kåkägare skrev:
Diskmedel är kalas i ett nybyggt system (tar bort ytspänningar i skrymslen) och det skulle jag inte kalla en nödlösning.Inga mängder naturligtvis, en par matskedar till 2kubik räcker gott!
Vad jag förstår så skummar diskmedel fruktansvärt o ställer till problem i systemet

Joukko skrev:
Hur ska jag göra med solvärmen? Svetsa fast egna muffar i tanken och ta vattnet där eller ska jag gå på 35mm röret? TVA:n ska ju på 35 rören också. Vet inte var jag ska få plats med allt? Inget så mycket i mellan panna och tank.Tänkte ha kulventiler till tanken också så man kan stänga av för tex rep. :-/
Så vad tycker ni? Ska jag svetsa dit nya muffar på sidan av tanken för solvärmen? Jag har även funderingar på att fixa nya anslutningar i tanken som kommer gå till en PVV som värmer upp vattnet i poolen.

Är det stora tanken du tänkt svetsa på muffar? Vet inte riktigt hur du tänker, men att värma upp 2.5m3 till användbar temp med solpaneler kräver en hel del tid.. Förklara lite hur du tänkt placera muffarna. En aktiv solkapacitet på 800 liter funkar sedan en backup på resten, dvs växlande ventil på 3 nivåer..

ichgary skrev:
Är det stora tanken du tänkt svetsa på muffar? Vet inte riktigt hur du tänker, men att värma upp 2.5m3 till användbar temp med solpaneler kräver en hel del tid.. Förklara lite hur du tänkt placera muffarna. En aktiv solkapacitet på 800 liter funkar sedan en backup på resten, dvs växlande ventil på 3 nivåer..
Muffar uppe och nere, den i "mitten" vet jag inte riktigt var jag ska sätta och en blandningsventill till detta.

Det är ganska svårt att få till solvärme i en stor tank, kan ju till viss del kompenseras med fler paneler.

Men man vill ju gärna ha möjlighet att "toppa" den övre delen av tanken, dvs dom översta 800 litrarna till användbar temp. Är ju ingen poäng att ha solpaneler om du inte får mer än 25-30 grader i tanken..

Så sätt "mitten" muffen så att den har runt 800-1000 liter vatten ovanför sig, när du sedan har 60 gradr i den övre delen så kan du börja jobba mot botten med hjälp av en växelventil för att dra nytta av solen utan att sabba skiktningen i toppen..

Det finns många teorier om hur detta ska utföras och detta är ett sätt, jag har själv ingen solvärme men har funderat i banorna ganska mycket..

Har setat och studerat den ett tag och kommit fram till att det fungerar nog hyfsat bra. sålänge som vattner från solfångaren är under inställt värde (ex=55c) så kommer toppen av tanken att laddas, sedan när den passerat 55c så kommer den att öppna så att det över 55gradiga vattnet går in i båda nivåerna(=lite väl stor omrörning av temperaturerna) vilket kanske inte är så bra för att sedan enbart ladda i mitten när den har stängt toppen..

Inte optimalt, men det är en lösning som fungerar dock med ganska stor omrörning vad jag kan förstå. Eftersom man inte kan få något distinkt skikt utan tempgivare och växelventil..

ichgary skrev:
Har setat och studerat den ett tag och kommit fram till att det fungerar nog hyfsat bra. sålänge som vattner från solfångaren är under inställt värde (ex=55c) så kommer toppen av tanken att laddas, sedan när den passerat 55c så kommer den att öppna så att det över 55gradiga vattnet går in i båda nivåerna(=lite väl stor omrörning av temperaturerna) vilket kanske inte är så bra för att sedan enbart ladda i mitten när den har stängt toppen..

Inte optimalt, men det är en lösning som fungerar dock med ganska stor omrörning vad jag kan förstå. Eftersom man inte kan få något distinkt skikt utan tempgivare och växelventil..
Om man ändrar om lite kan detta funka bättre då? Inlopp på samma ställen men uttaget som gick till mitten förut (blå pil) kopplas till toppen och röda pilen till mitten. Då får man ju varmt vatten upp till toppen tex 55c och kallare vatten (under 55c) går in i mitten av tanken.

Det kommer funka precis lika bra att köra utan den där ventilen och bara köra genom dom två nedersta(simulering av en bottenslinga).. Men ditt problem är att du har så stor tank, för det var den stora tanken du skulle ha till Solvärmen va? Du måste börja med att värma den övre delen av tanken, dvs att ta vatten från "mitten" och skicka in i toppen. sedan när toppen är varm så kan du börja ta från botten och skicka in i mitten. Då stör du inte de övre skiktet som har topptemp..

Tanken är på 2,5m3. Hmm. Hur ser en sådan koppling ut?

Vad för shuntventil ska man köra med?

jag kör en vanlig 3vägs nibe shunt. funkar bra

Hur måste man dra rör mm från plattväxlaren solvärme till tank? Jag hade funderingar på att gå ut och upp till tak från tanken , längs med taket och sedan ner till PVV. Funkar detta? Kommer köra med öppen expansion och toppen av tanken kommer anslutas till röret som går upp till vinden och expansionkärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.