14 084 läst · 216 svar
14k läst
216 svar
Inte synd om unga som inte kan köpa lägenhet i Stockholm
Handelskammaren tycker att det är en tragedi 😫😫 va f_n?
Ett lyxproblem enligt mig. Många vill bo I Sthlm. Speciellt unga.
Vi har marknadsekonomi I landet. Man kan istället bo på pendelavstånd tills man får råd med lya i centrum.
https://www.aftonbladet.se/minekono...unga-kan-inte-kopa-bostad-trots-kontantinsats
Ett lyxproblem enligt mig. Många vill bo I Sthlm. Speciellt unga.
Vi har marknadsekonomi I landet. Man kan istället bo på pendelavstånd tills man får råd med lya i centrum.
https://www.aftonbladet.se/minekono...unga-kan-inte-kopa-bostad-trots-kontantinsats
Redigerat:
Stockholmare är ju de gnälligaste vi har här i landet. Det är väl bara att flytta dit de har råd att bo. Det var väl vad Stockholmarna sa när stora delar av landet avfolkades och alla drevs till storstäderna för att de inte hade råd att bo kvar.
Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.
Så har Stockholmaren inte råd med boende så kan de säkert flytta till t.ex. Älvsbyn. Finns garanterat massor med jobb att få där. Brukar jämt vara inslag på TV hur svårt det är att få sjukvårdspersonal/lärare och mycket annat till dessa småorter.
Och när man har vuxit upp utanför storstaden så är det väldigt svårt att acceptera alla stadens nackdelar. Detta kallas att man har en tröghet i systemet...Tomtom79 skrev:
Jag brukar hävda att det behövs en bättre regionalpolitik med mer pengar till landsbygden och småstäderna för att inte tvinga in så många till storstäderna och därmed minska storstädernas problem. Konstigt nog brukar inte storstadsborna tycka om den iden fastän de själva skulle vinna på den.
Klart de inte vill, de flesta har ju redan ett boende...H heimlaga skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Om man tittar på Stockholms län så verkar verkar de billigaste ettorna ligga på 800-900 tkr idag. Man hamnar i Södertälje, Nynäshamn, Österskär, Norrtälje, Haninge o s v.
Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.
Krävs inga fantasilöner för detta.
Har man 120 000 kr sparat och lånar 680 000 kr får man förhandlat 3,45% ränta på fyra år hos SBAB så 1 995 kr i månaden i räntekostnader (-minus ränteavdrag). Sen BRF-avgift på det kanske 2000 kr i månaden. Så det kostar kring 4 000 kr för boendet.
Krävs inga fantasilöner för detta.
Men då får du ju inte bo innanför tullarna...
Edit: hela diskussionen handlar om något som är omöjligt, alla kan inte bo innanför tullarna!
Edit2: denna post hamnade först i en helt annan tråd än jag postade den i. Jag vet att den var i rätt tråd. Intressant bugg...
Edit: hela diskussionen handlar om något som är omöjligt, alla kan inte bo innanför tullarna!
Edit2: denna post hamnade först i en helt annan tråd än jag postade den i. Jag vet att den var i rätt tråd. Intressant bugg...
När jag flyttade till Göteborg så bodde jag mycket billigare där än i min mindre lägenhet som jag hade i Norrbotten. Jag flyttade till ett jobb, inte för att jag hellre ville bo i Göteborg.L L Jan skrev: