C Cerb skrev:
Skulle vara spännande att se hur den internt är kopplad, för det finns väl inga induktionsmoduler som är 400V?

Skulle väl vara att den enda del som har 400V i den spisen är ugnen, men känns som en udda lösning.

Alt. så är det så enkelt att de egentligen menar 3 faser á 230V men märkt skylten fel.
Spisar är ofta ganska ologiskt märkta så att det står 400V trots att elementspänningen är 230V. Det man får hålla ögonen på är att den även kräver nolla.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Jag har en sådan och har kopplat in den på just detta sättet och kört den ett år. Det verkar vara just en 230 som använder 3 faser. Bygeln följer med. Ugnen är jag fortfarande fundersam hurvida den går på 230 eller "riktig 3 fas", den är sjukt snabb och man kan dra upp den i 280c på nolltid.

D
G guggen skrev:
Jag har en sådan och har kopplat in den på just detta sättet och kört den ett år. Det verkar vara just en 230 som använder 3 faser. Bygeln följer med. Ugnen är jag fortfarande fundersam hurvida den går på 230 eller "riktig 3 fas", den är sjukt snabb och man kan dra upp den i 280c på nolltid.
Allt går på 230V, varje element har spänning mellan en fas och nollan.

D datja skrev:
Allt går på 230V, varje element har spänning mellan en fas och nollan.
Japp, enligt beteckningen är det så, men man kan inte lita på italienare och beteckningar. Ugnen ger otroligt mkt effekt, men jag gissar på 2.*16a 230 till de fyra induktionszonerna och 230 16a till ugnen. Ruskigt bra effekt på den ugnen iaf, bra mkt bättre drag i den än min andra ilve prof ugn.

D
G guggen skrev:
Japp, enligt beteckningen är det så, men man kan inte lita på italienare och beteckningar. Ugnen ger otroligt mkt effekt, men jag gissar på 2.*16a 230 till de fyra induktionszonerna och 230 16a till ugnen. Ruskigt bra effekt på den ugnen iaf, bra mkt bättre drag i den än min andra ilve prof ugn.
Jag har en ugn i ett vanligt schukouttag som går till 250 °C på 5-7 minuter.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag har en ugn i ett vanligt schukouttag som går till 250 °C på 5-7 minuter.
Här pratar vi om helt andra tider. Kanske en minut eller två. Jag har en annan riktigt bra spis med ugn, en ilve prof, den toppar på över 300c, men den får skämmas jämfört med denna när det gäller hastigheten. Men sannolikt är bara skillanden att det är 16a istället för 10a.

D
G guggen skrev:
Här pratar vi om helt andra tider. Kanske en minut eller två. Jag har en annan riktigt bra spis med ugn, en ilve prof, den toppar på över 300c, men den får skämmas jämfört med denna när det gäller hastigheten. Men sannolikt är bara skillanden att det är 16a istället för 10a.
Oj, det var otroligt snabbt. Jag förstår att du undrar då hur det är kopplat.

Nuvarande uttag sitter lite (centraliserat) fel ift till ny spis så behöver flytta derby höger eller vänster där det finns ett hyllutrymme på nya spisens, något speciellt att tänka på när man flyttar uttaget ?

• Mörkt utrymme med kartong, kablar och vit förlängningskontakt på trägolv vid hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldel med varningsetiketter, ligger på mönstrad matta, kartonglåda i bakgrunden, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säkert att uttaget behöver flyttas, kan räcka med att det fälls in i väggen.

Oberoende vilket så är det egentligen ett jobb för elektriker.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inte säkert att uttaget behöver flyttas, kan räcka med att det fälls in i väggen.

Oberoende vilket så är det egentligen ett jobb för elektriker.
Absolut, men med utanpåliggandekabel kan det nog anses OK att TS försiktigt flyttar ner uttaget lite dit kabeln fortfarande räcker och kan klamras fint.

Ganska lite så kan gå fel i det fallet ändå.

C Cerb skrev:
Absolut, men med utanpåliggandekabel kan det nog anses OK att TS försiktigt flyttar ner uttaget lite dit kabeln fortfarande räcker och kan klamras fint.

Ganska lite så kan gå fel i det fallet ändå.
Om du tittar på bilderna i inlägg 50 så ser du att det inte är någon kabel som kommer till uttaget utan ett VP-rör som går längs golvet och sedan viker uppåt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på bilderna i inlägg 50 så ser du att det inte är någon kabel som kommer till uttaget utan ett VP-rör som går längs golvet och sedan viker uppåt.
Oj, helt rätt, måste blandat ihop tråden med en annan gällande perilexuttag.

• Gilla
Emwe
  • Laddar…
Fairlane
kalle joh kalle joh skrev:
Nuvarande uttag sitter lite (centraliserat) fel ift till ny spis så behöver flytta derby höger eller vänster där det finns ett hyllutrymme på nya spisens, något speciellt att tänka på när man flyttar uttaget ?
Som Demmpa säger är flytten av uttaget egentligen inget man får göra själv. Sen kan man göra det såklart och jag och många med mig skulle gjort det. Det är inte särskilt svårt, men det finns lite fallgropar.

Först och främst betyder det att du måste byta kabel om du flyttar åt vänster, så rekommendationen är väl att flytta till höger.
Antingen får du flytta upp den också eller kapa. Böjar på sladden får inte bli för skarpa, inga 90-graders.
Skruvar du loss de gamla kablarna och klipper kabeln, ta ett foto så de hamnar rätt sen. Skala kabeln lagom långt och utan att kapa en massa kardeller (de små tunna trådarna i kabeln). Se till att anslutningarna blir bra. Bilden på den nuvarande anslutningen av jord ser halvdan ut på bilden till exempel.
Även anslutningen i spisen ska göras med lie omsorg så att det sitter ordentligt och inte med spretande kardeller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Först och främst betyder det att du måste byta kabel om du flyttar åt vänster, så rekommendationen är väl att flytta till höger.
Antingen får du flytta upp den också eller kapa. Böjar på sladden får inte bli för skarpa, inga 90-graders.
Skruvar du loss de gamla kablarna och klipper kabeln, ta ett foto så de hamnar rätt sen. Skala kabeln lagom långt och utan att kapa en massa kardeller (de små tunna trådarna i kabeln).
Det är ingen kabel utan VP-rör med FK-tråd.

För att bocka VP-rör så måste man trycka i en böjfjäder i röret, då måste röret vara tomt.

För att kapa ett VP-rör så brukar man skära en skåra runt hela röret och sedan knäcka röret (det kan man göra med trådar i röret.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen kabel utan VP-rör med FK-tråd.

För att bocka VP-rör så måste man trycka i en böjfjäder i röret, då måste röret vara tomt.

För att kapa ett VP-rör så brukar man skära en skåra runt hela röret och sedan knäcka röret (det kan man göra med trådar i röret.
Är du säker? Jag tycker det ser ut som en kabel i #50?!

Men det är svårt att se så jag är öppen för att jag har fel. Det bör iallafall TS se. 🙃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.