att tillåta 0,5 kW.
Utetemp har börjat snitta runt 0° med några minus på natten och några plus på dagen.
Men den senaste tiden har vår IVT490 orkat få upp vattentempen knappt över 40° . Så idag slog jag igång elpatronen.
Jag börjar lite försiktigt med att tillåta 0,5 kW.
Utetemp har börjat snitta runt 0° med några minus på natten och några plus på dagen.
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Någon som vet hur man ställer in IVT490 så pannan prioriterar att köra på kompressorn i största möjliga mån:|
Läste tråden från början o hittade svaret
Läste tråden från början o hittade svaret
Redigerat: