19 328 läst · 21 svar
19k läst
21 svar
Inkoppling av trefas kompressor?
Hej. Har tittat lite på skylten och vad jag kan läsa ut går det att köra den på både 230 och 400 v. Om du som i norge skall köra den på 230v mellan faserna skall motorn vara D kopplad, men som vi har det här i sverige med 400 v mellan faserna skall motorn vara y kopplad. Jag gissar på att den är D kopplad och du kör du 400v över en spole i motorn. Till den motorn skall det inte behövas någon nolla utan 3 faser och skyddsjord. Att koppla om från D till Y gör du direkt på motorn, altså den lilla "lådan" som sitter ovanpå motorn. det ligger kontaktbleck mellan kontakterna som man flyttar. Brukar stå i locket hur man gör. Annars ta en bild även där.
Detta är bara mina tankar grundade på det jag hört här. Tänt på att vara försiktig och lycka till.
Detta är bara mina tankar grundade på det jag hört här. Tänt på att vara försiktig och lycka till.
Så är det enligt typskylten. 400 V 3~ med motorn Y-kopplad, vilket innebär att de tre blecken ska ligga i en linje över de tre anslutningspolerna längs ena sidan av kopplingutrymmet. Om det inte är uppenbart får du som sagts ovan fotografera där också, så får du säkert vägledning.
När man kör på 400V ska motorskyddet stå på 6,2 A, men det går ju inte med det motorskydd du har på kompressorn. Ställ det på så lite som möjligt. Det faktum att motorskyddet inte går ner så långt tyder på att maskinen är avsedd för 230 V 3~, eftersom strömmen då är drygt 10 A, och det kan du ju ställa in.
När man kör på 400V ska motorskyddet stå på 6,2 A, men det går ju inte med det motorskydd du har på kompressorn. Ställ det på så lite som möjligt. Det faktum att motorskyddet inte går ner så långt tyder på att maskinen är avsedd för 230 V 3~, eftersom strömmen då är drygt 10 A, och det kan du ju ställa in.
Passar på att låna tråden då jag har ett liknande problem med min kompressor. Det är en 400V motor. Det skumma är att den utlöser motorskyddet efter c:a 20 sek. Innebär det att motorn inte får tillräckligt med ström? Jag har precis som föregående talare endast 4 kablar, jord, brun, svart, blå. Den är Y-kopplad med 230V på brun, 230V på svart och nolla på blå som sitter i mitten. (Se bild). Är det så att det även ska vara 230V inkopplat på den blå kabeln? Motorskyddet är ställt på 6,3.
/Daniel
/Daniel
Redigerat:
En trefasmotor kräver som sagts tidigare i tråden tre faser, nollan är ingen fas.
Mellan faserna skall det vara 400 V, mellan valfri fas och nolla 230 V.
En trefasmotor i sig kräver ingen nolla, däremot kan en del motorskydd kräva det.
/Kent
Mellan faserna skall det vara 400 V, mellan valfri fas och nolla 230 V.
En trefasmotor i sig kräver ingen nolla, däremot kan en del motorskydd kräva det.
/Kent
Du ska ha 400V mellan två trådar, testa att mäta alla kombinationer brun-blå, blå-svart, svart-brun, har du inte det är det avbrott på minst en fas alternativt felkopplat och då löser motorskyddet p.g.a. för hög strömDaniel_E skrev:Passar på att låna tråden då jag har ett liknande problem med min kompressor. Det är en 400V motor. Det skumma är att den utlöser motorskyddet efter c:a 20 sek. Innebär det att motorn inte får tillräckligt med ström? Jag har precis som föregående talare endast 4 kablar, jord, brun, svart, blå. Den är Y-kopplad med 230V på brun, 230V på svart och nolla på blå som sitter i mitten. (Se bild). Är det så att det även ska vara 230V inkopplat på den blå kabeln? Motorskyddet är ställt på 6,3.
/Daniel
Klicka här för att svara