Vill nog säga att det är ett VP20.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Fotografen Fotografen skrev:
Vill nog säga att det är ett VP20.
Ok, då såg jag fel. Då blir det lite mer jobb, särskilt för en ovan person.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är du säker? Jag tycker det ser ut som en kabel i #50?!

Men det är svårt att se så jag är öppen för att jag har fel. Det bör iallafall TS se. 🙃
I inlägg 29 så ser man klart och tydligt att det är VP-rör, det finns t.o.m. en skarv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då såg jag fel. Då blir det lite mer jobb, särskilt för en ovan person.
Jo. Det jag tycker är lite trist är att spisen inte verkar ha plats för uttaget där det brukar sitta; så där ser det ju ut i tusentals kök i Svea rike?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Om väggen har tjocklek nog, hade jag gjort en försänkning/nisch i väggen bakom uttaget så dess läge bleve "framtidsssäkrat". Tänk om nästa spis skulle tvinga fram ytterligare en flytt?

Det behöver ju inte bli så bildskönt där bakom.
 
Demmpa Demmpa skrev:
e
Jag tycker det ser ut som att VP-röret går vidare in under skåpen/väggen både till vänster och höger?
 
D datja skrev:
Om väggen har tjocklek nog, hade jag gjort en försänkning/nisch i väggen bakom uttaget så dess läge bleve "framtidsssäkrat". Tänk om nästa spis skulle tvinga fram ytterligare en flytt?

Det behöver ju inte bli så bildskönt där bakom.
Kollade nu det är en ihålig vägg bakom som är ett gammalt dörrparti som byggts igen nångång i historien, så det är nog som du säger enklaste lösningen, lutar mer åt en elektriker jag haha, men kul och lära sig lite här!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
kalle joh kalle joh skrev:
Ska köpa en sladd inför elektrikern kommer imorgon, om jag köper denna tror ni det funkar och blir rätt för min spis?

[länk]
Perfekt.
 
TRJBerg
Är inte en 2,5mm2 bättre?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är inte en 2,5mm2 bättre?
Existerar inte som färdiga perilex.
Generellt så är det ok att gå ner ett steg i dimension på anslutningskablar
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är inte en 2,5mm2 bättre?
2,5 mm² till 16A är en tumregel för fasta installationer. En annan tumregel är att man kan gå ner ett steg i dimension på en anslutningskabel. Under vissa omständigheter är det helt ok att avsäkra 1,5 mm² med 16A även i den fasta installationen. Det hänger bland annat på förläggningen och därmed vilken kylning kabeln får. En anslutningskabel anses normalt ha en god kylning. Därför räcker det med 1,5 mm². Som parentes kan jag meddela att det är svårt att få en RDOE 5G2,5 mm² att gå igenom dragavlastningen på en spis. Den är inte gjord för så grova kablar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Spisen installerad dock lite bred antar bäst är slipmaskin och fixa bänkskivan 2mm på vardera sida? Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.