318 läst · 10 svar
318 läst
10 svar
Innervägg: placering av OSB
Jag bygger innervägg och kommer köra OSB-skivor plus gips. OSB-skivorna kommer i längder om 2500 mm men min vägg är ca 40 mm högre. Gipsskivorna ska man ju placera dikt an mot taket. Men gör jag det med OSB-skivorna så blir det ju stort glapp vid golvet och svårt att fästa listerna. Är det bäst att sätta lite av glappet både uppe och nere, eller bör jag lösa det på annat sätt? (Tex skarva)
Montera OSBen liggande sedan finns det 2700mm gips så att gipsen räcker till..D dovetailjoint skrev:Jag bygger innervägg och kommer köra OSB-skivor plus gips. OSB-skivorna kommer i längder om 2500 mm men min vägg är ca 40 mm högre. Gipsskivorna ska man ju placera dikt an mot taket. Men gör jag det med OSB-skivorna så blir det ju stort glapp vid golvet och svårt att fästa listerna. Är det bäst att sätta lite av glappet både uppe och nere, eller bör jag lösa det på annat sätt? (Tex skarva)
Då fattas det ju 140mm i stället. Jag skulle satt dem med glipa uppe och nere.
Tack för svaren! Är det ok att skarvarna på OSB går horisontellt?
Jag har inga taklister i lägenheten, bara golvlister. Men det kommer ju vara gips ovanpå träskivorna, så lite glapp uppe eller nere borde vara ok. Men som sagt, man kan ju göra som förslagits med liggande skivor.useless skrev:
Om du inte vill såga remsor går det ju att sätta skivorna löpande, börja med en drygt halva.
Eller så köper du billigaste virket som är lika tjockt som osb:n och sätter längst ner. Massivt trä blir bra att fästa listerna i.
Första väggarna jag gjorde var jag väldigt noga med hur osb:n satt. Nu lägger jag allt fokus på gipset för att slippa spackla så mycket.
Eller så köper du billigaste virket som är lika tjockt som osb:n och sätter längst ner. Massivt trä blir bra att fästa listerna i.
Första väggarna jag gjorde var jag väldigt noga med hur osb:n satt. Nu lägger jag allt fokus på gipset för att slippa spackla så mycket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skruv till innervägg, gips och osb
Byggmaterial & Byggteknik -
Plywood eller OSB till innervägg?
Innervägg med stålregel - 45 eller 70 mm med OSB och gips?
Var sätta OSB i en 95 mm-innervägg?
Lite frågor om innerväggar, Dubbelgips eller gips+osb?
Byggmaterial & Byggteknik