Två uttag till för dykrör till temperaturen du kommer inte att ångra dig.

På laddomats hemsida hittade jag kopplingsschema. Jag kontaktade dom ang vilken typ av laddomat och styrning (glöm inte styrningen!) som pasade mitt system. Fick svar samma dag!

Jag har kombipanna med separat acc-tank som bara lagrar värme. Alla anslutningar (element, varmvatten mm) går från pannan. Öppet trycksystem.
Lycka till! Det är skitkul att se när det man fixat själv funkar!

kan även rekomendera att löda kopplingarna själv. Skitkul, billigt och snabbt!

/Niklas

Flåt igen för trådlånandet men jag har kollat runt lite bland all visdom på detta forum och hittat svaret på min egen fråga:
Stenolofanders skrev:
En fråga, om jag får låna tråden lite: Om man ansluter expansionen på en kall punkt i systemet måste man ju lösa ångevakueringen vid kokning på annat sätt, genom en säkerhetsledning: Måste denna vara helt öppen (=mynna väl ovan expansionskärlet) eller kan man sätta en säkerhetsventil med öppningstryck just precis över systemets tryck (ca 5 meter vattenpelare i mitt fall.)???
Svaret är NEJ till säkerhetsventil! Eftersom den med nödvändighet är satt att öppna sig strax ovan trycket för det öppna systemet kommer vattnet hinna trycka ut via signalledningen långt innan säkerhetsventilen löser ut...

Jag har allt till solfångarna, styrning mm (TDC3). Det jag undrar är var jag ska koppla in rören från solfångarna till tanken. Behöver jag några extra uttag? Jag har tänkt köra 35mm rör från tank och vedpanna. Men vilken storlek ska jag köra på resten?

Rören från plattisen till tanken...
Ett i botten med "kallt" vatten som matning.
Sen kan man göra på flera sätt..För att få optimal skiktning samt utnyttjande av solvärmen även vid låga temperaturer så delar m,an den varma sidan från växlaren till flera nivåen med hjälp av styrventiler. Styrventilerna kan vara termiska eller styrda via elektronik som lägger in aktuell temperatur på rätt nivå i tanken.

Är också intresserad. Har du några bra länkar till exempel på detta?

Rigor skrev:
Styrventilerna kan vara termiska eller styrda via elektronik som lägger in aktuell temperatur på rätt nivå i tanken.

Skulle det verkligen funka att koppla expansion kärl till kalla sidan istället? Kommer det inte att frysa? Jag har ca 1+ på vinden nu när det är ca -8 ute. Jag kommer inte åt att isolera rör som går från kärl till pannrum.

Sen vill jag gärna ha mer förslag på det andra jag har frågat om.

Jocke

Skulle man kunna koppla in en rund eller rektangulär tank på 750 eller 1000 liter på något sätt? Se bild. Hur mycket isolering ska man ha minst runt tankarna?

• Pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
?..

Du sätter bara T:n på övre och undre rör mot laddpaket/panna. Försök få så lika motstånd oavsett vilken tank vattnet går till, dvs lika långa långa rör med samma dim. och lika många böjar. Det funkar fint.

200mm bör du nog ha i alla fall. Lika viktigt är att inklädnaden blir lufttät annars blir det skorstensverkan och drag som ventilerar isoleringen. Kolla lambdavärde på isoleringen och isolera noga.

När man ställer in tanken ska jag ställa den rätt på betongen eller ska man på något sätt lyfta upp den lite och få under isolering?

Behöver även hjälp med inkoppling av delarna.
1. TVA:n kommer att kopplas på översta och nedersta röret någonstans. Rätt eller hur.
2. Inkoppling av värme till radiatorer kommer att tas från uttaget längst upp på tanken och det nedersta uttaget som ligger ca 30-40cm från botten av tanken. Vad ska jag ha för prylar här? Vad ska jag ha för styrning här? Bara innetempgivare eller både inne och ute?
3. Solvärmen då. Har plattvärmeväxlare. Kommer ta vatten från botten. Men var ungefär ska man leda in det varma vattnet? Vet ju inte hur varmt vattnet kan bli. Vad för prylar kan jag behöva här?

Kan säkert har glömt något men återkommer då. :)

På fråga 3 så blir det en blandningsventil på 35-60grader. Men var ska jag sätta det uttaget? I mitten av tanken eller lite längre ner från mitten eller var?

Många frågor men inga svar.

Hur ska jag även göra med expansionen? Rören upp till vinden går bredvid skorstenen så det blir nästan omöjligt att isolera rören. Finns ju risk att vattnet fryser om man kör med kalldragning. Eller vad tror ni?

Redigerat:
Sen undrar jag också hur man ska dra rör/anslutningar för att minska risken att luft fastnar i rören?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.