Dessutom som det är nu så då de väl får råd att bo innanför tullarna har de blitt så gamla att ljudet från gatan och nattliv är störande och ska förbjudas 🤣
Det är verkligen så synd om dem... ...inte.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Dessutom som det är nu så då de väl får råd att bo innanför tullarna har de blitt så gamla att ljudet från gatan och nattliv är störande och ska förbjudas 🤣
Det är verkligen så synd om dem... ...inte.
Egocentriskt, individualistiskt, allt cirkulerar runt den egna personen, för en del.

När skall de växa upp och/eller se sig själva i spegeln?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ett djäkla raljerande om stockholmsungdomar. Problemet är ju att inträdeströskeln är så hög att även ungdomar med bra arbete inte har råd med bostad ens i extrema ytterförorter.

Det är för de allra flesta inte möjligt att skaffa en bostad överhuvudtaget inom typ 2 timmars pendlingsavstånd, utan att få hjälp av föräldrar till delar av kontantinsatsen. De som då har föräldrar som inte har möjlighet till det får det svårt.

Det handlar inte hur synd det är om dem som inte har råd med en trea på gärdet dagen efter examen.

För våra barn har det inte varit problem, vi hjälpte till med halva kontantinsatsen. De kunde köpa i närförort. Dottern flyttade till en mindre ort när de fick barn. Sålde tvåan i Stockholm, fick villa på 140 kvm, strandnära i mindre stad. Och fick pengar över, villan var billigare.

Sonen bor kvar i Stockholm, men tittar på att flytta in till city (för helt egna pengar), nu efter några år på arbetsmarknaden.

Men hade vi inte haft möjlighet att hjälpa till med kontantinsatsen så skulle det varit svårt.

Hur ungdomar med sämre arbeten klarar sig begriper jag inte.

• Gilla
MSBygga och 24 till
  • Laddar…
Många av det svenska släktet vill/ska ha krypavstånd till allt, krogen/ölstugan/affärer kanske jobbet och då finns det bara storstäderna som kan serva med ett ktypavstånd. Nu är en stor del, otroligt bortskämda, med att ska ha och få allt som önskas. Fina bilar/hus och annat som kan visas upp som status, samt låna till det och leva på marginalen.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett djäkla raljerande om stockholmsungdomar. Problemet är ju att inträdeströskeln är så hög att även ungdomar med bra arbete inte har råd med bostad ens i extrema ytterförorter.

Det är för de allra flesta inte möjligt att skaffa en bostad överhuvudtaget inom typ 2 timmars pendlingsavstånd, utan att få hjälp av föräldrar till delar av kontantinsatsen. De som då har föräldrar som inte har möjlighet till det får det svårt.

Det handlar inte hur synd det är om dem som inte har råd med en trea på gärdet dagen efter examen.

För våra barn har det inte varit problem, vi hjälpte till med halva kontantinsatsen. De kunde köpa i närförort. Dottern flyttade till en mindre ort när de fick barn. Sålde tvåan i Stockholm, fick villa på 140 kvm, strandnära i mindre stad. Och fick pengar över, villan var billigare.

Sonen bor kvar i Stockholm, men tittar på att flytta in till city (för helt egna pengar), nu efter några år på arbetsmarknaden.

Men hade vi inte haft möjlighet att hjälpa till med kontantinsatsen så skulle det varit svårt.

Ungdomar med sämre arbeten klarar sig inte särskilt bra på mindre orter heller, så det är inget särskilt med det. Jag har lagt undan pengar till kontantinsatsen för bägge mina barn, de skulle inte ha råd att köpa en lägenhet ens i en mindre ort i Bohuslän annars.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
C
Hörde häromdan på radion om någons son som skulle betala 21 000 kr/mån för en 40 kvm uthyrningsdel i en villa. Det lustiga är att ingen ens reflekterade över hyresnivån. Det kanske är där det ligger helt enkelt..? 🙄

Med sådana hyror är det inte så konstigt att man inte får ihop till en kontantinsats.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Vi svenskar har ett sånt småstadsperspektiv. Har man mer än 40min till jobbet är det synd om en. Jämför med internationella storstäder så ter det sig inte så illa att bo med hög standard i en kranskommun och ta pendeln in till city varje morgon.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
Om det är stämmer att unga inte kan köpa en bostad i Stockholms stad så är det ett problem. Det behövs en bostad för att kunna starta sitt liv och jobba och det behövs givetvis unga människor i skola, vård, förskola, på bank, som bilmekaniker, som IT-personal etc i Stockholm. Det hjälper inte att det finns billigare bostäder ute på landsbygden.

Så om det stämmer så är det ett stort problem. Jag är däremot inte övertygad om att det stämmer, utan det känns väldigt vinklat. Man talar om en etta med kokvrå, 39 kvm. Den ska kosta 3 miljoner i Stockholms stad enligt detta. Det märkliga är att söker jag på Hemnet, lägenheter i Stockholms stad, 40-50 kvm, under 2,5 miljoner så får jag 180 träff...

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är stämmer att unga inte kan köpa en bostad i Stockholms stad så är det ett problem. Det behövs en bostad för att kunna starta sitt liv och jobba och det behövs givetvis unga människor i skola, vård, förskola, på bank, som bilmekaniker, som IT-personal etc i Stockholm. Det hjälper inte att det finns billigare bostäder ute på landsbygden.

Så om det stämmer så är det ett stort problem. Jag är däremot inte övertygad om att det stämmer, utan det känns väldigt vinklat. Man talar om en etta med kokvrå, 39 kvm. Den ska kosta 3 miljoner i Stockholms stad enligt detta. Det märkliga är att söker jag på Hemnet, lägenheter i Stockholms stad, 40-50 kvm, under 2,5 miljoner så får jag 180 träff...
De kanske menar ”innanför tullarna”? Då finns inte en enda.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
De kanske menar ”innanför tullarna”? Då finns inte en enda.
Ja, det är det jag menar med att de vinklar. Givetvis vet Handelskammaren att Stockholms stad sträcker sig utanför tullarna.

Om unga inte har en bostad kan de inte heller ha ett jobbet, men man kan ha en bostad utanför tullarna och ta sig till jobbet, även om man är ungdom.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

De
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man tittar på Stockholms län så verkar verkar de billigaste ettorna ligga på 800-900 tkr idag. Man hamnar i Södertälje, Nynäshamn, Österskär, Norrtälje, Haninge o s v.

Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.

Krävs inga fantasilöner för detta.
Helt rätt. Detta har nästan alla råd med som jobbar och spara ihop 120' kr är ingen större ansträngning om man vill, för de flesta. Gäller att planera och prioritera samt försiktig med att konsumera.

Man måste börja någonstans och
Senare i livet kan man kanske flytta till city,

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man tittar på Stockholms län så verkar verkar de billigaste ettorna ligga på 800-900 tkr idag. Man hamnar i Södertälje, Nynäshamn, Österskär, Norrtälje, Haninge o s v.

Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.

Krävs inga fantasilöner för detta.
Exakt! De har uppenbarligen ett politiskt budskap de vill få ut.

De två exemplen i artikeln motsvarar lägenheter för 1,96 resp 2,5 Mn kr lite drygt, som ensamstående ung med ingångslön är det inte så konstigt att det inte funkar. Och som du skriver, finns gott om mycket billigare lägenheter än så. Ett närbesläktat problem dock är tillgången på hyresrätter med hyfsad hyra. Det finns tydligen många tillgängliga, men de har väldigt hög hyra.

För övrigt är det ett jäkla stockholmshat här nu. Det är inte ungdomarna som har presenterat den här rapporten och gnäller här, det är en politisk aktör. Rikta olusten dit istället.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:

Det beror på att du sökte efter de lägenheterna som har de lägsta marknadspriserna medan Handelskammaren manipulerade sitt resultat genom att använda ett snittpris. Unga lågbetalda människor utan förmögenhet ska naturligtvis fokusera på de billigaste lägenheterna, inte de som ligger nära snittet.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
S slothy skrev:
Exakt! De har uppenbarligen ett politiskt budskap de vill få ut.

De två exemplen i artikeln motsvarar lägenheter för 1,96 resp 2,5 Mn kr lite drygt, som ensamstående ung med ingångslön är det inte så konstigt att det inte funkar. Och som du skriver, finns gott om mycket billigare lägenheter än så. Ett närbesläktat problem dock är tillgången på hyresrätter med hyfsad hyra. Det finns tydligen många tillgängliga, men de har väldigt hög hyra.

För övrigt är det ett jäkla stockholmshat här nu. Det är inte ungdomarna som har presenterat den här rapporten och gnäller här, det är en politisk aktör. Rikta olusten dit istället.
Inget hat!
Bara försöka får några att tänka realistiskt. Knacka på dörren till boxen och säga hallå!
Man kan inte bara så där få lägenhet i city när man är ung och ny på arbetsmarknaden, för de flesta.

Sedan att det är en önskan att man vill flytta dit är för mig obegripligt. Bodde där i 2 år och allt himla krångel med att bo så.....
Mest visst om jobbkarriär är viktigare än allt annat? Men livet och vitsen med livet, det kommer ikapp så småningom, de flesta. Fast inte för alla,vissa fattar aldrig tex Jan Stenbeck, han dog alldeles för tidigt av det, med störst plånbok av alla. nästan.

Redigerat:
P
L lbgu skrev:
Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet.
L lbgu skrev:
Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn
Nja... Så säger nog den som inte bor eller har bott där.

De som bor i Stockholm (och andra storstäder) är många gånger tillika de som flyttade ifrån Älvsbyn (eller någon annan mindre ort) för det inte ville eller kunde bo kvar där av någon anledning. Så flytta tillbaka är nog inte aktuellt.
Men då gnäller de för att de måste bo utanför city för:
"Hemma på min gata i Älvsbyn" så kunde jag bo i 'city'. Man vill ha det man hade tidigare och kan inte tänka sig bo längre ut.

Och sen kan de vara i första eller andra generationen av inflyttande. Så de som gnäller är kanske era tidigare grannar i 'Älvsbyn'.

L lbgu skrev:
Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare
Kan vara svårt att jobba i de yrkena om man inte utbildat sig till det. Man kanske flyttade till studieort för att studera till något annat än det.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men ni måste ju försöka förstå att när man växt upp i en lägenhet i innerstan så är det oerhört svårt att nöja sig med pöbelns bostäder ute i landet...
Precis, Älsbyns innerstad bytes mot Stockholm innerstad. Inte fan vill man bo vid Älsbyns pöbel och då inte heller Stockholms.

Förlåt alla Älvsbybor men ni fick vara generbild denna gång. Men det kan lika gärna vara Säffle....

• Gilla
Hemingway och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.