D
Grämer mig att @useless fick helt rätt. Perilexproppen saknade ett stift.

Så gamla spisen är 400V
Till TS: skruva upp kåpan till perilexuttaget och tag en bra bild på innanmätet.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
kalle joh kalle joh skrev:
Här kommer bättre bilder var inte vanligt uttag, tankar nu?
Har du något mätinstrument?

Så jag tolkar ovan som jag helt enkelt behöver ta in en elektriker som gör nått litet jobb sen Done?

D
Så jag tolkar ovan som jag helt enkelt behöver ta in en elektriker som gör nått litet jobb sen Done?
För att skruva av kåpan och ta ett foto behöver du ingen elektriker, inte heller för att sätta tillbaka kåpan.

Du kan bryta säkringarna (alla tre) först om det känns läskigt.

A alfista skrev:
I installationsanvisningen för spisen framgår att den kopplas med nolla.
Dags för mig att pudla, måste ha fått fatt i fel dokument. Sannolikt finns nolla i uttaget men det måste verifieras.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Spisen är möjlig att koppla om på alla möjliga sätt.
Se avsnitt 5.2:
https://doc.smeg.it/qr/914778630/SV

Dock rekomenderar jag ändå att du ser till att ha tre faser, nolla och jord framdraget om du vill kunna nyttja spisens fulla kapacitet. Brassar man på ugnen och alla plattor så är du uppe i 10400W.
Kör man enfas 230 volt så klarar man bara en tredjedel av den effekten. Spisen har inbyggd effektbegränsning som kan hantera det, men det är tråkigt när man vill köra storkok och bara kan köra en zon/platta i taget.
Jag har storebrorsan till den där spisen, 90cm bred och med 5 stekzoner. Lyxigt när man kan multitaska med tre stora stekpannor i bredd och laga hela veckans mat i en session ;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad tror ni jag kan estimera för kostnad för att få en elektriker att göra installationen? känns inte helt 100 och pilla med saker i nån större omfattning till när det kommer till el

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vad tror ni jag kan estimera för kostnad för att få en elektriker att göra installationen? känns inte helt 100 och pilla med saker i nån större omfattning till när det kommer till el
Om man kan lösa detta lokalt i uttaget och du bokar elektriker dagtid gissar jag att arbetet tar 10 minuter alltså en timmes debitering. Så 1500 kr ungefär.

Om du måste dra något från elcentralen kan det kosta 3000 kr till 30 000 kr beroende på förutsättningarna och krav på utseende.

S Stuff skrev:
Spisen är möjlig att koppla om på alla möjliga sätt.
Se avsnitt 5.2:
[länk]

Dock rekomenderar jag ändå att du ser till att ha tre faser, nolla och jord framdraget om du vill kunna nyttja spisens fulla kapacitet. Brassar man på ugnen och alla plattor så är du uppe i 10400W.
Kör man enfas 230 volt så klarar man bara en tredjedel av den effekten. Spisen har inbyggd effektbegränsning som kan hantera det, men det är tråkigt när man vill köra storkok och bara kan köra en zon/platta i taget.
Jag har storebrorsan till den där spisen, 90cm bred och med 5 stekzoner. Lyxigt när man kan multitaska med tre stora stekpannor i bredd och laga hela veckans mat i en session ;)
Så du menar att så som mitt uttag idag sannolikt skulle fungera direkt men ev. att den inte skulle orka köras på max typ? Kan man testa och se om det funkar eller bränner man den då?

Kan man testa och se om det funkar eller bränner man den då?
Som sagts tidigare måste du säkerställa att det finns en nolla i uttaget. Annars bränner du spisen. Det är en minuts jobb med en skruvmejsel och ett mätinstrument.
Sen kan den kopplas in till en, två eller tre faser. Men eftersom du har ett trefasuttag så finns det ingen anledning att inte använda alla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kåpa då menar du bakom denna antar jag? Kopplar ut spisen helt innan jag kollar

• Svart strömförsörjningsenhet med varningsetikett fastsatt på en vägg, nära vit kabel och gråa luftrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Kåpa då menar du bakom denna antar jag? Kopplar ut spisen helt innan jag kollar
Nej, kåpan på det vita uttag som sitter i väggen, det du fotograferat och lagt högst upp i #29. Det sitter två skruvarna i det som man lossar och drar loss kåpan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så du menar att så som mitt uttag idag sannolikt skulle fungera direkt men ev. att den inte skulle orka köras på max typ? Kan man testa och se om det funkar eller bränner man den då?
Nej. kopplingschemat i avsnitt 5.2 visar flera olika sätt att ansluta kabeln på plintarna bakom luckan på baksidan av spisen, inklusive olika varianter på bygling mellan plintarna. För säkerhets skull ska du lossa den luckan och dubbelkolla så att inkopplingen motsvarar den kombination av ledare du har i andra änden (uttaget). Säkrast är nog att du tar hjälp av en elektriker om du är osäker

D
Än en gång: börja med att skruva loss kåpan på perilexuttaget och tag ett skarpt foto så man ser trådarna som kommer in. Lägg upp bilden.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
D
D datja skrev:
Än en gång: börja med att skruva loss kåpan på perilexuttaget och tag ett skarpt foto så man ser trådarna som kommer in. Lägg upp bilden.
... Alltså om du vill komma någon vart med frågan du ställde i trådrubriken.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.