Markus Roos skrev:
Är det bara jag som kör med sån här luftspalt?[bild]
En fundering.. Hur sala ni ut takstolarna där det är dubbla bredvid varandra? Ska man täta springan mellan stolarna med något? Drev / byggskum
 
kimmo_thn skrev:
En fundering.. Hur sala ni ut takstolarna där det är dubbla bredvid varandra? Ska man täta springan mellan stolarna med något? Drev / byggskum
Det står i "isoleringsritningen" att man ska dreva alt skumma mellan skarvarna :)

Husisolering med träreglar och isoleringsmaterial synligt mellan skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi salade på en bara:) fick även palla och rikta en hel del (noggrann svärfar) och ska väl försöka rikta hanbjälkarna i veckan då det skiljer allt från 5-25mm på dom... Känns som om det varit lättare om snickarna satt upp dom med laser från början dock :/
 
Markus Roos skrev:
Det står i "isoleringsritningen" att man ska dreva alt skumma mellan skarvarna :)

[bild]

Vi salade på en bara:) fick även palla och rikta en hel del (noggrann svärfar) och ska väl försöka rikta hanbjälkarna i veckan då det skiljer allt från 5-25mm på dom... Känns som om det varit lättare om snickarna satt upp dom med laser från början dock :/
Finns det en beskrivning från smålandsvillan? Det verkar som om många snackar om någon guide/beskrivning.. Har själv frågat efter ett sådant men detta har inte säljaren hört talas om.

Ni verkar ha salat ut rejält .. Hur tjockt ska ni isolera? Jag salar ut med 120mm. Var inne på att använda mig av sånna frigolit skivor som luftspalt. Det hade nog blivit billigare än masonit skivorna i slutändan.

Så här ser det ut hos mig Takstolar och isolering i pågående byggprojekt med synlig masonitskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade tur att snickarna rättade upp allt direkt .. Men gör dom något riktigt så blir ju alltid något annat dåligt. Jag får gå och slå in typ 60% av ankarspikarna i bott.. Alla ser liksom lösa ut. Det var lite bråttom monterings dagen då regnet närmare sig:)
 
Vi har salat ut 170mm blir ca 315mm isolering.. Både min KA och han som ska spruta lösull rekomenderade 300mm i snedtak. Byggritning av ett hus med markerade mått för isoleringstjocklek i snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser ritningen ut :)
Tror snickarna här också var rätt stressade under monteringen... Vad är det för modell du ska isolera?
 
Ljungby vi fick huset hösten 2015..
 
Tusen tack för ritningen.. Nu ser jag också hur dom tänkt sig med plasten vid stödbenen..
 
Det var så litekanske inte världens bästa bild men borde funka :) skönt att höra att det är fler som ska plasta nu på snsommaren . Kan man bolla lite frågor om man kör fast. Har du isolerat gavlarna än ?
 
Jag tänkte köra luft spalten längst ut där det är en 30cm mellan takstol och gavel.. Sedan isolera gavlarna färdigt. Vi ska bygga på gaveln med 45x95 reglar för isolation och sen 45x70 för att förenkla rör dragningen till elementen. Sambon ville att blom krukorna skulle få plats i fönstret.. Är nästan för smala fönsterbrädor/smygar i första våningen
 
En fundering gällande kortlingarna mellan takstolarna (transport skydden) har du tagit bort alla ? Har du cc60 på dina takstolar? Vi har cc120.

Har du tänkt något över hur ni ska dra ventilations rören? Kompisen har precis låtit en firma inreda sin vind (Nybro) verkade som man var tvungen och boxa in vent kanalen i snedtaket ovanför trappan. Det är inte så himla snyggt. Så där ska vi försöka hitta en bra lösning
 
kimmo_thn skrev:
En fundering gällande kortlingarna mellan takstolarna (transport skydden) har du tagit bort alla ? Har du cc60 på dina takstolar? Vi har cc120.

Har du tänkt något över hur ni ska dra ventilations rören? Kompisen har precis låtit en firma inreda sin vind (Nybro) verkade som man var tvungen och boxa in vent kanalen i snedtaket ovanför trappan. Det är inte så himla snyggt. Så där ska vi försöka hitta en bra lösning
Jag har slagit bort alla kortlingar mellan takstolarna. Jag har cc 60. Ventilationen tänkte jag ha kvar där den är . Vet inte om det syns allt för bra på bilden. Men den kommer hamna i snedtaket utan att boxa in den . Det är min tanke iallafall :) men ska höra mig för vad isoleraren tror om det . Blir ju lite mindre isolering just där.

Renoveringsarbete på vind med synliga takstolar, borttagna kortlingar och ventilationsslang längs snedtaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det ser lite annorlunda ut när röret är draget så långt ut i katt vinden som möjligt. Får du dit isolationen runt ventilations röret. Hur gör du med kattvinden/isolationen. Vi ska isolera snedtaket hela vägen ut i takfoten. Hur tjockt ska du isolera mot vind? Jag vågar inte helt ta bort alla kortlingar direkt. Huset är väldigt utsatt för stark vind. Förra året blev vi av med några takpannor:)

Just nu ska jag montera dit friskluft ventiler innan det blir kallt och funderar lite över vart andra ska sätta sina. Kan bli lite trångt när snedtaket kommer så nära gavelföntrena
 
kimmo_thn skrev:
Det ser lite annorlunda ut när röret är draget så långt ut i katt vinden som möjligt. Får du dit isolationen runt ventilations röret. Hur gör du med kattvinden/isolationen. Vi ska isolera snedtaket hela vägen ut i takfoten. Hur tjockt ska du isolera mot vind? Jag vågar inte helt ta bort alla kortlingar direkt. Huset är väldigt utsatt för stark vind. Förra året blev vi av med några takpannor:)

Just nu ska jag montera dit friskluft ventiler innan det blir kallt och funderar lite över vart andra ska sätta sina. Kan bli lite trångt när snedtaket kommer så nära gavelföntrena
Har också tänk isoler hela vägen ut i takfoten. Blir en liten kortare sträcka där ventilationsröret kommer ligga i sprutisoleringen. Blir ju lite mindre isolering just där. Mot vind blir det 500 tjockt. Jag ska ha tre sovrum på överv. Så tänkte försöka få in tre freshventiler där i gavlarna. Borde få plats 😁 Kortlingarna är bara ett stöd för takkasetterna under transport så tror inte dom gör så mycket nytta😮 Annars slår du bort dom när du fått dit lite glespanel. Mina satt mot yttertaket så var tvungen att ta bort dom för att få dit luftspalten. Har du entretak på framsidan?
 
Vi har dragit ventilationen ovanför takbjälkarna. Grannen har dragit i kattvinden och det är inte alls snyggt i trappen.
 
  • Gilla
kimmo_thn
  • Laddar…
Pratade med Smålandsvillan idag (bygg teknisk avdelning) fasiken vad trevliga dom var. Fick den informations häftet som alla ni pratar om. Där fanns det en hel del svar på mina frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.