Det är väl bara att flytta dit där man har råd att bo med det jobb man kan få tag på, det kallas kapitalism.

• Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl bara att flytta dit där man har råd att bo med det jobb man kan få tag på, det kallas kapitalism.
Eller kallas marknadsekonomi.

Sjukt! Lika dumt som om det vore synd om unga partypigga fransoser som inte har råd med lägenhet i Monte Carlo.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet. Det är väl bara att flytta dit de har råd att bo. Det var väl vad Stockholmarna sa när stora delar av landet avfolkades och alla drevs till storstäderna för att de inte hade råd att bo kvar.

Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.

• Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
Men ni måste ju försöka förstå att när man växt upp i en lägenhet i innerstan så är det oerhört svårt att nöja sig med pöbelns bostäder ute i landet...

• Haha
  • Gilla
SusoDus och 20 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men ni måste ju försöka förstå att när man växt upp i en lägenhet i innerstan så är det oerhört svårt att nöja sig med pöbelns bostäder ute i landet...
Ja, det är så synd om dem!

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och när man har vuxit upp utanför storstaden så är det väldigt svårt att acceptera alla stadens nackdelar. Detta kallas att man har en tröghet i systemet...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Jag brukar hävda att det behövs en bättre regionalpolitik med mer pengar till landsbygden och småstäderna för att inte tvinga in så många till storstäderna och därmed minska storstädernas problem. Konstigt nog brukar inte storstadsborna tycka om den iden fastän de själva skulle vinna på den.

• Gilla
Bhp863 och 19 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar hävda att det behövs en bättre regionalpolitik med mer pengar till landsbygden och småstäderna för att inte tvinga in så många till storstäderna och därmed minska storstädernas problem. Konstigt nog brukar inte storstadsborna tycka om den iden fastän de själva skulle vinna på den.
Klart de inte vill, de flesta har ju redan ett boende...

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om man tittar på Stockholms län så verkar verkar de billigaste ettorna ligga på 800-900 tkr idag. Man hamnar i Södertälje, Nynäshamn, Österskär, Norrtälje, Haninge o s v.

Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.

Krävs inga fantasilöner för detta.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 17 till
  • Laddar…
Men då får du ju inte bo innanför tullarna...

Edit: hela diskussionen handlar om något som är omöjligt, alla kan inte bo innanför tullarna!

Edit2: denna post hamnade först i en helt annan tråd än jag postade den i. Jag vet att den var i rätt tråd. Intressant bugg...

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och när man har vuxit upp utanför storstaden så är det väldigt svårt att acceptera alla stadens nackdelar. Detta kallas att man har en tröghet i systemet...
Inte så, anser jag. Många, väldigt många från olika delar av landet vill till Sthlm eller Gbg. Men har inte råd.

L L Jan skrev:
Inte så, anser jag. Många, väldigt många från olika delar av landet vill till Sthlm eller Gbg. Men har inte råd.
När jag flyttade till Göteborg så bodde jag mycket billigare där än i min mindre lägenhet som jag hade i Norrbotten. Jag flyttade till ett jobb, inte för att jag hellre ville bo i Göteborg.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Krävs inga fantasilöner för detta.
Problemet är väl att dessa ungdomar inte jobbar, Med jobb hade de givetvis haft råd med någon bostad. Men de vill väl ha några år efter gymnasiet då de bara kan glida runt inom gångavstånd från Stureplan.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.