Micleg Micleg skrev:
Varför skulle den släppa? Tror du inte alls förstår hur det fungerar. Hur tror du man får dra ett ton på en krok "som hänger löst" om den inte fastnar i sitt rätta läge? Det är ju den orkar något, inte när den dinglar löst. Därför är det enbart i det läget som den borde kunna bli underkänd.
Jag vet precis hur de funkar, har haft sån krok i fem år.
Bilprovningen kan inte testa att den fungerar som den ska eftersom den är fastrostad i infällt läge. Därmed kan de inte kolla att den låser ordentligt i utfällt läge.
Och om den inte låser ordentligt i utfällt läge så kan kroken släppa och du tappar ditt släp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tror ni att det är krångligt och dyrt att montera av och byta till en permanent fast dragkrok?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet precis hur de funkar, har haft sån krok i fem år.
Bilprovningen kan inte testa att den fungerar som den ska eftersom den är fastrostad i infällt läge. Därmed kan de inte kolla att den låser ordentligt i utfällt läge.
Och om den inte låser ordentligt i utfällt läge så kan kroken släppa och du tappar ditt släp.
Ja men det var väl inte det som var ts problem. Självklart kan du inte köra med en krok som inte fäster eller inte kan släppa från nedre läget för då vet man inte om den sitter fast eller inte. Precis som en manuell krok, måste kunna tas av så man vet att den för tillfället inte sitter fast pga rost.

Ts krok går dock inte ned så den kan inte misstänkas användas felaktigt. Men nu orkar jag inte med fler tröga kommentarer här så adjö från mig.
 
M Mjärn skrev:
Tror ni att det är krångligt och dyrt att montera av och byta till en permanent fast dragkrok?
Byt bil.
 
D Dilato skrev:
Byt bil.
Nej inte pga en krok
 
Micleg Micleg skrev:
Ja men det var väl inte det som var ts problem. Självklart kan du inte köra med en krok som inte fäster eller inte kan släppa från nedre läget för då vet man inte om den sitter fast eller inte. Precis som en manuell krok, måste kunna tas av så man vet att den för tillfället inte sitter fast pga rost.

Ts krok går dock inte ned så den kan inte misstänkas användas felaktigt. Men nu orkar jag inte med fler tröga kommentarer här så adjö från mig.
Precis, därför kan Bilprovningen inte godkänna dragkroken som den är nu, det var ju det som var TS problem.

Trög kan du vara själv.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Tror ni att det är krångligt och dyrt att montera av och byta till en permanent fast dragkrok?
Jag skulle kikat på att byta låskistan enligt länken tidigare. Verkar vara några hundralappar plus arbete.
Rådfråga din bilmekare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Va?
Kollar besiktningen era krokar?😆
Det har dom aldrig gjort på min.
 
M Mjärn skrev:
Nej inte pga en krok
Resten är ju också ett problem, det ena efter det andra rasar, den bilen är f*n inte värd att behålla (särskilt inte av någon som inte kan något om hur man meckar bil).
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Va?
Kollar besiktningen era krokar?😆
Det har dom aldrig gjort på min.
Skulle tro att de börjar när bilarna är så gamla som TS 😉
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tro att de börjar när bilarna är så gamla som TS 😉
Min är från 2014.
Min förra var en 2008.
Dom har aldrig kollat.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Min är från 2014.
Min förra var en 2008.
Dom har aldrig kollat.
Spännande, tror de kollade vår Passat från 2014 när jag var där förra året, men innan dess sa de bara "nä det behövs inte, den är tillräckligt ny".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, tror de kollade vår Passat från 2014 när jag var där förra året, men innan dess sa de bara "nä det behövs inte, den är tillräckligt ny".
Mina krokar har inte suttit på.
Kanske därför dom inte kollar.
 
Vilken toxisk
D Dilato skrev:
Resten är ju också ett problem, det ena efter det andra rasar, den bilen är f*n inte värd att behålla (särskilt inte av någon som inte kan något om hur man meckar bil).
Jag har bytt halva bilen. Kan inte sälja den nu. Då är allt förgäves
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Mina krokar har inte suttit på.
Kanske därför dom inte kollar.
Beror säkert på var man besiktigar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.