Hänger på här, min QT3549 har samma problem, startar inte efter tre veckors avstängning (när frysen vR på, men jag stönge av ismaskinen på panelen). Nu blinkar den i alla fall vid panelen efter en tio miinuter men ingeen felkod, så alla tips på vad som kan hjälpa är uppskattat. Skåpet fr 2007 och har gått felfritt. Var kan man prova att börj felsöka någonstans ? Skruven funkar som den skall och det är tent och fint, kan något ha frusit och var tinar jag upp i så fall ?
 
Någon som provat att byta magnetventilen själv förresten ? Skall fe mig på skåoet med rengöring först ikväll…
 
A
O olof63 skrev:
Hänger på här, min QT3549 har samma problem, startar inte efter tre veckors avstängning (när frysen vR på, men jag stönge av ismaskinen på panelen). Nu blinkar den i alla fall vid panelen efter en tio miinuter men ingeen felkod, så alla tips på vad som kan hjälpa är uppskattat. Skåpet fr 2007 och har gått felfritt. Var kan man prova att börj felsöka någonstans ? Skruven funkar som den skall och det är tent och fint, kan något ha frusit och var tinar jag upp i så fall ?
dispensern brukar blinka när det ä fel och filterlampan i någon otakt

ventilen till din finns inte längre utan du får bygga om den till den nya
 
tack föe svar, vad menas bygga om till nya ?
 
A
O olof63 skrev:
tack föe svar, vad menas bygga om till nya ?
byta ventil och anslutningsslang till den nya modellen
 
hmm, låter avancerat…. tänkte börja med att ta ut allt i skåpet, dra ut och kolla baktill inkl lossa slangen. hur kan jag felsöka vidare tror du ?
 
Jaha så här ser det ut. Torkat, kört lite varmluft runt slangen i fråga och rengjort runt ventilen i botten av skåpet- skall prova strax Tomt kylskåp med frost på översta delen och ren ventilsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av kylskåp med torkade slangar och rengjord ventil, förberedd för testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av skåp med en slang, damm och en ventilkonstruktion i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vågar inte ta loss ismaskinen mer än ett par cm, sitter i en grå kabel ? Kommer någon slags ränna med från en genomföring i skåpet i all fall
 
Skall man bända loss kylgalleret och pilla ut slangen se nedan ? Slang fastklämd bakom dammigt kylgaller på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@electroluxaren: är det den lilla boxen (208551902) som är den ventilen som kanske pajat tror du ? Ser ju inte helt omöjlig att byta själv, men nu har jag startat upp skåpet precis så vi får se vad som händer. Själva icemakern drog igång direkt och gjorde en snygg "saltomortal" direkt när jag kopplade in strömmen - så det
såg också hel och ren ut.

Finns det ritningar på skåpet någonstans ? Kollade Lux hemsida men det var ingen succe...
 
Haha så är kul har jag det på lördagkvällen, antar @electroluxaren att det är den gamla (jag har seriemr 713xxx) på mitt skåp som spökar ? Skall kolla och om det inte funkar så beställer jag nytt från din namne på nätet. Men hur får man loss slangen utan att göra våld på kylgallret på bilden ovan ?

Teknisk ritning av kylskåp med markerat område kring en komponent och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kondensorn lossar du med att vrida de som den hänger på.
 
  • Gilla
Villa Vassunda
  • Laddar…
A
O olof63 skrev:
Jaha så här ser det ut. Torkat, kört lite varmluft runt slangen i fråga och rengjort runt ventilen i botten av skåpet- skall prova strax [bild][bild][bild]
Du kan ju ta bort rännan och slangen som går in i frysen och kolla om den är täppt
 
Toppen tack för all bra input, nu har jag kört igång skåpet som var avfrostat så det blir bedömning först i morgon bitti - ett plus är att jag hörde hur den fyllde på vatten i ismaskinen, men den har bara kommit ned till -11 än, så återkommer i morgon.
 
Behövde inte vänta så länge, precis nu ramlade första batchen med is ned i lådan - tack forumet och @eluxarn för all hjälp. Det är små segrar som detta som skapar harmoni :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.