K Kane skrev:
OK, då omformulerar jag mig.
Du får söka upp en bättre källa innan vi går på det där att det skulle ha varit förbjudet.
Före -95 hade vi egna nationella regler, efter EU-inträdet -95 fick vi EU:s gemensamma regler.
 
GlennB GlennB skrev:
Fast dethar aldrig varit förbjudet.

Sen att en polisman kan vara gnällig är en annan femma..
Före -95 hade vi egna nationella regler, efter EU-inträdet -95 fick vi EU:s gemensamma regler.
 
Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
Sen att en polisman kan vara gnällig är en annan femma..
Och okunnig...
Jag har åtminstone en gång stått och diskuterat en trafikregel med en sådan, tills denne insåg att han hade fel.
Denne polisman var helt säker på att markeringen för utskjutande last var tvunget att vara en gul/röd flagga.
Själv var jag 100% säker på att det bara fanns ett krav på tydlig markering.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du ljuger. Det är ju bara elbilar som brinner upp, inte dieslar. Typ 🙄🙄

Ontopic, såg läskigt ut. Vad hände?
Nåt mekaniskt fel vänster hjul fram. Inte helt säker på vad och polisen gör ingen utredning om ingen skadat sig. Rök i kupén. Snabbt in till kanten och röja ut det viktigaste men röken var för tjock redan efter någon minut. Nån minut efter stod den i ljusan låga 🙂
 
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För att du inte ska tappa dragkroken när du har släp på och döda någon.
Men om kroken inte fälls ut kan man väl inte koppla på något släp?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Som ingenjör vet du då också att man inte kan garantera att det inte är några fel på draget även om man inte hade haft just detta fel. Det kan alltid bli ett nytt oberoende fel på en annan funktion i kroken.

Så jag tror nog att det största problemet här är att RoTe gått och blivit en svenne-mjukis som gnäller om icke-problem istället för att bara köra på som alla andra nationaliteter skulle göra (enligt RoTes normala argumentation).
Skulle det inte gå att med svets (eller sprint) säkra draget i utfällt läge och ha det som fast drag?
 
Hep Hep skrev:
Klart det är orimligt. Det var därför jag skrev att förlängningen av ett delvis körförbud skulle bli knas och så drog jag exemplet med torkare. Du har fler exempel på samma sak, men vi är helt överens.

Jag förstår absolut att man ska underkänna en dragkrok som man är det minsta osäker på och i TS fall är det säkert helt rätt. Min däremot var det lite töntigt att underkänna. Det är en krok av typen som man ska trycka upp i ett hål och när man tryckt den hela vägen klickar den i och då går det att låsa den på plats. Om man inte trycker ända upp klickar den inte fast och trillar i marken när man släpper den. En rätt opraktisk lösning då man får stå på knä och trycka på et väldigt bakvänt sätt. Fördelen är att den antingen sitter eller inte - det finns ingen möjlighet att få fast den halvdant. Besiktningsmannen klarade det inte och den fastnade inte. När jag visade att jag kunde det genom att trycka hårt uppåt och använda båda händerna, så att den klickade fast, menade han att det borde gå att göra det lättare.

Fast i TS fall är det som sagt nog helt rätt att underkänna.
Det räknas upp diverse orimliga exempel, men att få köra den utan släp känns inte orimligt. För övrigt finns det redan en kort lista på vad man inte får göra med bilen, man får inte köra i vinterväglag mellan 1/12 och 31/3 utan vinterdäck och inte köra i sommarväglag mellan 16/4 och 31/10 med dubbdäck.
 
F FGLIN skrev:
Skulle det inte gå att med svets (eller sprint) säkra draget i utfällt läge och ha det som fast drag?
Anordningen måste fungera som det är tänkt när den sitter där.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
F FGLIN skrev:
Men om kroken inte fälls ut kan man väl inte koppla på något släp?
Och i din värld ska då bilen gå igenom besiktningen? Suck...
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja det går sönder saker varje vecka. Lägger flera tusen per månad på den. Detta var andra grejen på 3 dagar som gått sönder.
Galet dyrt att ha bil. Min nuvarande bil tappade ca 800.000 i värde de första fem åren.
Sedan jag tog över den för tre år sedan har den kostat ca 150.000 att serva och reparera men värdet har bara minskat ca 10.000. Nu är det dags att avyttra.

Mina råd kring privat bilägande: (jag gillar bilar så ta det för att det är subjektivt)
-Tre till åtta år gammal
-Undvik märken/modeller som har klena konstruktioner och/eller kända fel. (”Läs” köp BMW eller Porsche med sexcylindriga/åttacylindriga motorer 😂 Den Mercedes jag har nu är riktigt piss och alla Volvo samt VAG bilar (förutom Porsche) jag ägt har varit ännu värre skräp)
-Knyt kontakt med en kompetent verkstad som inte debiterar skjortan. Gör enklare saker som filterbyten etc själv.
-Importara alla reservdelar själv. Här finns mycket att spara på att köpa i Polen och Tyskland.

Gutes glück👍🏻

//D
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fick ombesiktning på en bromslampa i takhöjd på en skåpbil. De låga fungerade. Det förklarade det ganska enkelt: finns det på bilen ska det fungera. Intressant är att jag kunde tagit bort lampan helt och den skulle då gått genom besiktningen.

Nu spelar det ingen roll för den brann upp ändå
Du hade väl inte behövt ta till försäkringsbedrägeri bara för en bromslampa?
 
  • Haha
Lilak
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Du hade väl inte behövt ta till försäkringsbedrägeri bara för en bromslampa?
Jag hade redan fixat den... :)
 
L Le Danque skrev:
Galet dyrt att ha bil. Min nuvarande bil tappade ca 800.000 i värde de första fem åren.
Sedan jag tog över den för tre år sedan har den kostat ca 150.000 att serva och reparera men värdet har bara minskat ca 10.000. Nu är det dags att avyttra.
Min nuvarande bil kostade ~185.000 år våren 2012 och fungerar precis lika bra nu som då och har i snitt kostat kanske 2000/år i service, 22000 mil & snabbkollat marknadsvärde 35-40000.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det kostar att köra bil. Det är länge sedan man kom undan med 30kr/mil idag får man nog snarare räkna nära 50kr/mil oavsett vilken bil du har.
50 kr låter mycket. Förra bilen gick 12000 mil och fyra år. Värdeminskningen blev 220tkr. Sedan tillkommer el, underhåll och skatt på förmånsvärdet. Totalt blir det över 30 kr men jag tror inte jag kommer upp i 50 kr milen. Sorry för off topic.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Före -95 hade vi egna nationella regler, efter EU-inträdet -95 fick vi EU:s gemensamma regler.
Kan du leta reda på lagtexten från innan 1995 som ger det rätt så ger jag mej, men tills dess hävdar jag fortfarande att det aldrig varit förbjudet.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.