Plockade i höstas bort termostaten i en elradiator, för att i stället använda en extern termostat i snickeriet. Sparade alla delar ifall jag skulle ångra mig.

Nu blev det inte att radiatorn användes på det sättet, då jag via elektrikern fick tag i riktiga kamrörselement att använda i snickeriet.

Nu tänkte jag återställa elradiatorn i ursprungsskick, men blev plötsligt förvirrad.

Jag tänkte bara att inkommande fas går via strömbrytare in i termostaten och vidare till värmespiralen (via värmesäkringen = överhettningsskyddet). Nollan raka vägen in i värmespiralen.

Två problem:

1. Strömbrytaren verkar vara tvåpolig, vilket jag inte har något minne av, men det ser ut som att det suttit kabelskor på alla fyra stiften. Jag trodde det bara var fasen som skulle brytas, men kanske ska även nollan brytas?

2. Termostaten har, förutom inkommande och utgående kablar, även en kabel som via en resistor är ansluten till inkommande bleck. Vad är funktionen för denna?

Termostaten har beteckning Campini TY 53, och jag har hittat datablad här:
http://www.atcsemitec.co.uk/pdfdocs/ty53_thermostats.pdf

Någon som har en aning om hur det ska vara kopplat?

Redigerat:
Att brytaren är tvåpolig är bara bra och som det bör vara, bara att koppla både L och N genom den.

Funktionen för motståndet är att förbättra diffen mellan till-från för termostaten, dvs förbättra noggranheten i regleringen lite. Du behöver inte använda den för att det ska funka men det blir bättre om du kopplar in det. Principen är att motståndet ska vara inkopplat parallellt med värmeslingan så bara att koppla den anslutningen till samma pol som andra änden på värmeelementet.

Aha! Tackar. Gjorde en liten ritning för att dubbelkolla att jag förstått rätt:
elradiator.png

Helt riktigt och en fin proffsig ritning också. :)

Möjligt att jag är helt ute och cyklar. Men är inte funktionen för motståndet att värma upp termostaten när elementet INTE är igång. Dvs. när elementet är igång så blir ju termostaten delvis uppvärmd av elementet, tanken är ju att den skall reglera på lufttemperaturen. Och att resistorn sitter där för att värma upp termostaten motsvarande "parasituppvärmningen" från elementet.

Har man ett motstånd som kopplas in på när elementet är av får man en "nattsänkningsfunktion" man lurar elementet att det är lite varmare än vad det i verkligheten är

Nu har TS varit föredömlig nog att leta fram ett datablad för sin termostat, där framgår att den finns i tre huvudvarianter förutom olika tempområden. Typerna TY53-R och TY53-RT är försedda med accelerationsmotstånd (RT dessutom med termistor också) och TY53 är utan denna tillsats. Där visas även kopplingsexempel för de olika typerna.

Syftet med principen för accelerationsmotstånd är att samtidigt som lasten är inkopplad värma bimetallen så att den bryter lite tidigare, då får man en förbättring av den termostattypens dåliga stora hysteres, och en lite bättre reglering av tempen. Typ RT med termistor ger dessutom en variabel effekt på denna framkoppling beroende på omgivningstempen och då får man ytterligare lite bättre funktion.

Bäst är givetvis de numera vanliga elektroniska termostaterna med liten kopplingsdiff men detta är en gammal variant på lösning.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.