6 030 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Installation av jord/bergvärme – råd önskas
Vilken exakt modellbeteckning har NIBE-pannan? Det brukar gå att få fram gamla bruksanvisningar till NIBE. Då kanske man kan se om den har en värmekurva inställd och vilka framledningstemperaturer den ger när det är kallt om den är inställd för värme med boende i huset.P Petronille skrev:
Bra tips. Ska kolla nästa gång vi är där om det går att få fram.J Josth skrev:
Tillägg: jag har också hört att det inte är så bra för huset att kallställa det, men det kanske bara är en myt?L lbgu skrev:Om man gör det för att spara pengar så tror jag inte att installera bergvärme i ett hus man bara använder typ sommartid är någon bra affär.
Har du funderat på att kallställa huset på vintern? Det ger ju den överlägset bästa besparingen och ni slipper elda för kråkorna. Blir lite en del bök med att tömma ur vatten, men med tanke på hur mycket man sparar på minskad elräkning så är det nog väldigt bra betalt för den tiden man får lägga ned.
Det kan bli mögelfläckar på tyger och i vissa fall t.ex. småfläckar på tapeter. Beror en hel del på hur fuktigt klimat det är där huset står. Norrland har generellt torr luft på vintern eftersom det ofta är så kallt. Svårigheten är ju att helt lyckas tömma ut vatten och värmevatten ur systemen inkl skydda avloppen.
Ja det var precis det problemet med att tömma systemet helt som de hade då och då... Det är torrt där skulle jag säga, i bodarna finns det möbler och en del annat som stått i decennier och inget verkar fuktskadat vad jag kan se.J Josth skrev:Det kan bli mögelfläckar på tyger och i vissa fall t.ex. småfläckar på tapeter. Beror en hel del på hur fuktigt klimat det är där huset står. Norrland har generellt torr luft på vintern eftersom det ofta är så kallt. Svårigheten är ju att helt lyckas tömma ut vatten och värmevatten ur systemen inkl skydda avloppen.
Har man ett väldigt tätt hus så är det antagligen inte bra. Men kan man se till att det är lite ventilation så borde det inte vara några stora problem. Man får jämföra med alla tusenlappar uppvärmningen kostar.P Petronille skrev:
Vattenlås kan man hälla spolarvätska i. Svåraste är att få ut allt vatten och man bör vara lite försiktig när man slår på vattnet igen ifall det skulle läcka någonstans. Men är det ett äldre hus som har kallställts tidigare så skulle jag inte vara orolig. Om man inte kallställer ett fritidshus så löper man ju ändå risk att det fryser vid t.ex. strömavbrott eller att en råtta fixat en kortslutning så säkringar gått. Så egentligen borde man alltid tömma fritidshus på vatten under vinterhalvåret.
Vårt problem är främst att vi vill vara där på vintern ibland. Sedan hade jag också hört det här med att det var dåligt att kallställa, men det finns nog en poäng där att där huset ligger är det kanske inget jätteproblem. Ledningarna grävdes ner för ett par år sedan så risken för elavbrott är inte jättestor. Tidigare var ju elen så pass billig att det var värt att betala ett par tusen i månaden för den för att kunna vara där ibland. Men inte flera gånger mer...L lbgu skrev:Har man ett väldigt tätt hus så är det antagligen inte bra. Men kan man se till att det är lite ventilation så borde det inte vara några stora problem. Man får jämföra med alla tusenlappar uppvärmningen kostar.
Vattenlås kan man hälla spolarvätska i. Svåraste är att få ut allt vatten och man bör vara lite försiktig när man slår på vattnet igen ifall det skulle läcka någonstans. Men är det ett äldre hus som har kallställts tidigare så skulle jag inte vara orolig. Om man inte kallställer ett fritidshus så löper man ju ändå risk att det fryser vid t.ex. strömavbrott eller att en råtta fixat en kortslutning så säkringar gått. Så egentligen borde man alltid tömma fritidshus på vatten under vinterhalvåret.
Men visst, kostnaden är stor, och det är förstås en viktig poäng som många kommit med att man måste väga utgifterna för installation av nytt värmesystem mot vad man skulle spara på att stänga av det. Tror vi kollar upp om bergvärme är möjligt, annars kanske vi avvaktar.
Vad betyder det om man har en sån grön plupp på sin tomt? Vi har köpt ett dödsbo och vet väldigt lite om huset och vi funderar på bergvärme, jag såg på länken du länkade här ovan och vi hade en grön ”plupp” på vår tomt på kartan, vad innebär det?J Josth skrev:Med bergvärme borrar man ett hål ner i marken till berget och totalt kanske drygt 200 m djupt. Sticker sedan ner en kollektorslang från/till värmepumpen. Man behöver bo där det inte är så långt ner till fast berg och inte vattenskyddsområde etc. Med jordvärme gräver man ner en ca 500 m till 1000 m lång kollektorslang på en meters djup i marken. Kräver ganska stor tomt och lämplig mark att gräva i.
För att se om det finns några borrhål i närheten och data för dessa kan man forska i SGUs brunnsarkiv: [länk]
Hur tyder man detta? Betyder det att det är borrat för bergvärme?J Josth skrev:Med bergvärme borrar man ett hål ner i marken till berget och totalt kanske drygt 200 m djupt. Sticker sedan ner en kollektorslang från/till värmepumpen. Man behöver bo där det inte är så långt ner till fast berg och inte vattenskyddsområde etc. Med jordvärme gräver man ner en ca 500 m till 1000 m lång kollektorslang på en meters djup i marken. Kräver ganska stor tomt och lämplig mark att gräva i.
För att se om det finns några borrhål i närheten och data för dessa kan man forska i SGUs brunnsarkiv: [länk]
Haha jag får läsa på lite
vi vet så lite om huset men då är detta till vår fördel om vi vill ha bergvärme?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlig kostnad installation bergvärme samt frånluftsvärmepump nybygge
Värmepumpar -
Nyinstallation av bergvärme när man går i flyttankar?
Värme allmänt -
Är det bara att fylla igen efter installation av bergvärme?
Grund & Markarbeten -
Fast installation av vägglampa, ojordad lampa men jordat uttag
Belysning -
Kostnad för ominstallation av elledningar med jordfelssäkerhet
El