55 924 läst · 447 svar
56k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Var det länge sedan? Idag kan man t.ex. montera dragkrok utan registreringsbesiktning. Den kollas bara vid nästa ordinarie besiktning och uppgiften förs in i registret.Hep skrev:
Jag har ingen aning om vad som gäller vid det motsatta, men tänker att det borde ju vara samma, fast tvärtom.
edit:
Fast det verkar dock som att det krävs en registreringsbesiktning vid borttagande
https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrok
Och sen skulle ju dragkroken man monterat vara typgodkänd för bilen om man monterar en dragkrok och ska slippa egen registreringsbesiktning, men alla sätter väl dit typgodkända drag?
Nu är det ju inte bilprovning (eller andra besiktnings organ) som bestämmer regelverken. Tycker man att att regelverket är felaktigt så ska man kontakta Transportstyrelsen som är den myndighet som skriver föreskrifterna.Mikael_L skrev:Ja så är det säkert.
Men bilprovningen är fyrkantiga och underkänner allt som inte fungerar precis som tänkt.
Dock av förståeliga skäl, det finns så många olika konstruktioner och utförande av dragkrokar och ska de börja bedöma om varje unikt fel är ofarligt, bara lite farligt eller rent livsfarligt, när det funkar ju inte.
Av detta skäl får man ju även underkänt om den losstagbara dragkroken inte går lätt att ta loss.
(Brukar hända för dem som kör med den hela tiden monterad och aldrig smörjer upp ordentligt)
Detta beror på om bilen är helfordonsgodkänd samt att draget är E-märkt. Har man inte dessa 2 förutsättningar så behöver biler registreras. Tex nästan all USA import måste reggas in med drag.Mikael_L skrev:
Om du menar att min krok skulle vara potentiellt farlig är det tyvärr du som inte förstått. Om det är jag som beskriver dåligt eller du som läser illa vet jag inte, men det som fick min krok underkänd har absolut noll med säkerhet att göra.H hablam skrev:
Har kollat. Finns inget sånt. Har googlat och det verkar vara ett problem för alla med denna bilen. Ingen hittar säkringslistan. Väldigt märkligt av tillverkaren.A AndersS skrev:
Ange exakt vilken bilmodell (modellvariant, motor, tillverknings år/tid, etc) du har så kommer du med största sannolikhet få ett svar i tråden.M Mjärn skrev:
Annars kontaktar du VW eller närmaste märkesverkstad, självklart finns det beskrivning över säkringar.
Redigerat:
Googla. Det finns massor med företag som sysslar med detta som dyker upp, med prisuppgifter och allt.M Mjärn skrev:
Ärligt talat, jag tror att du behöver upptäcka google, du ställer såna frågor att jag förstår att du inte vet om denna möjlighet.
adressen är
https://www.google.se/
https://www.google.com/ funkar lika bra.
Saken är den att ett besiktnings organ ska inte ta hänsyn till vem som använder bilen. Av denna anledning så ska det inte vara svårt att få på kroken då den isåfall kärvar. Och många krokar som är konstruerade att tryckas uppåt kan komma i halvlåst läge där den hålla uppe men inte har gått i lås helt.Hep skrev:
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDi BlueMotion 2013. Modell 2014.A AndersS skrev:
Närmaste VW-verkstad ligger långt bort.
Jag har googlat och hittat priser inom ett spann på 4k - 20k. Därav frågan.Mikael_L skrev: