6 825 läst · 87 svar
7k läst
87 svar
Installera spis SMEG C6IPX9-1 - behöver jag ändra med ström?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Jag skulle nog gissa att TS hamnar på en kostnad av minst 1500 kr. Det täcker kanske en timmes debitering för elektrikern inklusive framkörning, om han hittar en bra elektriker nära. Värt att kolla så det inte är minimidebitering på 3 timmar eller liknande.
Finns nollan på plats så är det bara att ansluta kabel vilket man såklart kan och får göra själv, men med den kunskap som verkar finnas här så är det nog säkrast att en elektriker verifierar att nollan finns på plats.
Om nollan saknas så måste kabel till perilex-uttaget bytas och då blir det dyrare. Dels en kostnad för material och dels mer tid, men det måste göras.
Finns nollan på plats så är det bara att ansluta kabel vilket man såklart kan och får göra själv, men med den kunskap som verkar finnas här så är det nog säkrast att en elektriker verifierar att nollan finns på plats.
Om nollan saknas så måste kabel till perilex-uttaget bytas och då blir det dyrare. Dels en kostnad för material och dels mer tid, men det måste göras.
Jag har kopplat in en likadan spis. Som sägs behöver den nolla.
I mitt fall hade jag även en gammal 3fas spis, dock saknades nolla. Tyvärr var kabeln i sin helhet inmurad i väggen, eller snarare under 40-50 års renoveringar. Det slutade med att jag drog om all el och renoverade en stor del av köket
Men det är helt enkelt så att det kan bli så att de behöver dra fram ny kabel och det kan bli dyrt som andra tidigare påpekat.
Ett tips, bryt strömmen innan du öppnar locket till uttaget...
I mitt fall hade jag även en gammal 3fas spis, dock saknades nolla. Tyvärr var kabeln i sin helhet inmurad i väggen, eller snarare under 40-50 års renoveringar. Det slutade med att jag drog om all el och renoverade en stor del av köket
Men det är helt enkelt så att det kan bli så att de behöver dra fram ny kabel och det kan bli dyrt som andra tidigare påpekat.
Ett tips, bryt strömmen innan du öppnar locket till uttaget...
tar in lite offerter nu iaf. By ugnen mottagen nu iaf
Jag begriper inte varför du tar in offerter innan du enkelt tagit reda på om det verkligen behövs. Kan vara så att allt som behövs är inköp av ett perilex sladdställ för mindre än 200 kr, korrekt inkoppling av detta i din nya spis och sen inpluggning i uttaget.kalle joh skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/perilex-vinklad-sladdstall-5g15
Såhär ser det ut
Det ser ut som att du har ett fullkopplat perilexuttag! Extremt osannolikt att man skulle dra fram en nolla (den blå på ovansidan) utan att koppla in den i centralen.kalle joh skrev:
Sannolikt behöver du ingen elektriker.
Om du vill vara stensäker kan du titta om den blå tråden som går till perilexuttaget sitter kopplad på nollplinten i centralen.
Skaffa ett sladdställ och koppla in spisen.
Redigerat:
Vid installation då så följer jag det nedre kopplingsschemat i bilden?D datja skrev:Det ser ut som att du har ett fullkopplat perilexuttag! Extremt osannolikt att man skulle dra fram en nolla (den blå på ovansidan) utan att koppla in den i centralen.
Sannolikt behöver du ingen elektriker.
Om du vill vara stensäker kan du titta om den blå tråden som går till perilexuttaget sitter kopplad på nollplinten i centralen.
Skaffa ett sladdställ och koppla in spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara spännande att se hur den internt är kopplad, för det finns väl inga induktionsmoduler som är 400V?A Avemo skrev:
Skulle väl vara att den enda del som har 400V i den spisen är ugnen, men känns som en udda lösning.
Alt. så är det så enkelt att de egentligen menar 3 faser á 230V men märkt skylten fel.