T tobbbias skrev:
Fuktig luft kommer kondensera mot den kalla LECA-väggen. Frågan är: Gör det något? Har du golvmaterial som kan ruttna? LECA-väggen i sig själv klarar såklart av fukten...
I köket har man oftast massa vattendroppar som ligger i diskhon. Det är väldigt sällan någon gråter om mögel i köket för det. I sovrummet har många människor ett dricksglas med vatten. 100 % fuktighet i närheten av det glaset... :)
Nä, skämt åsido; tror du inte att du överdriver farhågorna? Bygg väggen, om 20 år köper någon annan huset, de märker att det är lite mögel på baksidan av gipset och drar ned skiten och sätter upp nytt. Problem solved...

Så kan man resonera, men i detta fallet kan jag inte det. Jag kommer göra det här bygget så bra jag kan och vill inte kompromissa med något, och jag bygger det i första hand för mig själv.

Sen har du rätt i sak, LECA och fukt är ok, så länge jag inte stoppar in material som kan mögla, därav diskussionen kring Cembrit-skiva eller gips (som har papper). I övrigt är det stengolv. Sen är det en våning ovanför som står på garaget, man vill ju även undvika fuktvandring upp dit (som var en riskfaktor) som leder mig till att utesluta PuR-skum där fult stängs inne i väggen.

Otroligt många faktorer att tänka på och jag lägger hellre en extra slant o blir nöjd.

Jag har drömt om att bygga mitt eget garage som jag vill ha det i över 15 år, så jag kommer inte tumma på nåt :)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Det första jag gjorde i en liknande situation i mitt garage var att dela upp garaget i två delar, delen under mark och delen som inte var under mark. I mitt fall ledde detta till ett förråd längs in i garaget. Jag valde sedan att lägga ett några centimeter luftspalt sedan fuktspärr mot väggen (plast) i förrådsdelen. Sedan byggde jag vägg och isolerade denna. Fukten rinner då nedåt och hamnar under golvet i förrådet (golvet är ventilerat och dränerat). Sedan kör jag luftavfuktare i garaget, den räcker nästan till för att hålla det varmt också. Viss kompletteringsvärme behövs när det är kallt. I den delen som inte är under mark har jag isolerat i väggen på vanligt vis.

Precis som TS så hade jag ingen möjlighet att isolera på utsidan då garaget byggdes som kallgarage i suterräng och det är asfalt som utgör golvet.

Jag gjorde innan isoleringen ett test där jag satte upp en 2x2m2 isolerad ruta mot betongen med fuktspärr och isolering utanför. Denna visade endast mycket små tendenser till fukt, vilket gjorde att jag vågade stänga in fukten, men bara nästan. Jag fick efter en handfull år problem med lukt, vilket visade sig bero på att mina hantverkare vid byte av taket (hela bjälklaget byttes) inte hade tätat mellan vägg och tak vilket ledde till att varm luft kunde ta sig in. Jag rev innertaket och gjorde om tätningen mellan vägg och tak och det var då jag satte in luftavfuktaren, egentligen för att torka upp det som börjat lukta pga läckaget av varmluft, men efterhand så har jag insett att det är rätt bra att köra denna som primär värmekälla också. Jag har kört så i två år nu utan problem. Jag skulle nog kunna stänga av den, men varför då?

Jag har pga luftavfuktaren hittat en fuktvandring genom golvet (asfalt) på ett ställe också, den fanns inte innan jag stoppade in luftavfuktaren, vilket kommer att leda till att jag skall gräva upp den platsen och lägga nytt grus där (misstänker att det är en rot från ett träd som tidigare stod på utsidan av väggen som letat sig in där, det finns garanterat sådant som inte är grus under asfalten på den fläcken i alla fall). Jag avvaktar dock lite till med detta då jag funderar på att lägga in betongplatta och då måste jag gräva ur ett par decimeter för att få ned isolering under också...

Summa summarum, det kan fungera att isolera och stänga in fukten och ventilera väggen underifrån, om inte fuktvandringen är alltför stor. Påminner till viss del om lösningen i inlägg #33...
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
lite bilder på status idag.

När jag väl bestämt mig hur jag gör o påbörjat bygget med ytskiktet skall jag nog stänga ner denna tråd o starta en ny, man vill ju inte få nya idéer halvvägs :rofl:
 
  • Byggarbetsplats med oskyddade murblockväggar, metallstomme och synliga elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggarbete med stålreglar mot betongvägg och elinstallationer i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum i byggfas med metallstomme, isolering och synliga elinstallationer mot betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Blir nog bra det där, men var är tårtan? :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Blir nog bra det där, men var är tårtan? :D

Tårta och öl till alla som hjälpt till, med råd eller svett, när allt är klart.
 
Det kommer bli bra hur du än gör! Som sagt så om du använder oorganiska mtrl rakt igenom så kan du ju inte ens få några problem :D(y)

Jag såg att du också lyckats kleta lite fogskum på fönstret... Jag lyckades med samma visa här hemma hos mig när jag installerade mitt första fönster ... :sweat: :p (jag fick skära/skrapa bort det och måla om :sweat:) man lär sig hela tiden (y)(y)

Bra idé med att stoppa tråden också. Man blir bara tokig till slut eftersom det finns oändligt många sätt att lösa sådana här problem på. Kör hårt(y)
 
Tack för peppen :)

Förra ägaren som kletat i bygget troligtvis. Får ta o åtgärda allt eftersom felen hopar sig :)

Paranoid är det lätt att bli i en värld av ”möjligheter” och minor att trampa på..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel mexitegel skrev:
Ditt fall skiljer sig lite i och med att du inte kommer isolera utvändigt, men principen torde bli densamma, men att du ska isolera hela väggen.
Den utvändiga isoleringen, eller avsaknaden av den, gör en mycket väsentlig skillnad, tyvärr.
 
Mikael_L
T tobbbias skrev:
Såhär var mitt förslag på vägg och ventilation, expertpanelen här får gärna skjuta ned förslaget;
[bild]

[bild]

Det hela bygger väl egentligen på att det ska vara en luftspalt mellan byggnadsdelarna så att inte fukten bara kan diffundera rakt igenom de fasta materialen utan måste först bli vattenånga och därmed tas upp i luften som kan "andas" med hjälp av ventilation. Sen hur mkt luftflöde man egentligen kan få där på baksidan av inneväggen är lite oklar. Men det blir solklart bättre än att helt stänga igen väggen.
Hej, problemet med denna konstruktion är att man låter rumsluft passera över ytan på LECAväggen.

Marken utanför muren är troligen ungefär 10°C året om.
Om det är 22°C inne i garaget så kommer temp i luftspalten vara något högre, säg 22°C, men ge och ta, det beror på hur tjock lecamur man har resp tjocklek på EPS.
Sen ökar väl tempen ytterligare något där när man börjar låta varm rumsluft circulera där.

Men till problemet
I luftspalten som håller 12°C kan luften max bära 10,7 gram vatten/m³ (som vattenånga), sen fäller det ut som vatten, som börjar rinna på LECA och EPS-väggen.
Det i sin tur betyder att den 22°C-iga luft som vi skickar in dit för innehålla max 10,7 g/m³, och det innebär en RF på max 55%.
Så ska inte vattnet från den 22°C varma inomhusluften fälla ut inne i spalten så måste den alltså vara riktigt torr.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den utvändiga isoleringen, eller avsaknaden av den, gör en mycket väsentlig skillnad, tyvärr.
På vilket sätt?
 
mexitegel mexitegel skrev:
På vilket sätt?

Leca-väggen blir varmare och skillnaden mellan inomhusluft och temp på leca-vägg blir mindre. Lecan blir varmare och torrare oxh mindre risk för kondensutfällning
 
Nu är det i detta fallet lite sent. Men ökar inte lecans isoleringsförmåga om den är putsad på båda sidor? Då blir ju luften i stenen "instängd", som det är nu är den ju "öppen".
Jag märket en stor skillnad när det gäller ljudgenomsläppligheten på en lecavägg mellan oputsad, putsad på en sida och putsad på båda sidor när vi byggde. Nu var detta förvisso en innervägg och ljudgenomsläpplighet. Men borde inte även isolerförmågan bli bättre om man "tillsluter" stenen på båda sidor?
Nu hjälper det ju kanske inte TS då det är svårt att putsa väggen när reglarna redan är uppsatta. Men någon annan kan ju kanske göra annorlunda om det nu är så att det blir bättre vilket jag tror.
 
  • Gilla
Holmasson
  • Laddar…
H Holmasson skrev:
Leca-väggen blir varmare och skillnaden mellan inomhusluft och temp på leca-vägg blir mindre. Lecan blir varmare och torrare oxh mindre risk för kondensutfällning
Jo, det är självklart. Utrryckte mig lite oklart. Jag menade vad skillnaden skulle vara för din vägg som är oisolerad hela vägen mot den övre delen i väggen som beskrivs i boken som också är utvändigt oisolerad?

Skillnaden torde endast ligga i hur säsongsvariationerna påverkar väggen. I bokens exempel (fortfarande den utvändigt oisolerade övre delen av väggen) är väggen kallare vintertid än din vägg som ligger under jord eftersom det inte finns någon jord som isolerar naturligt. Detta ökar risken för kondensbildning vintertid.

Möjligen skulle den negativa skillnaden kunna finnas på sommarsäsongen, eller hösten med fuktig varm luft mot väggen som är kallare men även den borde vid det laget ha hunnit värmas upp att det inte innebär någon ökad risk.
 
  • Gilla
Holmasson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, problemet med denna konstruktion är att man låter rumsluft passera över ytan på LECAväggen.

Marken utanför muren är troligen ungefär 10°C året om.
Om det är 22°C inne i garaget så kommer temp i luftspalten vara något högre, säg 22°C, men ge och ta, det beror på hur tjock lecamur man har resp tjocklek på EPS.
Sen ökar väl tempen ytterligare något där när man börjar låta varm rumsluft circulera där.

Men till problemet
I luftspalten som håller 12°C kan luften max bära 10,7 gram vatten/m³ (som vattenånga), sen fäller det ut som vatten, som börjar rinna på LECA och EPS-väggen.
Det i sin tur betyder att den 22°C-iga luft som vi skickar in dit för innehålla max 10,7 g/m³, och det innebär en RF på max 55%.
Så ska inte vattnet från den 22°C varma inomhusluften fälla ut inne i spalten så måste den alltså vara riktigt torr.

Så du förordar hellre en lufttät vägg än en ventilerad?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, problemet med denna konstruktion är att man låter rumsluft passera över ytan på LECAväggen.

Marken utanför muren är troligen ungefär 10°C året om.
Om det är 22°C inne i garaget så kommer temp i luftspalten vara något högre, säg 22°C, men ge och ta, det beror på hur tjock lecamur man har resp tjocklek på EPS.
Sen ökar väl tempen ytterligare något där när man börjar låta varm rumsluft circulera där.

Men till problemet
I luftspalten som håller 12°C kan luften max bära 10,7 gram vatten/m³ (som vattenånga), sen fäller det ut som vatten, som börjar rinna på LECA och EPS-väggen.
Det i sin tur betyder att den 22°C-iga luft som vi skickar in dit för innehålla max 10,7 g/m³, och det innebär en RF på max 55%.
Så ska inte vattnet från den 22°C varma inomhusluften fälla ut inne i spalten så måste den alltså vara riktigt torr.

Segt att vi vet först efteråt vad som blir en normal luftfuktighet i rummet. Sen kan man alltid åtgärda det mekaniskt med avfuktare osv. Jag har sensorer i hela huset, krypgrund, övervåning garage som mäter fuktigthet idag. Jag har stenkoll på hur det ändrar sig med temperatur och säsong. I krypgrunden har jag kopplat det till fläkt och/eller avfuktare beroende på behov.

Inbillar mig att jag gör samma i garaget och inte lämnar något till slumpen. En liten Woods avfuktare och en luft-luft-värmepump borde kunna få fason på grundförutsättningarna.

Fördel på vintern är om man tar in en skvätt kall luft utifrån och värmer upp den så blir den bra torr, den innehöll inte så mkt vatten när den kom in. Sommarn är en annan femma, då gissar jag på att garaget kommer vara kallare än utomhus, om jag inte har öppna spjäll, i alla fall så är det så idag.

På vintern är garaget i sig runt 7 grader, det värms upp av marken. På sommarn är det kanske 15, när det är 20+ ute. Så man får olika problem per säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.