Hej
Jag totalrenoverar garaget invändigt och behöver hjälp med några beslut gällande isolering.

Denna fråga har varit uppe i många liknande sammanhang förr och den kommer i lika många skepnader som åsikter & erfarenheter. Innan jag tar mitt beslut av metod skulle jag gärna bolla det för att inte missa några aspekter. Detta handlar i min situation om risk/reward där man får väga för/nackdelar.

Data:
Garage, fristående, delvis under mark á la suterräng
2 våningar
Betongplatta, ca 35m2
LECA-väggar
Garaget upplevs inte fuktigt, det känns torrt och väggarna är fina, så inga problem till att börja med.

Frågeställning:
Jag vill tilläggsisolera inifrån för att hålla en skaplig temperatur året om. Jag tänker använda mig av en Luft/Luft värmepump. Jag önskar ha väggar man kan skruva och hänga saker på och jag vill inte ha en källar-känsla, så något ordentligt ytskikt krävs. Vi kan återkomma till garagets övriga utseende senare, men det skall vara mer likt ett vardagsrum än en källare..

Jag är livrädd för mögel och fuktrisk så därför ser jag i princip 2 scenarion framför mig, efter jag vägt alla för/nackdelar:

Lås ute fukten och isolera med PUR-skum:
Regla med plåt, lägg isoleringsskum med bästa möjliga aktör och produkt direkt på LECAn.

Sätt Plyfa/osb och gips som ytskikt.

Fördelar: PUR isolerar mycket, sparar energi. Skall enl uppgift inte släppa igenom ånga/fukt och sluta helt tätt. Behöver inte vara orolig att organiskt ytskikt åt rummet till sitter i fuktig miljö. Lösningen tillåter bra ytskikt som bär vikt.

Nackdelar: Kostar en hel del med denna isolering. Skepsism kring materialets innehåll, dvs, kan det förekomma risk för giftiga ämnen kommer in i lokalen, finns fall där det har hänt? Håller leverantörernas specar och garantier i längden? Vad tar man för risker, om några?

Kommentar: Finns erfarenhter på forumet om denna lösning, Var finns problemen med detta?

Isolera inte alls:

Fördelar: Kostar inget alls, förutom mer i uppvärmning. Undviker risk-konsturktioner.

Nackdelar: LECAn tillåts inte andas in i rummet när den stängs in, och kan därmed bli fuktig. Om ytskikt består av plyfa och gips, med organiskt material närmast väggen, finns risk för påväxt över åren. Ser att folk bygger in sina källare hela tiden, med eller utan isolering, men jag vet inte om jag vågar det.

Kommentar: Hålla väggen öppen överst mot taget för att vädra väggen, alternativt små ventilations-hål?

Brasklappar:

- Jag vet redan att den bästa lösningen är att gräva upp runt huset och isolera utvändigt. Detta är dock inte ett alternativ, så vi lämnar det förslaget därhän.

- Jag vill inte putsa väggarna.

- Att isolera på vanligt sätt ser jag inte som ett alternativ. Det kommer garanterat bli en kall LECA-vägg, kondens från rummets luft samt att väggen inte andas. Det känns som att man ber om problem.

Status:

Jag har reglat väggarna med plåtreglar, 70mm.


Tacksam för synpunkter från de som har erfarenhet
 
  • Garage under renovering med 70mm plåtreglar monterade framför LECABLOCK-väggar och betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mineralull och gips hade jag kört på. Fungerar bra att fästa saker i gipsväggar, men större hyllkonssoller eller liknande bör nog undvikas.
 
R RiKr skrev:
Mineralull och gips hade jag kört på. Fungerar bra att fästa saker i gipsväggar, men större hyllkonssoller eller liknande bör nog undvikas.
Risken jag ser är fortsatt att man skapar en kall och fuktig LECA vägg om man stänger in den med mineralull.
Menar du att man inte skall använda fuktspärr alls för att det skall andas bättre? Det kan fortfarande växa på gipsets papper på insidan om miljön blir gynnsam för mögel...
 
  • Gilla
aquastealth
  • Laddar…
Jo det är så jag menar, det är inte en optimal lösning men den bör fungera ok. I detta garage gissar jag att det inte kommer tillföras speciellt mycket fukt inifrån. En konstruktion som är fri från organiska material, sånär som pappen på gipsen, är att föredra.
 
Egentligen finns det 100 trådar på ämnet tilläggsisolering, och där kan man välja väg framåt om man går på ”ingen isolering”, eller en variant er på cellplast, stenull, platon, etc etc.


Om vi belyser alternativet Polyuretanskum då,
Någon som har något att säga från erfarenhet?
 
Ingen mer?
 
S
Bästa enligt mig är att mura upp en ny lecavägg med 10cm mellanrum och detta fyller du med Perlite.

Alternativ två är att tilläggsisolera från utsidan.
 
Tack för tipsen, dock inte så aktuella från där jag är idag.
 
  • Gilla
aquastealth
  • Laddar…
Mikael_L
Du har ju redan faktiskt koll på läget.
Du vet att det borde varit utvändig isolering, utanför LECA i sutterängdelen. Det är den enda någorlunda säkra lösningen.

Allt du gör invändigt kan riskera konstruktionen i fukthänseende. All invändig isolering gör lecamuren kallare med vad det medför.
Du har även risker utifrån, förändringar i klimat, extremväder, skyfall, grundvattenförändringar osv osv.
Vissa yttre faktorer skulle inte ens yttre isolering råda bot mot, men några.


Nu har du tvärförkastat alla tankar på yttre isolering, så då är det bara så.

Räkna med en viss mängd inträngande fukt, hela tiden, och planera utifrån det. Dvs, isolera inte överdrivet mycket, och håll det så diffusionsöppet som möjligt, dvs skippa PUR. Med tätt PUR så har du kanske en bassäng med vatten bakom skummet med tiden.

Du skulle också kunna köra med ventilerad spalt närmast LECA, men den tar en del yta från rummet, och var ska du ta ventilationsluften från, och var ska du skicka den.

Kanske från rummet och skicka utomhus ...
Men kommer kosta lite energi då också.
Eller köra genom en luftavfuktare ...
 
  • Gilla
Aestivao och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men kör med plåtreglar, mineralull eller EPS cellplast mellan, sen fibercementskivor (minerit, ivarit) som målas med silikatfärg.

Då har du vad som närmast kan ses som en lite tjockare LECA-vägg fast som isolerar bättre.





Såhär skriver du:
H Holmasson skrev:
- Att isolera på vanligt sätt ser jag inte som ett alternativ. Det kommer garanterat bli en kall LECA-vägg, kondens från rummets luft samt att väggen inte andas. Det känns som att man ber om problem.
Och du har helt rätt, drar rätt slutsatser, men ändå är det vad du vill göra.

Det finns ingen isolering som trollar fram något annat, problemet är att under jord har du 100% relativ luftfuktighet 24/7, året om. Dvs du lär typ aldrig kunna åstadkomma något ångtryck utåt i konstruktionen, utan fukten kommer utifrån, och kanske även innifrån, beroende på vad du använder utrymmet till.
 
  • Gilla
Holmasson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kör med plåtreglar, mineralull eller EPS cellplast mellan, sen fibercementskivor (minerit, ivarit) som målas med silikatfärg.

Tack Mikael för ett utförligt svar med bra motiveringar till vad du föreslår, samt med utgångspunkt i mina förutsättningar, uppskattar detta! Jag tror du är något bra på spåren, som kan lösa mitt problem där jag fastnat mellan två halvbra idéer.

Du förordar en diff-öppen lösning för väggen och hur den skall åstadkommas. Fördelen med detta som jag ser det är att jag idag har det diff-öppet och om jag går ifrån det så lite som möjligt, så bör man undvika problem i största mån. I kontrast till detta har vi mitt förslag med PUR, som blir raka motsatsen, oavsett vad det innebär. Mitt garage mår bra idag och har gjort så i 20 år, så gör man stora förändringar vet man inte vad som händer, om man inte har järnkoll.

Eftersom jag inte kan isolera utifrån, vilket är bäst, så försöker jag göra det bästa utifrån var jag befinner mig. Dock skall man hålla siktet på vad syftet är, och när jag väger alla aspekter kommer jag fram till att ytskiktets funktion och utseende ( hänga och skruva) är viktigt. Om jag väger isolerings-effekt och energibesparingar mot risk för mögel och fukt, inser jag att isolering i sig inte är högt prioriterat. Dvs, en säker konstruktion går framför allt.

Jag har kollat närmare på fibercement-skivor, tex Cembrit, och materialet har intressant data. Det verkar uppfylla mina krav med hållfasthet, det är diff-öppet, brandsäkert, och att man kan skruva direkt i skivan. Ytskiktets finish verkar bra utseendemässigt, och det går att måla på. Det kostar en slant, men skall då jämföras med totala alternativ, som inte heller är helt gratis.

En fråga som kvarstår att diskutera är huruvida man skall/vill isolera lite med stenull. Kan det ligga direkt mot LECA-väggen utan spalt, då det är helt diff-öppet i sig ändå? Givetvis ingen fuktspärr i ytskiktet!

Om nu både Cembrit och ull andas, behövs ytskiktet ventileras ens?

Om så är fallet känns det som att man vill ta in det i in/ut i rummet för att inte släppa in mer kall-luft än nödvändigt utifrån.

Jag kommer ha en LLVP i lokalen som avfuktar, så den bör hålla koll på vad som tar sig in i termer av fukt, och jämna ut ev ökningar av fukt som kommer från väggen. Om väggen blir kallare pga ullen så borde även den "kondensen" ha en chans att andas ut i rummet vida den difföppna skivan samt eventuella ventilationshål?

Har du fler tankar att lägga till detta, så jag förstått rätt?

Tack!
 
Ett alternativ är också att du använder isodränskivor invändigt som isolering med en liten luftspalt till väggen som också är öppen upp- och nertill. Det är den konstruktionen man använder när man ventilerar källarväggar tex. Med stålreglar skulle jag säga att du får en säker konstruktion, särskilt med tanke på att utrymmet är uppvärmt och därmed aldrig blir råfuktigt.
 
Nu har du redan reglat så då är det mineralull eller cellplast som ligger närmast till. Annars känns det ju ganska skönt med isolerande lättbetongblock
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ett alternativ är också att du använder isodränskivor invändigt som isolering med en liten luftspalt till väggen som också är öppen upp- och nertill. Det är den konstruktionen man använder när man ventilerar källarväggar tex. Med stålreglar skulle jag säga att du får en säker konstruktion, särskilt med tanke på att utrymmet är uppvärmt och därmed aldrig blir råfuktigt.
Tack!

Med tanke på att jag nog ändå behöver fibercementskivor för att undvika påväxt, enda riktigt oorganiska ytskikt som finns som är bärande?

Att isolera är inte jätteviktigt, men trevligt för komfort och ekonomi. Så jag kanske inte vinner så mkt på att skaffa en ännu bättre isolerprudukt än stenull? Kaka på kaka då, speciellt kostnadsmässigt..
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nu har du redan reglat så då är det mineralull eller cellplast som ligger närmast till. Annars känns det ju ganska skönt med isolerande lättbetongblock
Det var så jäkla jobbigt att regla upp, så jag bygger hellre ett nytt garage än att ta ner det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.