helrob skrev:
Man måste ju i vilket fall skarva rören någonstans och det är väl mest därför jag tänker köpa skåp. Skulle väl kunna finnas en risk att blir kallt i slutet på slingan om man tar ut mycke på elementen innan?
Bad rörkillen kolla en gång till och fick följande svar:

"Effektmässigt klarar du dig faktiskt med en slinga.
Men jag känner att det är onödigt att vara ”dum snål” (syftar på mig själv nu)

Fördelarna att sätta ett litet skåp samt dra ut 2 st slingor är följande:
- Skarven som görs på befintliga rör i kattvinden hamnar i ett skåp. Dock kan det bli svårt att dra skvallerröret ända till badrummet så vi får fundera på hur vi löser det.
- Effektmässigt är vi ”safe” och slipper oroa oss för att ligga på gränsen. ( 3 slingor är overkill).

Slinga 1: 2x sovrum &kupan
Slinga 2: 2x svrum & handdukstork"

Bad om offert på båda lösningarna då jag är nyfiken på skillnaden; blir nog skåp + 2 slingor.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
@helrob:
helrob skrev:
Började precis med luftspalten till kupan, det ser ju lite annorlunda ut där jämfört med på stora taket med mycke mindre öppning. Någon som har bra idéer eller synpunkter på hur man bäst löser det? Jag kommer gå på öppen ventilation mot takfoten på kupan här eftersom det väl inte finns någon nockventilation på kupan heller. Fick ni plats med lika mycket isolering i kupan som i stora hanvinden?
Minns att jag klurade en hel del över det momentet också.
Så här såg det ut hos mig:
kupa2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snackade med SMV och fick följande svar:
Nr. 1, 2 och 3 plockas bort.
Några hål borras i 4 och 5.

Sen vad det gäller luftspalt i snedtaket under fönstren i kupan så räcker det med att luften går upp genom takfot upp till under fönstren. Man behöver inte borra några hål till höger och vänster för att sammankoppla det med de andra facken.

Jag fick inte plats med lika mycket isolering i kupan som övriga snedtaket. Obs, vi kommer ha öppet upp i nock i kupan. Kika konto: @villakalmar på Instagram.
 
  • kupa.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Tänkte dela med mig med lite bilder på min luftspalt och påsaling av reglar. Uppskattar kommentarer :)
luftspalt-_.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

luftspalt_.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par tankar kring dessa bilder

1) Visar att boarden går över själva läkten längst upp. Vi tänker spruta lösull; bör man tejpa/skumma över dessa så det blir tätt och inte "rinner" ner lösull i spalten?

2 & 4) Bör man skumma/tejpa över dessa skarvar också?

3) Så här har jag valt att fästa påsalade reglar: två hålplattor uppe och två nere på varje regel, något förskjutna i höjd samt fästa med 3+3 ankarsrkuvar/hålplatta. Som ni kan se har vi valt att skruva upp såväl reglar som luftspalt.

5) Här funderar jag på att kapa längst med den röda linjen och sätta en regel ned till golv för att skapa väggen vid takfot; vad tror ni om denna lösning; eller har någon en smidigare lösning? Blir ju en del "bökiga" infästningar.
 
  • luftspalt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KallVinter
  • Laddar…
@iacchus
5) Hur skall du göra kattvinden? Beror ju på om du tänker göra den varm eller kall eller fullisolerad.
1) jag drog min bakom hela vägen så har inte det problemet (om fattar bilden rätt)
2-4) jag har inte gjort det, men kanske borde?
 
Redigerat:
@helrob: ang 5) så tänker jag isolera ned till takfot, så gick ifrån den lösningen som jag hade i bilden till att dra ner regeln hela vägen. (varm kattvind mao).

Ang kupan funderar jag lite på hur man ska göra under fönstren (frågan har ställts tidigare i tråden i nr #51, men hittar inget svar), det är ju öppet i takfoten, men går inte att få luften att gå någonstans då fönstren är "ivägen". Ska man göra luftspalt upp till fönstrenas underkant eller helt enkelt täcka för så det blir stängt i takfoten?
 
@iaccus
Jag gjorde luftspalt till fönstrets underkant.
 
  • Gilla
iacchus
  • Laddar…
Var uppe och tittade igår i kupan och funderar varför man ska borra hål i 5:an i bilden, känns som 4an borde räcka, eller tänker jag fel?
 
Fast då blir det ju ingen luft i lilla utrymmet till vänster om nummer 5.
 
Är det bara jag som kör med sån här luftspalt? image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Markus Roos
Säkert utmärkt, men gissar på att de kostar en del?
 
helrob skrev:
@Markus Roos
Säkert utmärkt, men gissar på att de kostar en del?
ca 15:- skivan gav jag :) gick åt runt 180 st till hela övervåningen. Tyckte det var rätt överkomligt 😋
 
Takstolar och isoleringsplast under uppbyggnad i en takkupa med synliga ventilationstrummor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löste ni plastningen här under fönstren i takkupan 😲 har kört fast .. Gäller Villa Kalmar.
 
Ashe: Behöver ju inte komma in luft i det utrymmet, det viktiga är ju att luften utifrån kommer förbi isoleringen. Jag har valt att istället sätta för "hålet" som är nedan för 5:an och tänker skumma med PU-skum så det blir tätt. Då går all luft genom 4an.

Markus Roos: Har inte plastat den delen ännu, men kommer fullisolera det utrymmet så det blir relativt enkelt att bara sätta längs stödbenen.
 
Sala på gavlarna

Har en del frågor då jag ska sala på gavlarna:

1) Kommer enligt SMVs rekommendation att sala på 120 mm; men vindpappen sticker inte ut så mycket så är lite osäker på hur jag ska göra i senare skede för att klämma vindpappen och plastfolien bakom väggen. Funderar på att klämma plastfolien under bottenreglen, men känns lite risky att man skadar den då man salar på resten. Dessutom saknas vindpapp helt i mitten på båda gavlarna.Hur har ni tänkt / gjort här?
Detalj av träkonstruktion med bottenregel vid golv och isolerade stolpar, med markerade linjer för byggplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2) Hur långt ut i kattvinden har ni dragit ut bottenregelen? Kommer isolera till takfot, men utrymmet mellan sista takstolen och gaveln (120 mm) kommer ändå att isoleras. Min tanke är så här; antingen drar jag den ända ut till hammarbandet (blått streck); eller så nöjer jag mig med att sätta den fram till först vertikala regeln utanför stödbenet på takstolen (rött streck).
Gavelkonstruktion med markerade bottenreglar, en i rött och en i blått, vid isolering på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte också fullisolera men lutar åt att sala på där med och klämma fast med en kottling som övriga taket. Slipper jag en massa tejpning runt ventilation och stödben. Och ventilationen blir på varma sidan med. Sen om det är rätt eller inte det vet jag inte :)

iacchus skrev:
Ashe: Behöver ju inte komma in luft i det utrymmet, det viktiga är ju att luften utifrån kommer förbi isoleringen. Jag har valt att istället sätta för "hålet" som är nedan för 5:an och tänker skumma med PU-skum så det blir tätt. Då går all luft genom 4an.

Markus Roos: Har inte plastat den delen ännu, men kommer fullisolera det utrymmet så det blir relativt enkelt att bara sätta längs stödbenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.