13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, och att enklast är att byta kistan.
Det kan säkert din mekare hjälpa dig.
Lär vara långt mycket billigare än en ny dragkrok och håller väl 10år till.
Ja det löser han nog. Han bytte kamremen utan problem så då borde han lösa detta också
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det finns inget sådant förbud mot att använda släp. Däremot kan du skruva bort hela dragkroken, då får du köra bilen igen.

Ja bilar är svindyrt, därför måste man ha en bil man verkligen tycker om, då gör det inte lika ont när räkningarna kommer.
Om du har en bil som har dragkrok så måste du antagligen registreringsbesiktiga den efter att ha monterat bort kroken innan du får köra den i trafik.
 
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Troligen inte bättre än att förbjuda en bil att svänga höger om höger blinkers är kass.
Fel på körriktningsvisare kräver inte ombesiktning eller kan ge körförbud.
 
P Peter787 skrev:
Fel på körriktningsvisare kräver inte ombesiktning eller kan ge körförbud.
Nja, lampor som inte fungerar kan ge en anmärkning som ska åtgärdas, åtgärdar man inte detta kan man väl visst det få körförbud? I vart fall i teorin. Ursprungsinlägget var dock ett skämt 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
B Blejdarn skrev:
Om du har en bil som har dragkrok så måste du antagligen registreringsbesiktiga den efter att ha monterat bort kroken innan du får köra den i trafik.
Varför läser du inte tråden och varför sprider du falska uppgifter?? Det är så förbannat tröttsamt med såna som dig.

Om du läser tråden så kan du på flera ställen läsa att kravet på regbesiktning för dragkrok är borttaget sedan över tio år gällande helbilsgodkända bilar. Vi vet redan att TS har en helbilsgodkänd bil så sluta sprida skit!
 
Redigerat:
  • Gilla
myrstack och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som att du har saker som gått sönder men du fixat själv.
Jag hade en Saab tills den var 17år, den gick också genom besiktningen, men man fick ju fixa lite saker inför ifall man ville slippa ombesiktning.
Ja det stämmer. Utöver ovanstående har jag låtit byta en kuggkrans till en ABS-givare. Hade nog inte gått igenom bes. med ABS-fel. Bytt termostat på verkstad. Bytt motorolja och filter en gång själv. Det bör man göra minst vart tionde år. Bytt en strålkastare och grillen själv efter krock med ett rådjur. Bytt kamrem på verkstad. Rengjort insug på verkstad pga dåliga avgasvärden ombes. Bytt batteri en gång själv. Fixat en kabel i förardörren som hade ramlat ner och skadats av dörrstoppet. Fick göra det själv efter att verkstaden gett upp att lokalisera felet. Fixat en fönsterhiss själv. Bytt tändstift i onödan. Och när bilen var yngre än tolv år genomgick den service enligt schema. Det var nog det som orsakade allt strul i början. Och så var det takluckan och ett dörrlås som behövde lagas i början men det gick på tremånadersgarantin.
 
C cbrolin skrev:
Bytt motorolja och filter en gång själv. Det bör man göra minst vart tionde år.
❤️😆
 
RoTe RoTe skrev:
Dragbalken måste så klart bort, annars kan du ju montera dit din krok igen på fem sekunder.
För en del år sedan så togs det kravet bort och man fick ha kvar kulan för att kunna sätta dit en cykelhållare vid behov, men det är mycket möjligt att det kravet har kommit tillbaka.
 
Den sista bil jag faktiskt tyckte om var en Opel Kadett E halvkombi -86.
Tror inte det fanns något som jag inte kunde fixa själv på den, även i motorn och drivlinan.
De Corsa B och Combo jag haft/har efter den går väl någotsånär att meka själv, med ett undantag.
Bränsleinsprutning är ett djävulens påfund för gör det själv-are
 
  • Gilla
ansic
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Hur vet man vilken säkring som går till dragkroken? Det står inte i instruktionsboken
Om en säkring är kass så går det inte att släppa kroken, det är troligen något elektromekaniskt system som kräver el för släpp och låsning.
 
M Mjärn skrev:
Ska kolla med mekanikern! Tack!
Hjälper vi TS eller mekanikern? .....
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Angående registreringsbesiktning och dragkrokar. Ja om bilen är helfordonsgodkänd och man monterar en dragkrok som är godkänd för bilen så slipper man regga den. Men om bilen har krok i registrerade uppgifter så får man inte plocka bort den utan att avregistrera den. Står det dessutom demonterbar krok i uppgifterna så får man inte byta till fast utan att regga om den. Står det bara kula så får man välja vilken krok man vill ha. Och tar man bort den så måste man avregga den. 😊
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Mikael_L
M Mjärn skrev:
Ja det går sönder saker varje vecka. Lägger flera tusen per månad på den. Detta var andra grejen på 3 dagar som gått sönder.
Ja de som kör VW och franska bilar är masochister helt enkelt. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Om det enda felet är att man måste hjälpa den lite på väg ner innan man själv trycker den på plats, så är det knappast ett säkerhetsproblem.
Ja så är det säkert.
Men bilprovningen är fyrkantiga och underkänner allt som inte fungerar precis som tänkt.
Dock av förståeliga skäl, det finns så många olika konstruktioner och utförande av dragkrokar och ska de börja bedöma om varje unikt fel är ofarligt, bara lite farligt eller rent livsfarligt, när det funkar ju inte.
Av detta skäl får man ju även underkänt om den losstagbara dragkroken inte går lätt att ta loss.
(Brukar hända för dem som kör med den hela tiden monterad och aldrig smörjer upp ordentligt)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Klart det är orimligt. Det var därför jag skrev att förlängningen av ett delvis körförbud skulle bli knas och så drog jag exemplet med torkare. Du har fler exempel på samma sak, men vi är helt överens.

Jag förstår absolut att man ska underkänna en dragkrok som man är det minsta osäker på och i TS fall är det säkert helt rätt. Min däremot var det lite töntigt att underkänna. Det är en krok av typen som man ska trycka upp i ett hål och när man tryckt den hela vägen klickar den i och då går det att låsa den på plats. Om man inte trycker ända upp klickar den inte fast och trillar i marken när man släpper den. En rätt opraktisk lösning då man får stå på knä och trycka på et väldigt bakvänt sätt. Fördelen är att den antingen sitter eller inte - det finns ingen möjlighet att få fast den halvdant. Besiktningsmannen klarade det inte och den fastnade inte. När jag visade att jag kunde det genom att trycka hårt uppåt och använda båda händerna, så att den klickade fast, menade han att det borde gå att göra det lättare.

Fast i TS fall är det som sagt nog helt rätt att underkänna.
Micleg Micleg skrev:
Men det är inte en avtagbar krok det handlar om.
Är inte bra om kroken faller ner under färd heller. Förstår inte att det ska va så svårt att förstå att detta potentiellt kan vara farligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.