Jag var tvungen att göra lite viktiga saker ett tag, läst ikapp det mesta, skummat igenom alla inlägg.
Är det bara jag som tycker att attityden mot @Kortling är på gränsen till onödigt offensiv.

Jag trodde vi avhandlat att vi människor skriver, formulerar sig på olika vis.

Kanske om vi backar några steg och ser att vissa av inläggsskrivarna har diagnoser, kan inte vi då ha förståelse för att vissa inte följer en norm i ord och skrift på forumet när det är precis det som avhandlas.
Kan alla anstränga sig en liten aning och läsa mellan raderna om vad som menas och inte bara det som skrivs.
Personligen har jag inga problem att "gissa" mig till vad som menas.
Jag är helt övertygad om att i grunden så är inte någon här positivt inställd till barn aga, sparka ut gamlingar, tvinga de med synfel att se, på kommando.

Läs inläggen igen med öppet sinne, annars blir det påhopp hela tiden.

Intressant tråd annars.

Mvh P-A
 
K
T Polos skrev:
Bristande uppförande har inget med diagnoser att göra, eller är det det du tror att en diagnos är dåligt uppförande ?
Nej det tror jag naturligtvis inte. Jag inkluderade bara alla som inte uppförde sig i ett gemensamt begrepp.
Visst blir det fel när man inkluderar hej vilt?
 
K Kortling skrev:
Hade det varit som förr när man premierade det som var normalt och inte avvikande hade samhället förväntningar och tillrättavisningar förmodligen puttat dessa individer i rätt riktning.
Idag vet jag inte vad man ska göra, men om dom stör på lektionerna pågrund av bristande uppfostran ska dom visas ut från lektionen.
Ok du diskuterar en helt annan sak, det ts skrev om var adhd en diagnos inte bristande uppfostran som du talar om.
 
P Pagno skrev:
Är det bara jag som tycker att attityden mot @Kortling är på gränsen till onödigt offensiv.
Det är väl många med NPF på forumet som går in i försvarsställning...
;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
K
Människor i tråden behöver ha lite självdistans i diskussioner.
Det jag menar är att man idag ursäktar dåligt beteende från elever, ofta med diagnoser eller annat.
Jag anser inte att det är ett hållbart förfarande att lägga enorma resurser på att inkludera alla. Alla vill inte och har inte förmågan att bli produktiva samhällsmedborgare. Det är en utopi.
Föräldrarna ska ta lejonparten av uppfostran. Skolan ska bistå eleverna att lära sig. Det är inte samma som att man ska sätta specialpedagoger till alla ungar som inte trivs i skolan.
jag har själv personer i min närhet som har diagnoser och skulle aldrig uppföra sig illa eller störa andra trots adhd.

En intressant diskussion med mycket känslor inblandade, folk har en förmåga att bli upprörda när man sticker ut,
men jag tror jag drar mig tillbaka nu.
 
useless useless skrev:
Det är väl många med NPF på forumet som går in i försvarsställning...
;)
Vad menar du med det, syftar du på mig, va? :thinking:
 
K Kortling skrev:
Människor i tråden behöver ha lite självdistans i diskussioner.
Det jag menar är att man idag ursäktar dåligt beteende från elever, ofta med diagnoser eller annat.
Jag anser inte att det är ett hållbart förfarande att lägga enorma resurser på att inkludera alla. Alla vill inte och har inte förmågan att bli produktiva samhällsmedborgare. Det är en utopi.
Föräldrarna ska ta lejonparten av uppfostran. Skolan ska bistå eleverna att lära sig. Det är inte samma som att man ska sätta specialpedagoger till alla ungar som inte trivs i skolan.
jag har själv personer i min närhet som har diagnoser och skulle aldrig uppföra sig illa eller störa andra trots adhd.

En intressant diskussion med mycket känslor inblandade, folk har en förmåga att bli upprörda när man sticker ut,
men jag tror jag drar mig tillbaka nu.
Bevisligen så vet du inte vad diagnoser är.
Diagnos och dåligt uppförande är inte samma sak.
Tror nog du har missuppfattat lite vad vi diskuterar om i denna tråd.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
J
T Polos skrev:
Bevisligen så vet du inte vad diagnoser är.
Diagnos och dåligt uppförande är inte samma sak.
Tror nog du har missuppfattat lite vad vi diskuterar om i denna tråd.
Fast de senaste sidorna har diskussionen handlat om ett vidare begrepp. Inte ovanligt att trådar gör det här på forumet. Brukar du alltid informera vad som diskuteras? De kanske behöver en moderator till? För övrigt ligger jag nog ganska nära Kortlings åsikter, när han är som bäst, och inte för extrem iallafall. Den som tvekar kan ta sig till närmsta högstadieskola och se sig om. Det har inte gått alltför bra med låt gåtänket. :)
 
Redigerat:
BirgitS
K Kortling skrev:
Jag anser inte att det är ett hållbart förfarande att lägga enorma resurser på att inkludera alla. Alla vill inte och har inte förmågan att bli produktiva samhällsmedborgare. Det är en utopi.
Kamprad var ju uppe förut så då kan ju dessa citat passa bra:
What do business mogul Sir Richard Branson, Ikea founder Ingvar Kamprad, and JetBlue founder David Neeleman, have in common? Well, besides being monumentally successful, they all have ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), and, like other entrepreneurs and CEOs, some will even tell you that they are successful largely because of the “diagnosis”, not in spite of it.
...
it’s worth noting that some of the trait’s most common characteristics – creativity, multi-tasking, risk-taking, high energy and even resilience-- are, in fact, strengths when leveraged in the right way and in the right career. It’s why so many high profile achievers are beginning to publicly embrace their diagnoses of ADHD.
...
One easy way to think about ADHD is having a low boredom threshold (no, this is not the cause). Those with the trait become frustrated with routine, whether that includes sitting in a classroom for eight hours a day, or spending time chained to a desk at the office performing routine tasks. But there is so much more to this trait that can be leveraged to an advantage. ADHDers are often at their best in crisis mode, multi-tasking and free associating to intuitively reach a solution. And if they find something they truly love to do, they are able to focus for hours on end.

“If someone told me you could be normal or you could continue to have your ADD (the original name for what is now called ADHD), I would take ADD,” Neeleman told ADDitude Magazine, “I can distill complicated facts and come up with simple solutions. I can look out on an industry with all kinds of problems and say, 'How can I do this better?' My ADD brain naturally searches for better ways of doing things.”
...
In fact the gene associated with ADHD is sometimes called the “explorer gene”.
https://www.forbes.com/sites/dalearcher/2014/05/14/adhd-the-entrepreneurs-superpower/#21f2c06059e9

Så personer med ADHD kan bidra extremt mycket till samhället om man bara ger dem chansen att ta till vara sina egenskaper och de inte tvingas stöpa om sig.
 
K Kortling skrev:
Det är hemskt när elever med diagnoser stör hela klasser och man ska ha överseende med det.
Inte alls, att vara blind kan man inte träna bort, det kan man med bristande uppförande.
Resterande finner jag inte värt att bemöta.
Barn med diagnoser ska inte tillåtas störa. Om barnet klarar av att vara i klassrummet utan att störa så ska barnet delta i undervisningen som alla andra. I annat fall får man ha specialklasser med specialpedagoger som är utbildade för att handskas med dem. För övrigt ska inga barn tillåtas störa undervisningen.

"Inte alls, att vara blind kan man inte träna bort, det kan man med bristande uppförande."

Det beror på vad man avser här. Barn med svårare adhd, autism eller cp-skada som beter sig illa kan inte fullt ut uppfostras till normalt beteende.

Oftast är det beteenden som personalen eller vuxna inte förstår sig på och ett resultat av avvikande perception hos barnet.
Adhd och autism innebär en annorlunda utveckling av hjärnan, oftast med fördröjd utveckling, där hjärnvolymen är mindre. En överaktiv amygdala och primära somatosensoriska cortex gör att barnet har överkänslig perception och svårt för sociala koder. Det är inget som kan tränas bort.
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fast de senaste sidorna har diskussionen handlat om ett vidare begrepp. Inte ovanligt att trådar gör det här på forumet. Brukar du alltid informera vad som diskuteras?
Driver man tesen att folk med diagnoser bara behöver skärpa sig för att inte störa skolgången går det ju bra att generalisera och raljera, men tror man att verkligheten är mer komplicerad än så och vill få ut något av diskussionen är det väl rimligt att man också är tydlig med vad som diskuteras.
 
F
K Kortling skrev:
Det jag menar är att man idag ursäktar dåligt beteende från elever, ofta med diagnoser eller annat.
Ja jag tycker skolan är alldeles för slappa på att ta tag i dåligt uppförande och får för lite resurser. Men det har ingenting att göra med "intryckssanerade lokaler". Har ganska många bekanta som är lärare och de har rätt bra koll på vilka som bara är "ouppfostrade" eller skoltrötta och de som faktiskt vill lära sig men har bekymmer att hänga med i dagens skola. Och de senare är fler än du tror. Och jag tycker det är himla trevligt att läsa att en elev som började med att hoppa av skolan nu är mer produktiv än någonsin.

Och visst är det bekvämt att inte orka fundera på vad man ska göra med dem som vill men inte kan.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
S snoddas2 skrev:
Driver man tesen att folk med diagnoser bara behöver skärpa sig för att inte störa skolgången går det ju bra att generalisera och raljera, men tror man att verkligheten är mer komplicerad än så och vill få ut något av diskussionen är det väl rimligt att man också är tydlig med vad som diskuteras.
Visst kan man det. Fast om de inte kan skärpa till sig så kan man fortfarande ta ut dom. Vad jag läste stod det aldrig att de bara behöver skärpa till sig. Bland annat Kortling skrev att alla inte kan. Eller vill. Skillnaden är att vissa, jag inräknad, anser att dessa ska tas ur klassrummet. Raljera är väl lite onödigt. Fast det gör jag med ibland. Borde sluta med det!
 
Redigerat:
harry73
F Freddedan skrev:
Men det har ingenting att göra med "intryckssanerade lokaler".
Angående trådens namn. Häng inte upp er för mycket på den. Tråden är en utbrytartråd ur tråden om arkitektritade villor till salu och redan efter några få inlägg visade det sig att det inte är husets eller skolans inredning som är det som krävs mest anpassningar eller sanering, Det är skolans struktur. Därmed var tråden redan off topic innan moderatorn satt subjekt. Sedan ligger den nu under fel delforum kan tyckas, men eftersom det inte finns en riktig TS med en riktig fråga känns det som ett mindre problem att vi är Off Topic på detta sätt. Stör någon sig på det, kan den be moderatorn att ändra namn och delforum på tråden.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
J Jocke Best skrev:
Skillnaden är att vissa, jag inräknad, anser att dessa ska tas ur klassrummet.
Och det är ingenting jag kan ta ställning till om jag inte vet vad som händer med dessa barn som tas ur klassrummet.
- Om det händer ingenting, (dvs ingen undervisning) lämnar man i praktiken dessa barn utanför samhället. Det kommer förutom personligt lidande skapa stora samhällskostnader senare.
- Om man utanför klassrummet arrangerar anpassad undervisning, kanske i mindre grupper eller med andra pedagogiska metoder, kan det vara en bra lösning.

Men om man nu kommer med anpassad undervisning för vissa, ska man såklart fråga sig om man med samma resurser kan anpassa den vanliga undervisning på ett sätt som gör att alla barn i skolan drar nytta av det. Och då är de plötsligt ett rimligt alternativ att lämna störiga barn i kassen och komma med anpassningar där som alla drar nytta av.

Jag kan försöka komma med ett exempel.
Säg att klassen ska göra ett större arbete. T ex de ska skriva en uppsats om ett land, då ska de göra följande saker:
- Välja ett land
- Läsa om landet (t ex wikipedia, uppslagsverk, ambassadens webbsida)
- Bestämma vilka fakta behövs för att beskriva landet (storlek, klimat, invånarantal, mm)
- Kanske beskriva landets kultur (då får de såklart läsa lite mer)
- Formulera texten
- sätta texten på papper
- vara kreativ med lay out, bilder mm
För detta behöver de även kunna planera arbetet.

För att en elev inte ska klara av uppdraget (och stör klassen under tiden) krävs det bara att eleven inte klarar av en delmoment (som planering, eller läsning, eller skrivning)
Man skulle även kunna testa alla delmoment separat, som gör att eleven bara kraschar i en delmoment, men kanske klarar av resten.
Det ger även läraren möjlighet att se bättre vad eleven inte klarar av, och vad den kan. Så hjälpinsatser blir bättre riktade.

Detta kan vara en anpassning som hjälper fler barn än bara diagnos-barnet och som hjälper läraren att förstå bättre vilka svårigheter barnen har.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.