Vi valde att ha freshventilerna på andra sidan fönstren än på bilderna ovanför.
Kan ta bilder om någon är intresserad.
 
Ashe skrev:
Vi valde att ha freshventilerna på andra sidan fönstren än på bilderna ovanför.
Kan ta bilder om någon är intresserad.
Ja tack.. Är jätte intresserad.
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
Ska försöka hinna fota i morgon.
 
Mörkblå timmerhusgavel med symmetriska fönster mot en skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, snedtak med ventilation, gipsvägg, fönster, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
belz
  • Laddar…
Hoppas att ni ser bilderna.
 
Ja bilderna syns. Tack
 
murak
Kort undran (kan ha besvarats redan): blir det inte ett avbrott i plasten i mellanbjälklaget där det är vindduk istället? Även om man klamrar plasten på ovanvåningen mot vindduken så borde fukt kunna vandra in eller ut genom mellanbjälklaget? Det bästa hade väll varit om man kunde få fatt på plasten från nedervåningen och sammanfoga med den på ovanvåningen?
 
murak skrev:
Kort undran (kan ha besvarats redan): blir det inte ett avbrott i plasten i mellanbjälklaget där det är vindduk istället? Även om man klamrar plasten på ovanvåningen mot vindduken så borde fukt kunna vandra in eller ut genom mellanbjälklaget? Det bästa hade väll varit om man kunde få fatt på plasten från nedervåningen och sammanfoga med den på ovanvåningen?
Tror inte det är något problem eftersom man ju vill skydda från fuktig varm ånga som avges innifrån och det blir ju endast ett mindre ställe nere vid golvet där det finns en regel/golv som fukten i så fall skulle gå neråt genom.
 
murak
helrob skrev:
Tror inte det är något problem eftersom man ju vill skydda från fuktig varm ånga som avges innifrån och det blir ju endast ett mindre ställe nere vid golvet där det finns en regel/golv som fukten i så fall skulle gå neråt genom.
Köpt. Pratade med en kollega som är byggare och han godkände också konstruktionen. Tack för svar!
 
Luftspalt vid gaveln på ett bygge med synlig takboard och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur har ni andra löst luftspalten närmast gaveln? Det är ju en springa på 10cm mot takboarden innan man salar ut gavelväggen. Måste ju finnas något smidigare än masonit och läkt och använda sig av här
 
Frågan är ställd tidigare, är det nån som passat på att installera spotlights för nedervåningen innan man lagt golvet på övervåningen?
 
JakobJ skrev:
Frågan är ställd tidigare, är det nån som passat på att installera spotlights för nedervåningen innan man lagt golvet på övervåningen?
Ja, jag har satt spottar i badrummet och ska precis sätta in i kök och tvättstuga också. Inga problem alls, man kommer åt en del från kattvinden, till de som är längre in mot mitten av huset har jag sågat upp hål i golvspånskivorna så att man kommer åt. Villa Kalmar har jag.
 
Redigerat:
Är på väg att sätta upp diffusionsspärr i såväl garage som på övervåning. Räcker det med vanlig plastfolie i snedtaket, eller behöver den vara armerad? Inser att jag behöver komplettera med mer folie då jag inte hade med garaget i beräkningen då jag gjorde första inköpet. :)
 
iacchus skrev:
Är på väg att sätta upp diffusionsspärr i såväl garage som på övervåning. Räcker det med vanlig plastfolie i snedtaket, eller behöver den vara armerad? Inser att jag behöver komplettera med mer folie då jag inte hade med garaget i beräkningen då jag gjorde första inköpet. :)
Ska väl vara plast avsedd för att vara just diffussionsspärr. Är inte armerad vad jag vet.
 
CHEMAS skrev:
Ska väl vara plast avsedd för att vara just diffussionsspärr. Är inte armerad vad jag vet.
Ja, det är klart. Ledsen om jag var lite otydlig. Frågan gäller om den behöver vara armerad eller inte. I väggar fungerar det bra med ej armerad, i tak ska det vara armerad för att man inte ska kunna trampa igenom den. I snedtak tänkte jag att det skulle räcka med ej armerad, men tittar jag på ritningen från SMV ser det ut som den armerade går ner i snedtaket med:
Ritning som visar användning av armerad isolering i ett snedtak samt väggdetaljer i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.