harry73
K Kortling skrev:
Dom kan se till att barn går på lektionerna i skolan. Genom uppfostran.
Tror mig, det finns orsakar att barn inte går till skolan som ligger helt utan föräldrarnas kontroll och som är en direkt följd av skolans misslyckande. Inte skolans misslyckande i allmänhet (tänk Pisa) men skolans eller lärarens misslyckande att möta barnets behov.
Det kan handla om mobbning av eleverna.
Det kan handla om dålig personkemi mellan lärare och barnet
Det kan handla om lärarens brist i att komma med instruktioner som barnet förstår
Att förklara så att barnet begriper
Att se till att barnet får tillräckligt med mat under dagen, så att den orkar med.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det är bara ett exempel
 
hsd
Det är väldigt stor skillnad på lärare och lärare, vissa klarar lätt att engagera och intressera alla elever oavsett bokstavskombination
Tyvärr så är de inte så många
Det innebär ett större ansvar från föräldrarna vilket i sin tur är svårt med tanke på jobben -föräldrarna är oftast begränsande till tiden efter jobbet utan möjlighet till deltagande i undervisningen
 
K Kortling skrev:
Vi har redan gått igenom att det var en överdrift från min sida.

Tyvärr har jag inte lyckan att inte vara drabbad. Vad jag däremot har lyckan av är att jag har sett min plats i samhället, hur jag kan vara en konstruktiv medborgare och rätta mig i ledet och uppföra mig som folk.
Jag har aldrig fått någon särbehandling och det har varit mycket nyttigt för mig.
Det tog några år av dumheter i min ungdom att förstå detta enkla faktum.
Jag har aldrig fått någon diagnos att skylla på och det är jag mycket glad över.
Det tog några år av dumhet ?
Det är det som är problemet dom åren kan vara skillnad mellan liv och död.
Det är många som går förlorade på grund av dom åren.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Att det finns så många oförstående människor klart som fan att skolan ska hjälpa alla barn oavsett diagnos allt som sker på skoltid är skolans ansvar om dessa barn behöver särskild hjälp så är det skolans uppgift att tillgodose detta behov ...
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
K
R RalleB skrev:
När du skriver att personer med diagnoser är defekta så är det klart man undrar om du bara provocerar för skojs skull.

Fördomar och placering i fack hjälper inte dugg de som faktiskt behöver hjälp.
Däremot att inse att alla inte är lika och öka förståelsen i samhället för t.ex. adhd är viktigt.

Som tur är så börjar detta ske i dagens skola med anpassningar av diverse slag för att alla i slutändan ska uppnå skolans och Sveriges mål gällandes utbildning.
Och det gäller alla barn, min ena flicka är otroligt duktig i språk och matematik vilket gör att skolan anpassat hennes läroplan efter hennes förmåga genom att hon får uppgifter/böcker för äldre elever just för att hon inte ska tröttna på skolan.
Om hon hade varit tvungen att göra exakt det alla andra i hennes klass gör så hade hon tröttnat då det är för lätt.

Samma sak gäller ju om en elev har svårt för något, man anpassar det till den personen så att den i slutändan ändå når upp till skolans mål/krav.

Om en elev har dyselexi, adhd/add eller någon annan svårighet så är det väl självklart att man inte ska strunta i de barnen.
Självklart ska det inte gå ut över andra barn men alla måste få samma chans att nå mål.

Ett Sverige där alla barn oavsett förmåga går ut med godkända betyg och kunskaper gynnar hela samhället.

Att slänga ut nån eller strunta i dessa är helt katastrofalt. Mer resurser och inviduella läroplaner till skolan så kommer Sverige vara ett land i framkant gällandes ett stabilt och tryggt samhälle med många framgångsrika företag som tänker utanför boxen.
(Ingvar Kamprad hade både dyselexi och adhd och han sätt att tänka på gjorde Ikea till ett av världens största bolag)
Fast nu anpassar skolan sig efter dessa individer och ditt samhälle i framkant lyser med sin frånvaro. Tvärtom var Sverige i framkant när dessa värderingar inte rådde .
Nu rasar vi i de flesta undersökningar.

Aldrig hört talas om att Kamprad hade adhd men det är ett oärliga argument att försöka framställa någon känd som lyckats just pga att dom har adhd eller dyselexi. Ett liknande oärliga argument hade varit att säga att Hitler hade adhd eller att Stalin hade dyslexi.
 
K Kortling skrev:
Fast nu anpassar skolan sig efter dessa individer och ditt samhälle i framkant lyser med sin frånvaro. Tvärtom var Sverige i framkant när dessa värderingar inte rådde .
Nu rasar vi i de flesta undersökningar.

Aldrig hört talas om att Kamprad hade adhd men det är ett oärliga argument att försöka framställa någon känd som lyckats just pga att dom har adhd eller dyselexi. Ett liknande oärliga argument hade varit att säga att Hitler hade adhd eller att Stalin hade dyslexi.
Nej skolan anpassar sig inte efter vissa individer dom anpassar individerna i skolan.
Det är en väldigt stor skillnad.
Sen är det tyvärr mångas skolor som inte är så bra eller har för lite resurser att anpassa elever .
 
K
harry73 harry73 skrev:
Tror mig, det finns orsakar att barn inte går till skolan som ligger helt utan föräldrarnas kontroll och som är en direkt följd av skolans misslyckande. Inte skolans misslyckande i allmänhet (tänk Pisa) men skolans eller lärarens misslyckande att möta barnets behov.
Det kan handla om mobbning av eleverna.
Det kan handla om dålig personkemi mellan lärare och barnet
Det kan handla om lärarens brist i att komma med instruktioner som barnet förstår
Att förklara så att barnet begriper
Att se till att barnet får tillräckligt med mat under dagen, så att den orkar med.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det är bara ett exempel
Du missa lite poängen.
Min poäng var att föräldrar ska förbereda eleverna att vara goda kamrater och uppföra sig i skolan och inte störa eller förstöra för andra elever.
Skolan ska se till att dessa skötsamma eleverna har god studiero.
Det finns klart ytterligheter som gör att barnen inte går på lektionerna.
 
K Kortling skrev:
Du missa lite poängen.
Min poäng var att föräldrar ska förbereda eleverna att vara goda kamrater och uppföra sig i skolan och inte störa eller förstöra för andra elever.
Skolan ska se till att dessa skötsamma eleverna har god studiero.
Det finns klart ytterligheter som gör att barnen inte går på lektionerna.
Men dom som inte har föräldrar som av olika anledningar inte kan hjälpa sina barn, vad gör man med dom?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73
K Kortling skrev:
Det finns klart ytterligheter som gör att barnen inte går på lektionerna.
och det är de ytterligheter som vi diskuterar här. Att föräldrar ska uppfostra sina barn är det ingen som ifrågasätter. Däremot kan vissa föräldrar behöva lite av samhällets stöd för att uppfostra 'komplicerade' barn, därför får alla föräldrar av barn med en diagnos möjlighet till att följa föräldrakurser för att lära hantera diagnosen.
Men även skolan har ett stort ansvar i att se till att alla barn lyckas, och att bara lägga det ansvaret över på föräldrarna genom att säga att de uppfostrade barnet dåligt är för lätt.
 
F
K Kortling skrev:
Fast nu anpassar skolan sig efter dessa individer och ditt samhälle i framkant lyser med sin frånvaro.
Varför är det så himla hemskt med ett inkluderande samhälle som försöker se varje individs styrka istället för att tvinga in alla in i en snäv normalitetskorridor? Speciellt inom skolan som vi är enligt lag skyldiga att gå.

Med din argumentation så ska vi ju skita i rullstolsramper, böcker med blindskrift, hörslingor och allt annat som tar tid och resurser från normala lydiga uppfostrade barn.

Det går lixom inte att att trolla bort "defekta" människor. Lika lite som man kan trolla bort svält och krig. Blir så barnsligt resonemang att tro att allt löser sig bara vi slutar tjollra med ungarna. Jo förresten, om vi förbjuder vapen så slipper vi krig och mord också.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
På SVT finns sen ett par dagar ett intressant program om ADHD: https://www.svtplay.se/video/169374...rld-sasong-28-vad-ar-adhd?start=auto&tab=2018
Bland annat tas det upp att det finns en anledning till att dessa genvariationer (det är 1000-tals gener inblandande) finns kvar i allas gener efter så många generationers utveckling och det är att det är till nytta för samhället. Dels kan det våghalsiga barnet råka ut för något och fungerar då som ett varnande exempel och räddar därför livet på många andra barn, och dels kan en våghalsig person vara just den person som vågar ta steget att vandra iväg när livsmiljön förändras. Människor med mycket god impulskontroll sitter still på sin gård och tänker att nästa år blir det nog en bra skörd igen, men en person som inte har det tålamodet i stället vandrar iväg för att hitta mark som numera är utmärkt odlingsjord efter några års uttorkning eller häftiga regn och därmed ser till att människor inte dör ut i det området.
 
  • Gilla
Höök och 3 till
  • Laddar…
K
F Freddedan skrev:
Varför är det så himla hemskt med ett inkluderande samhälle som försöker se varje individs styrka istället för att tvinga in alla in i en snäv normalitetskorridor? Speciellt inom skolan som vi är enligt lag skyldiga att gå.

Med din argumentation så ska vi ju skita i rullstolsramper, böcker med blindskrift, hörslingor och allt annat som tar tid och resurser från normala lydiga uppfostrade barn.

Det går lixom inte att att trolla bort "defekta" människor. Lika lite som man kan trolla bort svält och krig. Blir så barnsligt resonemang att tro att allt löser sig bara vi slutar tjollra med ungarna. Jo förresten, om vi förbjuder vapen så slipper vi krig och mord också.
Det är hemskt när elever med diagnoser stör hela klasser och man ska ha överseende med det.
Inte alls, att vara blind kan man inte träna bort, det kan man med bristande uppförande.
Resterande finner jag inte värt att bemöta.
 
Det absolut billigaste är tidiga insatser där man ser till att alla barn lyckas med sin skolgång. Det är en monetär katastrof för samhället när barn med funktionsnedsättningar hamnar i livslångt utanförskap; med droger och kriminalitet som leder till behandlingshem och fängelse, som kostar 5000 kr per dygn.

En ADHD-diagnos innebär inte att man är obildbar och oförmögen att klara av högskolestudier. Samhället bör sträva efter att alla får en vettig sysselsättning och inte skapa hitte-på-jobb. Alla bör bidra med något efter egen förmåga och där är vi inte idag.

"Intryckssaneringen" som TS länkar till är något som gynnar alla elever och inte bara elever med perceptionsstörningar. Alla har en begränsad mängd mental energi att förbruka under dagen. Barn med sensorisk överkänslighet har däremot avsevärt mycket mindre energi och blir därför snabbt trötta.
 
  • Gilla
Höök och 4 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det är hemskt när elever med diagnoser stör hela klasser och man ska ha överseende med det.
Inte alls, att vara blind kan man inte träna bort, det kan man med bristande uppförande.
Resterande finner jag inte värt att bemöta.
Bristande uppförande har inget med diagnoser att göra, eller är det det du tror att en diagnos är dåligt uppförande ?
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
K
T Polos skrev:
Men dom som inte har föräldrar som av olika anledningar inte kan hjälpa sina barn, vad gör man med dom?


Hade det varit som förr när man premierade det som var normalt och inte avvikande hade samhället förväntningar och tillrättavisningar förmodligen puttat dessa individer i rätt riktning.
Idag vet jag inte vad man ska göra, men om dom stör på lektionerna pågrund av bristande uppfostran ska dom visas ut från lektionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.