Man kan fördröja inkopplinen av elpatronen.
Det första är att ställa in ekonomidrift på pannan.
Det gör att kompressorn får mer tid på sig att värma upp vattnet innan patronen går in.
Om man vill öka den tiden ytterligare går man in i parameter 8.1.1 och ställer upp tiden.
Jag kör på 4 timmar (240 min). Innan det får inte patronen gå in.
Det görs i serviceläget. Se ovan i tråden.

Mät temperatur på ublåset till kråkorna !!

jag har en mätare på det och den brukar ligga strax över nollan - lägre än så vill jag inte ha det pga frostrisk i rören mm.

Hej, tack för en mycket intressant tråd!
Vi har ett halv-nybyggt (2004-2005) Trivselhus, omgjort, modifierat ca 225 kvadrat, 1½ plansvilla. 2,2ton kamin http://www.spiscenter.se/sv/taljstensugnar_tulikivi_2200.html och IVT490, tyvärr.

Har tidigare år legat bra till på förbrukningen, allt från 16-18k kW.
Men nu med barn, mera tvätt, lagamat, belysning, garage etc springer vi upp emot 20-22k kW.
Vi har tidigare haft kurva 3,5, resten standard. (Är kurva 3,5 fabriksinställning?)

Har laborerat lite med pannan, tidigare sänkte jag finjusteringen 1,0 grad.
Kör nu istället kurva 2,0. Fin 0. Ekonomidrift.

Vi har värmegolv i hela huset, rumstermostat som står på ca 24 grader, dvs har möjlighet att koppla från om tempen stiger mycket men ändå så att golvvärmen kan jobba när det blir kallare ute trots god temp inne, garaget värms upp med tre radiatorer plus en luftavfuktare från Munters (2kW).

Nu till frågorna.
Vi upplever golvet i köket alltid som kallt, något trasigt?
Drar min avfuktare massor med ström? Tänker, den både värmer och cirkulerar samt höjer ju verkningsgraden för mina element? Kör runt 11 grader i garaget.

Kaminen är såklart väldigt trög, men håller sig väldigt varm ett dygn efter eldning. Vi eldar ca en korg per kväll från mitten på okt till april, minst. Förbrukar allt från 8 till 12 kubik ved per år. (Eldar för kråkorna ibland... mysvärme, redan varmt etc). Kaminen ger ingen större toppeffekt, men ger värmen läääänge.

Vad kan man mer hitta på? Vi har aldrig kallt inne, möjligen lite svalare i sovrummen på övre våningen dit kaminen inte orkar. (Ska investera i en takfläkt nere vid kamin). Men det är också ganska skönt.

Vi har alla ventiler max öppna, det drar duktigt från dom.

Vad tror panelen man ska hitta på?
Hur ser ni er förbrukning enklast? Elskåpet?
Vågar man fördröja elpatronens starttid för varmvatten någon timme?
Vågar man sänka elpatronens max-effekt? Står på 9,3kW nu om jag inte minns fel.
Håll igång tråden!

Ps. Jag är novis på detta.

Redigerat:
nu har jag ställt kurvan på 2,6 fin 2 termosterna 19 grader utom i badrummen 22.

Samt att jag eldar 1-2 timmar / kväll och jag tycker att elen börjar avta vilket är härligt att se.

Får väl se vad som händer när tempen kryper ner mot 0 och under med den inställnngen jag har idag

jag kör 21,5 inne & 24 grader i badrumet.

varför ska man fysa?

Vi har inga separata termostater i badrummen, dom går väl med ett fast antal varv i "shunten"? (heter det så?)

J
Hur blir det med värmetoppen som skall ske en gång/vecka för att döda bakterier om man stänger av elpatronen?

D
Om man antar att 490 fungerar som 495 gällande hur den arbetar mot värmeslinga respektive varmvatten, så spelar det ingen större roll med rumstermostaterna.

I system med en shunt som kopplar om mellan varmvattentillverkning och värmetillverkning tror jag att resonemanget med öppna termostater är mer relevant.

Med detta annorlunda system jobbar pannan hela tiden mot pannans förråd och detta fungerar då som ackumulatortank. Fördelar och nackdelar men i detta fallet ger det mindre känslighet för enskilda slingors flöde.

>Hur blir det med värmetoppen som skall ske en gång/vecka för att döda bakterier om man stänger av elpatronen?

När jag stängde av elpatronen höjde jag även vattentemperaturen till 60 grader. Så nu är det 60 grader nästan hela tiden. Inga basselusker som lever där inte.

jag antar att man bara stänger av elpatronen i läget för radiatorvärme.

Hej! Känns som detta är rätt tråd att rycka i?!
Har problem att ställa in pumpen i bra läge!
börjat pilla lite med den först nu efter 4år!
plattan är ju iaf torr!
har mixtrat lite med kurvknäckningen, men jag undrar om den går tillbaka till rätt värde när man ändrar tillbaka till tex kurva 2,8?
eller måste man ställa in den manuellt igen? har ju inga bra framledningstemperaturer att gå på!
har alltid kört med termostater på 22 grader, men dags att prova utan nu,med tanke på att golven oftast är kalla och att värmen är mkt ojämn!
Tacksam för svar.

undrar också hur ni kan få varmare i badrummet utan termostater?
har ni strypt värmefördelarn eller?
Hur många varv på den osv?

midsjö skrev:
Nu har jag värmekurva 2 finjustering 2 alla termostater helt öppna samt att jag har eldat ett par timmar lika förbannat går elen in????

Så fort vi anvämder varmvatten känns det som så går elen på kan det verkligen vara så här eller är det nåt fel på Pumpen Jag ska ringa IVT och ber att dom tittar över den för detta känns mycket märkligt.

Jag kan förstå om det är 10 minus att det behövs eltillskott om man INTE eldar men inte under dessa förutsättningar som jag skrev ovan.

Nåt tips på hur jag ska kolla om allt är som det ska emottages gärna..

//

Midsjö
Skaffa en innegivare som känner av tempen i huset.

Det pratas lite kring elpatronen och när den får gå in vid osv.

Service menyn 8.1.1 är väl inställning för när elpatron får gå in för värme?
Service meny 8.1.2 är väl däremot för varmvatten, när patronen tidigast får kliva in och börja värma vatten? Är det inte det som ni eftersöker, att kunna styra när patron tidigast går gå in o börja värma vatten?
8.1.1 står hos mig på 15 minuter.
8.1.2 står på 30 resp 120 min, vad betyder MAX värdet i 8.1.2? Så länge den max får gå på patron för att värma varmvatten?

Om man ställer 8.1.2 på 60 och 120, betyder de att den tidigast får gå in 60 minuter efter någon temperaturdrop? Eller är problemet att även om man ställer upp den tiden att den vid tömning av mycket vatten överskrider detta och går in o värmer ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.