6 832 läst · 87 svar
7k läst
87 svar
Installera spis SMEG C6IPX9-1 - behöver jag ändra med ström?
Spisen är möjlig att koppla om på alla möjliga sätt.
Se avsnitt 5.2:
https://doc.smeg.it/qr/914778630/SV
Dock rekomenderar jag ändå att du ser till att ha tre faser, nolla och jord framdraget om du vill kunna nyttja spisens fulla kapacitet. Brassar man på ugnen och alla plattor så är du uppe i 10400W.
Kör man enfas 230 volt så klarar man bara en tredjedel av den effekten. Spisen har inbyggd effektbegränsning som kan hantera det, men det är tråkigt när man vill köra storkok och bara kan köra en zon/platta i taget.
Jag har storebrorsan till den där spisen, 90cm bred och med 5 stekzoner. Lyxigt när man kan multitaska med tre stora stekpannor i bredd och laga hela veckans mat i en session
Se avsnitt 5.2:
https://doc.smeg.it/qr/914778630/SV
Dock rekomenderar jag ändå att du ser till att ha tre faser, nolla och jord framdraget om du vill kunna nyttja spisens fulla kapacitet. Brassar man på ugnen och alla plattor så är du uppe i 10400W.
Kör man enfas 230 volt så klarar man bara en tredjedel av den effekten. Spisen har inbyggd effektbegränsning som kan hantera det, men det är tråkigt när man vill köra storkok och bara kan köra en zon/platta i taget.
Jag har storebrorsan till den där spisen, 90cm bred och med 5 stekzoner. Lyxigt när man kan multitaska med tre stora stekpannor i bredd och laga hela veckans mat i en session
Om man kan lösa detta lokalt i uttaget och du bokar elektriker dagtid gissar jag att arbetet tar 10 minuter alltså en timmes debitering. Så 1500 kr ungefär.kalle joh skrev:
Om du måste dra något från elcentralen kan det kosta 3000 kr till 30 000 kr beroende på förutsättningarna och krav på utseende.
Så du menar att så som mitt uttag idag sannolikt skulle fungera direkt men ev. att den inte skulle orka köras på max typ? Kan man testa och se om det funkar eller bränner man den då?S Stuff skrev:Spisen är möjlig att koppla om på alla möjliga sätt.
Se avsnitt 5.2:
[länk]
Som sagts tidigare måste du säkerställa att det finns en nolla i uttaget. Annars bränner du spisen. Det är en minuts jobb med en skruvmejsel och ett mätinstrument.kalle joh skrev:
Sen kan den kopplas in till en, två eller tre faser. Men eftersom du har ett trefasuttag så finns det ingen anledning att inte använda alla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Nej. kopplingschemat i avsnitt 5.2 visar flera olika sätt att ansluta kabeln på plintarna bakom luckan på baksidan av spisen, inklusive olika varianter på bygling mellan plintarna. För säkerhets skull ska du lossa den luckan och dubbelkolla så att inkopplingen motsvarar den kombination av ledare du har i andra änden (uttaget). Säkrast är nog att du tar hjälp av en elektriker om du är osäkerkalle joh skrev: