390 läst · 2 svar
390 läst
2 svar
Installation av robotgräsklippare - hur skydda mot "åskskador"?
Vi ska installera en ny robotgräsklippare i vår, och har börjat förbereda så smått.
Laddstationen kommer att vara placerad ca 35m från vårat garage och ungefär lika långt från bostaden. Just nu är tanken att sätta en kopplingsdosa på fasaden till garaget där kablarna till fasadbelysningen kommer ut och därifrån dra N1XV 3g1,5 ner till backen (blir kabelskydd över) och sen i rör ca 35m till platsen för laddstationen.
Garaget har sin egen central med jfb.
För begränsningskabeln finns relativt billiga åskskydd. Tex det här: https://www.bauhaus.se/askskydd-gri...vMHqumrnAkvoBhoCmiMQAvD_BwE#go-to-description
Hur bör jag tänka vad gäller åskskydd i övrigt?
Jag tänkte bespara den jourhavande elektrikern (svågern) mina dumma frågor tillsvidare, så istället drabbas alla läsare i forumet. 😅
EDIT - Kabelröret ska naturligtvis grävas ner. Ska inte ligga tvärsöver gräsmattan...
Laddstationen kommer att vara placerad ca 35m från vårat garage och ungefär lika långt från bostaden. Just nu är tanken att sätta en kopplingsdosa på fasaden till garaget där kablarna till fasadbelysningen kommer ut och därifrån dra N1XV 3g1,5 ner till backen (blir kabelskydd över) och sen i rör ca 35m till platsen för laddstationen.
Garaget har sin egen central med jfb.
För begränsningskabeln finns relativt billiga åskskydd. Tex det här: https://www.bauhaus.se/askskydd-gri...vMHqumrnAkvoBhoCmiMQAvD_BwE#go-to-description
Hur bör jag tänka vad gäller åskskydd i övrigt?
Jag tänkte bespara den jourhavande elektrikern (svågern) mina dumma frågor tillsvidare, så istället drabbas alla läsare i forumet. 😅
EDIT - Kabelröret ska naturligtvis grävas ner. Ska inte ligga tvärsöver gräsmattan...
Redigerat:
Det enda riktigt säkra skyddet mot åskskador är att koppla loss slingorna och lågspänningskabeln från laddstationen och även koppla bort nätdelen från 230 V.
Spontant är jag tveksam om den länkade produkten gör någon större nytta.
Bor du på ett ställe som är utsatt för åska? Om inte, så hade jag skippat dessa prylar. Det sitter en del transientskydd på slingkorten som ska ta en del överspänning.
Ett nytt slingkort (HQ/Gardena) kostar ca 2 x som det länkade åskskyddet, så det är inte så stora belopp det handlar om.
Bor du på ett ställe som är utsatt för åska? Om inte, så hade jag skippat dessa prylar. Det sitter en del transientskydd på slingkorten som ska ta en del överspänning.
Ett nytt slingkort (HQ/Gardena) kostar ca 2 x som det länkade åskskyddet, så det är inte så stora belopp det handlar om.
Stort tack!!!E etompau skrev:Det enda riktigt säkra skyddet mot åskskador är att koppla loss slingorna och lågspänningskabeln från laddstationen och även koppla bort nätdelen från 230 V.
Bor i mälardalen, en bit in i landet, och nej det är inte något "åskhål". Har dock noll erfarenhet av liknande installationer, och om det finns enklare eller nödvändiga åtgärder att vidta vill jag inte missa det.
Att jag avser att dra kabel från garaget beror primärt på att jag inte vill att kyl/frys, brunnspump, mm ska riskera bli strömlösa om någonting händer med laddstationen. Centralen i bostaden är dessutom knökfull, och alla viktiga grejer är inkopplade genom den. Jag undrar trots det om det finns anledning att göra något åt centralen i garaget? Byta till en tvåradig och installera separat jfb och överspänningsskydd (med risk om att låta skitdum)?
Jag kan inte sånt här, och rör absolut inte insidan av centralerna på egen hand (har iaf vissa spärrar). Min hjälpande hand jobbar mest i nyproduktion + lite garantijobb, så han var osäker på om det är lämpligt att vidta några särskilda försiktighetsmått.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ingår i el-installation?
El -
Varför blinkar mina LED-lampor i köket 8 år efter installation?
Belysning -
Huvudsäkringar efter luft/vatten-installation
El -
Firma för installation av robotgräsklippare - Norra Stockholm
Robotgräsklippare -
Robotgräsklippare - Förslag på produkt och installation
Robotgräsklippare