4 255 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Insynsskydd till grannen
Parkslide växer ju jättesnabbt 🙂👍 Haha, nä, kanske inte. Men thuja går ju att köpa i olika storlekar. Du kan ju köpa någon som redan är ca 2 meter lång, så växer den upp till 3 m på en eller två säsonger. Eller köp 3 m på en gång. Men blir ju dyrare.
Pjosk75 skrev:
Att bygga ett ännu högre plank fungerar så klart, tills någon anmäler det.
Alternativet är att plantera en växt som snabbt blir hög. Jag antar att det gäller Sverige och då är bambu uteslutet. Thuja relativt långsamväxande. Pil växer snabbt och rakt.
Möjligen så kan en stor textil som spänns mellan 2 stolpar vara bygglovsfritt. I alla fall om det kan hissas upp och ned snabbt och
Pjosk75 skrev:
Alternativet är att plantera en växt som snabbt blir hög. Jag antar att det gäller Sverige och då är bambu uteslutet. Thuja relativt långsamväxande. Pil växer snabbt och rakt.
Möjligen så kan en stor textil som spänns mellan 2 stolpar vara bygglovsfritt. I alla fall om det kan hissas upp och ned snabbt och lätt.
Jag tänkte så från början men fick reda på att de väntar en ny så den blir nog kvar ett tag till.. 🥲Kvackatore skrev:
Beroende på er egna exhibitionistiska sida, eller bekantas sådan, så borde några kvällars nudistgrillningar göra att grannarna snabbt som ögat monterar ett eget skärmskydd mot er tomt.
Möjligen så kan en utställning med diverse uppblåsbara figurer i trädgården ha samma verkan.
Ett mer seriöst förslag är solrosor av arter som blir tokhöga. Tyvärr tar det 2-3 månader innan de är 3-5 meter höga så det dröjer innan insynsskyddet finns.
Gurkor växer ganska snabbt de med, och klättrar gärna uppåt på en hög spalje. De har desuomt mer blad än solrosor som hindrar insyn.
Möjligen så kan en utställning med diverse uppblåsbara figurer i trädgården ha samma verkan.
Ett mer seriöst förslag är solrosor av arter som blir tokhöga. Tyvärr tar det 2-3 månader innan de är 3-5 meter höga så det dröjer innan insynsskyddet finns.
Gurkor växer ganska snabbt de med, och klättrar gärna uppåt på en hög spalje. De har desuomt mer blad än solrosor som hindrar insyn.
Jag har sett 4-5 m hög träd där kronan är spaljerad. Då får man insynsskydd samtidigt som att grenarna inte hänger in till grannen och få dem att klaga.
Man får plantera hur höga träd eller häck man vill, bygglov och sådant gäller bra plank, murar etc….
Sedan tycker iaf jag att det inte skadar att man faktiskt påpekar för grannen att det inte är jättekul att ha ungar hängandes över staketet. De hade sannolikt inte gillat om ni gjort det? Och man behöver faktiskt inte ge tillbaka allt som hamnar i ens trädgård. Försvinner bollen tillräckligt många gånger lär även barn förstå att inte kast in dem, även om föräldrarna inte gör det.
Man får plantera hur höga träd eller häck man vill, bygglov och sådant gäller bra plank, murar etc….
Sedan tycker iaf jag att det inte skadar att man faktiskt påpekar för grannen att det inte är jättekul att ha ungar hängandes över staketet. De hade sannolikt inte gillat om ni gjort det? Och man behöver faktiskt inte ge tillbaka allt som hamnar i ens trädgård. Försvinner bollen tillräckligt många gånger lär även barn förstå att inte kast in dem, även om föräldrarna inte gör det.
Jag hade självklart anmält detta bygge.K Karstensson skrev:Någon som har något tips på hur vi kan bygga något fint så vi slipper se den fula uppbyggnaden som vår granne har byggt?
De har även byggt planket så det får vi väl inte ta bort, endast om vi anmäler det till kommunen för de har inte bygglov men vill behålla grannsämjan..
Det är både fult och irriterande med barn som står och tittar in över vår tomt när de står på toppen.
Varför ska ni tolerera detta för någon typ av grannsämja.
Eran granne verkar inte bry sig om grannsämja.
Sätt hybridaspar i en tät rad invid deras plank, det löser problemet på ett par år.Pjosk75 skrev:
Möjligen så kan en stor textil som spänns mellan 2 stolpar vara bygglovsfritt. I alla fall om det kan hissas upp och ned snabbt och lätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tillträde till grannens mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Grannens dagvatten kopplat till mitt. Vad gäller?
Juridik -
Ställa soffa nära grannens hus som insynsskydd för att dj-vlas?
Juridik -
Förslag på hur jag kan få till ett insynsskydd smidigt?
Altan & Uteplats -
Insynsskydd till grannens altan 100+80cm
Altan & Uteplats