56 643 läst · 447 svar
57k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Nej, du hörde bara fel.M maxmsm skrev:
Det är ju inte alltid Kling och Klang har rätt.M maxmsm skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Det är för att fordonsregler i mycket gjordes gemensamt under FN (UNECE). Standarder skrevs på franska och ryska förutom engelska eftersom till och med Sovjet var med på detta:Fairlane skrev:Sveriges lagar för trafik, inklusive fordon var redan långt före EU-inträdet väldigt mycket i synk med övriga Europa. Det är ju inte så att Sverige automatiskt fick en massa nya regler och lagar i samband med EU-inträdet. Det finns massor med regler som skiljer mellan länderna i EU. I vissa måste man ha gula reflexvästar i bilen, i andra får man i te ha dubbdäck, i ytterligare andra kan förare i rondell vara de som ska lämna företräde etc.
Avtalet från 1958 heter
"Agreement concerning the Adoption of Harmonized Technical United Nations Regulations for Wheeled Vehicles, Equipment and Parts which can be Fitted and/or be Used on Wheeled Vehicles and the Conditions for Reciprocal Recognition of Approvals Granted on the Basis of these United Nations Regulations"
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Är denna länk verkligen ett byggahusproblem? Min cykel måste ha broms och lyse!
Det första är rimligt, men inte det andra.Hep skrev:
Frågade du i vilken regelsamling det stod hur trögt det fick vara?Hep skrev:
Du får smörja upp systemet och ombesiktaM Mjärn skrev:Allt på besiktningen gick igenom förutom att besiktningsmannen tyckte att det var värt att underkänna att dragkroken inte faller ner när man trycker på knappen.
När jag googlar så finns det permanenta dragkrokar och så finns det löstagbara dragkrokar. Jag hittar inget om infällbara dragkrokar. Vad gäller då? Kan besiktningen ge mig körförbud och kräva ombesikning för en sån här skitgrej? Det hindrar ju inte fordonet från att framföras på ett säkert sätt bara för att den elektriska nedfällningen av dragkroken inte fungerar? Blir så trött.
Vad sa felkoden?M Mjärn skrev:
Det känns spontant som att du har hittat en billig mekaniker som inte har koll och kommer byta delar på måfå och hoppas att han tillslut byter rätt sak.
Han är riktigt duktig. Det betyder inte att detta är lätt att lösa. När jag har läst om detta problemet så är det inte ens vissa verkstäder som lyckas lösa detta. Det visas ingen felkod.Gimp skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Vad bytte ni för knapp?
Hmm, har han en universal felkodsläsare eller en riktig för VAG bilar, typ VCDS?M Mjärn skrev:
Utan veta om det går just på dragkroken så finns det massor av mätdata för allt som rör sig på en modern bil, så även om den inte ger någon felkod så borde det antingen finnas ändlägesbrytare som går att se om dom triggas i mätdata eller så går den på strömförbrukning vilket också går att mäta i felkodsläsaren.
Är det så att något annat blockerar funktionen så finns det även data för det i ex VCDS.
Verkar vara vanligt på dessa att en eller båda mikrobrytarna i bakluckan strular, och dom bör gå att kolla i VCDS.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag fortsätter påstå att det troligen är låskistan till bakluckan.
Mätte mekanikern upp ifall det var spänning fram till knappen?
Mätte mekanikern upp ifall det var spänning fram till knappen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg