Aha. Ja när jag byggde min övervåning stod det inget om armerad diffussionsspärr. Jag har vanlig men ring o prata med dom.
 
Tror definitivt inte det behövs! Armerat är väl till för enklare konstruktioner utan innertak eller board under takpannorna och du kommer ju ha båda?
 
Det står ju faktiskt armerad - och det måste väl SMV skriva för att slippa skuld om någon snickare skulle råka falla genom under monteringen, hur det nu skulle gå till? Låt bli att trilla innan glespanelen är uppe så löser det sig!
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
En snabb fundering kring diffussionsspärr och kupan som jag tänkt fullisolera. Efter att ha läst digg75s inlägg (#236) inser jag att jag kanske behöver göra något annorlunda. Här är före och efter bilder på kupan innna diffspårren sätts på; frågan är om jag ska ta bort isoleringen igen och dra diffspärren in till duken på hammarbandet eller om det räcker att dra den ner till golvet framför isoleringen. Är dessutom osäker på om det fanns en duk längst ut i just kupan och vill gärna inte ta bort allt för att bara kika :)

Före
Oisolerat vindutrymme med synliga träbjälkar, fönster och golvspånplattor före diffussionsspärren monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Inomhusbyggplats där isolering monterats mellan träreglar i väggen, byggmaterial utspritt över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten kontrollfrågan till er, är luftspalt i gavlarna ordnad när huset levereras? Dvs., har ni isolerat direkt mot vindduken? Har en smv Kalmar...
 
JakobJ skrev:
En liten kontrollfrågan till er, är luftspalt i gavlarna ordnad när huset levereras? Dvs., har ni isolerat direkt mot vindduken? Har en smv Kalmar...
Direkt mot vindduken går bra, det finns en luftspalt bakom den redan.
 
  • Gilla
JakobJ
  • Laddar…
@iacchus
Jag fullisolerade också kupan med luftspalt och behöll takfotsventilationen öppen där. Kommer inte ihåg hur jag gjorde riktigt, men det viktiga är ju att det blir tätt nedåt så det inte blir golvdrag, tror inte själva duken är poängen (min var i varje fall ojämn/invikt på flera ställen) utan att det finns något stabilt att fästa diffussionsspärr mot som hammarbandet (eftersom det inte finns någon golvskiva i kattvinden). Blir väl lite udda att svepa diffspärren runt isoleringen om du skulle försöka fästa den i hammarbandet i kupan?
 
Hej. En fråga gällande isoleringen av gavelspetsen i takkupan. Hur har ni löst det? Tänker isolera upp till nock men känner mig lite fundersam hur jag ska göra för att få fast isoleringen mot gavelspetsen..
Takkupa under konstruktion med synliga träbjälkar och delvis installerad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smv2016 skrev:
Hej. En fråga gällande isoleringen av gavelspetsen i takkupan. Hur har ni löst det? Tänker isolera upp till nock men känner mig lite fundersam hur jag ska göra för att få fast isoleringen mot gavelspetsen..
[bild]
Det är väl bara att trava på med skivorna tills du får tillräcklig höjd eller tänker du ha öppet upp till nock i taket?
 
Äntligen klar med isoleringen av övervåningen! Ett himla jobb med spirorören och FTX anslutningarna och innertak innan allt klart!
Isolerad övervåning med spirorör och träreglar synliga, ej färdigställt innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i skyddsmask och arbetskläder isolerar tak med glasfiber på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo precis, var lite kluven på hur jag skulle få isoleringen att sitta mot väggen. Men det löste sig. Ser kanon ut det där med isoleringen, en bit bort innan jag är där 😊
 
Jag satte upp en läkt mot takbjälkarna med vinkeljärn och sen kapa jag en remsa masonit på ca 10 cm som jag sköt fast i läkten.

kimmo_thn skrev:
[bild]

Hur har ni andra löst luftspalten närmast gaveln? Det är ju en springa på 10cm mot takboarden innan man salar ut gavelväggen. Måste ju finnas något smidigare än masonit och läkt och använda sig av här
 
Tack för svaret..men jag hann lösa det med att spika dit korta dyckert spikar med hammarn.. Sen klamrafast masonit remsorna. Passade påsatt sätta reglarna gott emot masoniten när jag Salade gaveln. Bara för att avlasta läkten sommbara sitter med några dyckert spik Träreglar monterade mot en masonitskiva med synliga dyckertspikar vid en isolerad väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonit fastsatt med dyckert spikar längs ett träregelverk med synlig isolering i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har ni löst inspektionslucka stor nog att krypa in genom till kattvinden i badrummet? Både el, data, vatten och i mitt fall också rensluckor för FTX-rören sitter ju där så känns som det vore dumt att bygga igen bakom våtrumsväggen!? Jag funderar på vattenburen golvvärme i badrummet också och då kanske en schunt och en pump skall vara där också med ev framtida service behov.
 
helrob skrev:
Hur har ni löst inspektionslucka stor nog att krypa in genom till kattvinden i badrummet? Både el, data, vatten och i mitt fall också rensluckor för FTX-rören sitter ju där så känns som det vore dumt att bygga igen bakom våtrumsväggen!? Jag funderar på vattenburen golvvärme i badrummet också och då kanske en schunt och en pump skall vara där också med ev framtida service behov.
Det beror ju lite på planlösning. Jag kommer iaf ha en klädkammare mot badrummet, typ som smv föreslår planlösning på öv. Jag har ett Kalmar. I klk borde man kunna lösa en lucka som gör att man kan komma åt kattvinden bakom badrummet, men det kommer bli ett litet utrymme...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.